Guy Coulon. Geni!

http://www.youtube.com/watch?v=nZH7SA6XPuc


En annan motor som Guy gjort själv, 1000cc V4:a.

GetAttachment.aspx.jpg


GetAttachment.aspx1.jpg


GetAttachment.aspx3.jpg


GetAttachment.aspx5.jpg


GetAttachment.aspx4.jpg


GetAttachment.aspx2.jpg
 
Att kunna ta ett sådant aluminiumblock och förvandla det till en motor måste vara en närmast religiös upplevelse. :Bugar
 
Är det så:va Jag trodde mig veta att det bara finns en anledning till att ha en pipa per cylinder, och det är når du kör kompressormatat; då ska gaserna UT fortast möjligt! Om du INTE övertrycker så får du alltid bättre effekt om du leder ihop rören i en kollektor. Förr hette det "extractorgrenrör" jus för att rätt konstruerat kunde detta rör hjälpa till att tömma cylindrarna.
Eller?

Sent svar men nej. Undertryckspulsen skapas vid areaökningen, dvs för ett extraktorrör där rören går ihop och cylindrarna kommer dessutom störa varandra. För ett enkelt rör blir areaökningen där röret slutar och det får inga störningar från andra cylindrar.

Utan att grotta ner sig i sekundära effekter.
 
Snygga byggen men inget nytt under solen.
Honda klämde väl ur 60hkr ur en 6-cylinders maskin på 60-talet:yoparty
 
Sent svar men nej. Undertryckspulsen skapas vid areaökningen, dvs för ett extraktorrör där rören går ihop och cylindrarna kommer dessutom störa varandra. För ett enkelt rör blir areaökningen där röret slutar och det får inga störningar från andra cylindrar.

Utan att grotta ner sig i sekundära effekter.

Sent svar, som dessutom inte gör mig klokare; Vad är det du svarar nej på? Menar du att det INTE blir högre effekt när piporna går ihop? Eller svara du nej på mitt påstående att ett "extractorgrenrör inte hjälper till att tömma intilliggande cylindrar?
m
 
Last edited:
Sent svar, som dessutom inte gör mig klokare; Vad är det du svarar nej på? Menar du att det INTE blir högre effekt när piporna går ihop? Eller svara du nej på mitt påstående att ett "extractorgrenrör inte hjälper till att tömma intilliggande cylindrar?
m

Precis, det blir inte högre effekt med extraktor än separata rör.

Trycket kommer vara högre än atmosfärstrycket i kollektorn även när det är som lägst. Så undertyckspulsen kommer vara svagare än i ett separat rör. Däremot får du sekundära effekter med ett extraktor som du missar med separata rör. Ett enskillt rör funkar i princip bara på ett enda varvtal(samt iofs även multiplar på det)

Den maximalt avstämda peaken blir dock bäst med ett separat rör.
 
Precis, det blir inte högre effekt med extraktor än separata rör.

Trycket kommer vara högre än atmosfärstrycket i kollektorn även när det är som lägst. Så undertyckspulsen kommer vara svagare än i ett separat rör. Däremot får du sekundära effekter med ett extraktor som du missar med separata rör. Ett enskillt rör funkar i princip bara på ett enda varvtal(samt iofs även multiplar på det)

Den maximalt avstämda peaken blir dock bäst med ett separat rör.

Det här låter lite rörigt tycker jag..(Avgasrör) haha.

Så här tänker jag och baserar det på egna erfarenheter och det som lärda män inom området delat med sig.

Först och främst är det så att både två och fyrtaktare i den bästa av världar stäms av efter ett specifikt varvtal som baseras på och vid MAX Vridmoment.
Det är där som max effekt utvinns ur den specifika motorn.
I det här fallet nu med fyrtaktsmotorer så ser avgasröret olika ut på grund av funktion.
På system en cylinder ett rör så är önskeläget att längden på första delen är en takt samt megafonen är den takten före som skapar undertrycket i röret för att dra med sig nästföljande takt med avgaser.
Det betyder att det är ett vilande undertryck i röret som ligger där och väntar tills nästa gång då avgasventilen öppnar.
Den sugpulsen gör att genomspolningen och färskgasspolningen ökar energiinnehållet i cylinder inför nästa förbränningstakt.
Min erfarenhet är att collectorsystem ger bredare effekt = Mer körbarhet.
Singel megafoner ger peakigare effekt som mer delikat varvhållning.
Hinner inte gå in på collectorsystem just nu men det kan jag kanske göra en annan gång .
Vi hörs
MVH
Roffe:tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top