Gumman på Gixxern?.

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Undrade om någon som har erfarenhet att åka med gumman eller gubben bakpå sin gixxer, eller varför inte polaren. Undrar mest hur den känns för personen bakpå, osäkert, obekvämt, läskigt, okey, värsta soffan.

Tacksam för ev svar. :bow

såvida du kör som en gentleman dvs respekterar passagerarens önskemål så går det nog kanonbra att skjutsa på gixxern.
jag har åkt bakpå gixxer 1100 i ett år. inga problem. förutom att chauffören var bitchig när det gällde farter...............

Nej såklart är det hon som skulle sätta gränserna på hur man kör.

Hon är runt 155cm så ganska kort, är väl ingen bjässe själv med mina 178cm.

Sen så är det nog ganska stor skillnad på Gixxer o Gixxer. F.o.m. 750:an som kom -96 så är dom knappast bekväma. 1100 e säkert mkt bekvämare än t.ex. en 1000.

Överlämnar detta till flickan att besvara!!!

Jag tycker det e helt okej att åka på vår GSX-R 1000.. Håller mig runt Robban med händerna mot tanken så jag inte ramlar över honom när det ska bromsas.. Inga problem att acca iväg fullt heller....... Mer än att hojen reser sig mkt lättare när vi e 2 på den..
Jag e 1.68 lång ungefär....

/Maria på Alakhais konto!! :tummenupp

Jag åkte bakpå 15 mil i sträck med min polare förra året, han har en Gsxr750 -00 ... och jag är ca 183cm lång, men jag hade inga problem med detta.

Fick inge träsmak, inga bortdomade ben osv... det var helt ok :tummenupp

Mattiaz skrev:
Jag åkte bakpå 15 mil i sträck med min polare förra året, han har en Gsxr750 -00 ... och jag är ca 183cm lång, men jag hade inga problem med detta.

Fick inge träsmak, inga bortdomade ben osv... det var helt ok :tummenupp

Ungefär såna etapper vi brukar åka oxo!! Hon blir inte tröttare än vad jag blir som kör!! Dock blir det jobbigt för henne vid farter över 230-240 då hon inte får plats helt bakom mig... Men det e ju för det mesta rätt kortvarigt man kör så fort... :rolleyes:

Som sagt, så beror det på om det är en gammal gixxer( från 93 eller äldre) eller om det är en nyare!

På dom gamla sitter man i regel mkt lägre, och "som i en soffa"
medan dom nyare har en mer sportig framåtlutad sittställning!

Jag satt bakom i 180mil på en gammal gixxer, och det var inga problem...(förutom en bruten arm och feber då!)

Men i högre farter (över 160km/h) trivs jag bäst på en sportigare hoj, typ r1 eller nyare Suzuki när jag sitter bakpå!

Sara...

Det skulle vara en gixxer 750 -03, mer verkar som om det är ganska okey att åka bakpå, mest det som bekymrade mig lite för gumman måste juh få åka med också ;)

Väldigt tacksam för svaren! :bow

Kör -98:ans Gixxer 750 å inte har tjejen klagat än inte... Hon vill bara ha mer :D

Kan tillägga att jag mäter knappt 1,90 å hon 1,55, så en viss skillnad i storlek är det, har dock inte orsakat problem...

rougie skrev:
Undrade om någon som har erfarenhet att åka med gumman eller gubben bakpå sin gixxer, eller varför inte polaren. Undrar mest hur den känns för personen bakpå, osäkert, obekvämt, läskigt, okey, värsta soffan.

Tacksam för ev svar. :bow

Inget vidare längre sträckor, sadeln är ganska hård och man blir lätt trött i ryggen av sittställningen...

Gamla gixxers har ju den fördelen att de både har bekväma sittplatser och skyddande kåpa. Men jag vill invända mot ovanstående talare, när jag kör rakt fram på landsväg kan jag tillåta min passagerare att ha armarna hängandes efter sidorna eller på sina egna lår, kör jag krokväg-gasar-statskörning-normalt så ska det vara full kontakt mellan förare och passagerare. vill inte ens tänka på vad som händer om personen bakom håller hänerna på ryggen :eek: och man måste göra en undanmanöver/inbromsning/gasa sig ur en situation.

Wheeliegirl skrev:

Jag satt bakom i 180mil på en gammal gixxer, och det var inga problem...(förutom en bruten arm och feber då!)

Sara...

...och det fick du för att du satt bakpå en Gixxer ?! :o Låter farligt det där :)

(eller du hade bruten arm sedan tidigare och hade 180 mil att skjutsas till hospitalet ?)

OLJEKYLD GSXR skrev:
kör jag krokväg-gasar-statskörning-normalt så ska det vara full kontakt mellan förare och passagerare. vill inte ens tänka på vad som händer om personen bakom håller hänerna på ryggen :eek: och man måste göra en undanmanöver/inbromsning/gasa sig ur en situation.
Håller fullständigt med dej Oljekyld. Jag har alltid sagt till mina passagerare att hålla runt min midja och sätta händerna på tanken.

Jag tackar igen för alla svar!. :bow

Och eftersom det verkar okey att åka bakpå enligt dom flesta i allafall så blev det en gixxer 750 av års modell -03 blå/vit (såklart) från mckompaniet, leverans nästa vecka!. :D

Gumman satt bakpå 600 mil genom Tyskland, Österike, Frankrike, England & Danmark, gammelgixxer från -90 :rock

Hello!

Ja kör en GSX-R400 o de är ju en förhållandevis liten hoj i detta sammanhang.
Men tjejen (164cm) åker med utan problem. Inga stela leder, knän i armhålor eller träsmakigt arsel :)

Lycka till med din SevenFifty! :D // Kenta :tummenupp

Last edited:
Så nu har vi ett gäng med mil bakom oss och hon gillar det skarpt, vi provade oss fram och händerna på tanken är det enda rätta! Annars blir det för tungt för mig när vi bromsar och väldigt tung kört annars.

Nu sitter hon mest och undrar varför jag kör så sakta! :crash

(Tills jag vred full rulle, och hon trodde att fotpinnarna börja flyga!)

Tack för alla svar, det blev riktigt bra :tummenupp

Om det inte funkar är det något fel.
Min tjej är 184 och jag 190. Vi får båda plats på min gixxer 600.. vill man så går det :rolleyes:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti