Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fan vilket kaxigt bygge! Guy, fransk snubbe? Tidigare inom RR?
Han är en legend i GP. Han har varit med länge i svängen och varit i Tech 3 länge där han dels är Colin Edwards crew chief men även konstruerat deras Moto2 hoj, han konstruerade ELF-hojarna med nastyrning som kördes under 80-talet, han har patentet på den enkelsving som Honda använt sig av både i GP och på gatcyklar.Fan vilket kaxigt bygge! Guy, fransk snubbe? Tidigare inom RR?
Fråga från en okunnig: Varför har hojen ett 6-6 system och inte tex 6-2?
Blir det inte en del onödig vikt?

Ramen är ju helt underbart smäcker och minimal också.
Fråga från en okunnig: Varför har hojen ett 6-6 system och inte tex 6-2?
Blir det inte en del onödig vikt?

Gammpojk?...byggt på sin fritid.
Du kan oftast få mer toppeffekt med enskilt rör för varje cylinder, medans hopfogade rör ofta ger mer mellan- och lågregister.
Jag trodde mig veta att det bara finns en anledning till att ha en pipa per cylinder, och det är når du kör kompressormatat; då ska gaserna UT fortast möjligt! Om du INTE övertrycker så får du alltid bättre effekt om du leder ihop rören i en kollektor. Förr hette det "extractorgrenrör" jus för att rätt konstruerat kunde detta rör hjälpa till att tömma cylindrarna.Ett patent som inte visade sig vara värt ett skit i stämningen mot Radd.han har patentet på den enkelsving som Honda använt sig av både i GP och på gatcyklar.
Helt OK om man bara ska åka rakt fram med stor cylindervolym och slirkoppling , bara att stämma av varje pipa för max effekt som då ligger i ett smalt varvtalsområde.Intressant fråga. Top fuelers kör ju med enklaste formen av avstämda rör och det är nog effektivast eftersom dom inte stör varandra. Alltså ett eget rör för varje cylinder precis som här....
Är det såJag trodde mig veta att det bara finns en anledning till att ha en pipa per cylinder, och det är når du kör kompressormatat; då ska gaserna UT fortast möjligt! Om du INTE övertrycker så får du alltid bättre effekt om du leder ihop rören i en kollektor. Förr hette det "extractorgrenrör" jus för att rätt konstruerat kunde detta rör hjälpa till att tömma cylindrarna.
Eller?
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |