Guy Coulon. Geni!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vilken fantastisk motorcykel Guy Coulon har byggt på sin fritid.

Sex cylindrar
300 kubik
22 000 rpm

:yoparty

5696_109866743417_716423417_2049719_3567637_n.jpg

PHOTO%252020%2520PAR%2520SYLVAIN%2520CALAIS+coulon.jpg

44gc.jpg

[YOUTUBE-ID]-vpNaYr5ado[/YOUTUBE-ID]
 
Fan vilket kaxigt bygge! Guy, fransk snubbe? Tidigare inom RR?
 
Fan vilket kaxigt bygge! Guy, fransk snubbe? Tidigare inom RR?
Han är en legend i GP. Han har varit med länge i svängen och varit i Tech 3 länge där han dels är Colin Edwards crew chief men även konstruerat deras Moto2 hoj, han konstruerade ELF-hojarna med nastyrning som kördes under 80-talet, han har patentet på den enkelsving som Honda använt sig av både i GP och på gatcyklar.

Cool snubbe.
tech3_01_2007_daytona70.jpg

tech3_02_2007_daytona70.jpg

tech3_03_2007_daytona70.jpg
 
Fråga från en okunnig: Varför har hojen ett 6-6 system och inte tex 6-2?
Blir det inte en del onödig vikt?
 
Fråga från en okunnig: Varför har hojen ett 6-6 system och inte tex 6-2?
Blir det inte en del onödig vikt?

Intressant fråga. Top fuelers kör ju med enklaste formen av avstämda rör och det är nog effektivast eftersom dom inte stör varandra. Alltså ett eget rör för varje cylinder precis som här. Men på en maskin som varvar 22k rpm så borde dessa rör vara betydligt kortare än vad dom är på denna hoj. :va
 
Hopp, då har man ytterligare en ny idol.

Ang pipornas längd så kan det ju vara så att man vill ha mer effekt längre ned än varvstopp.
 
Oavsett är det ju sjukt snyggt med sex pipor. :)

Ramen är ju helt underbart smäcker och minimal också.
 
Last edited:
Bara att tacka och bocka för denna tråd mr Gustav, vilken klass på killen och bygget! :tummenupp
 
Fråga från en okunnig: Varför har hojen ett 6-6 system och inte tex 6-2?
Blir det inte en del onödig vikt?



Inte att ta bort någon kredit för byggherren men att göra en kopia är inte lika svårt som att uppfinna hojen från början (Hondas 6cylindriga hojar från sextiotalet).

Har man hört ljudet (i mitt fall från replica) från en hondasexa med 6 megafoner förstår man precis varför han inte drar ihop det till 2 stora ljuddämpare.

Hojen kommer nog inte precis att klara svenska bullerregler :död


Du kan oftast få mer toppeffekt med enskilt rör för varje cylinder, medans hopfogade rör ofta ger mer mellan- och lågregister.
 
Du kan oftast få mer toppeffekt med enskilt rör för varje cylinder, medans hopfogade rör ofta ger mer mellan- och lågregister.

Är det så:va Jag trodde mig veta att det bara finns en anledning till att ha en pipa per cylinder, och det är når du kör kompressormatat; då ska gaserna UT fortast möjligt! Om du INTE övertrycker så får du alltid bättre effekt om du leder ihop rören i en kollektor. Förr hette det "extractorgrenrör" jus för att rätt konstruerat kunde detta rör hjälpa till att tömma cylindrarna.
Eller?
 
Intressant fråga. Top fuelers kör ju med enklaste formen av avstämda rör och det är nog effektivast eftersom dom inte stör varandra. Alltså ett eget rör för varje cylinder precis som här....
Helt OK om man bara ska åka rakt fram med stor cylindervolym och slirkoppling , bara att stämma av varje pipa för max effekt som då ligger i ett smalt varvtalsområde.

Ska man svänga är det bra med effekt över ett bredare område genom t.ex. 6-3-1 med resonansen i varje del avstämd till lite olika varv.

Kanske är Coulons megafoner olika långa och därmed också avstämda för max effekt vid olika varv? Fast de ser ut att vara väldigt lika...
 
Otroligt vackert audiovisuellt konstverk:Bugar så skönt att höra motorer med liten inre massa varva. Radmotor ljud när det är som bäst!. Farbror Guy vet vad han pysslar med.
//Micke
 
de där ogenerade raka rören är åtminstonde hardcore så det räcker en stund :tummenupp
 
Är det så:va Jag trodde mig veta att det bara finns en anledning till att ha en pipa per cylinder, och det är når du kör kompressormatat; då ska gaserna UT fortast möjligt! Om du INTE övertrycker så får du alltid bättre effekt om du leder ihop rören i en kollektor. Förr hette det "extractorgrenrör" jus för att rätt konstruerat kunde detta rör hjälpa till att tömma cylindrarna.
Eller?

Ungefär vad jag tror.
Men en anledning att köra med sex raka rör är att det är "enkelt" att bygga.
Jag tror att han kommer att bygga ett 6-2 system när tid finns att räkna på längd och volym.
Sedan utveckla genom "selektiv parametervariation" (prova och se).

Läste en artickel om guben för något år sedan.
Imponerande med folk som jobbat med hojjar så länge, med nästan obegränsade möjligheter, och ändå har kvar intresset.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top