Gumball 3000 anmält av anonym.

Den coolaste av dem alla är Lamborghini R2 Classic. End of competition.

Gillar man sin Lambo smutsig så är LM002 coolast tycker jag.

Eller, coolast per definition är väl luftkonditioneringarna som Lambo också tillverkar...

Kolla hur tyskarna löste problemet här om året. Deltagarna i Gumball tvingades transportera sina bilar genom Tyskland på lastbil till Köpenhamn där nästa delmål var.

Finns nog skäl varför man förlägger huvuddelen av Gumball i Östeuropa. Antagligen har man mutat lite tjänstemän på olika nivåer där för att underlätta för deltagarna. Kan inte föreställa mig att man skulle kunna lösa något liknande här i väst.

I Finnland har man ju väldigt dryga böter, men de kommer man tydligen inte att kunna driva in när det gäller Gumball. Deltagarna kommer att vara utanför landets gränser långt innan någon domstolsprocess kan sätta igång. Det var nog ett 10 tal miljoner man kunnat dra in i vårt östra grannland. De är således lika tafatta som Svenska polisen trots att de har betydligt strängare straff.

Ärligt talat tror jag inte att våra myndigheter lägger så värst mycket energi på Gumball. Det är ju inte så att de ligger och kör hur vårdslöst som helst bara för att de kör extrema bilar. Skulle i så fall fokusera på att kontrollera deras nykterhet och drogpåverkan. Det är nog ett större bekymmer än höga farter.

Jag vet inte om det är applicerbart på just detta fall, men varför inte?

PL§13: Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.

Avvisar dom ur sverige när dom kommer med sina gumball-pyntade bilar? eller är fortkörning inte en straffbelagd handling? böter borde väl vara ett "straff"? det kanske inte gäller i trafiken å dom har ett helt eget regelverk å polislagen inte alls går att använda. jag råkade bara känna till §13 sen tidigare.

Patetiskt att se vuxna män behöva 4 hjul för att ta sig framåt! FEL FORUM - hej då! :fakta :hej

Last edited:
I Finnland har man ju väldigt dryga böter, men de kommer man tydligen inte att kunna driva in när det gäller Gumball. Deltagarna kommer att vara utanför landets gränser långt innan någon domstolsprocess kan sätta igång. Det var nog ett 10 tal miljoner man kunnat dra in i vårt östra grannland. De är således lika tafatta som Svenska polisen trots att de har betydligt strängare.

Misstänker att t.ex. Dubai inte är så sugna på att lämna ut info om dess medborgares inkomster till Finland, inte för en "skitsak" som Gumball/fortkörning iallafall.

Såg några deltagare från den där klubben nere i hamnen här i stan där de ställt upp sina ögonstenar for fotografering.

Antyder du att Gumball deltagarna är samma typer fast med lite fetare plånbok?

Misstänker att t.ex. Dubai inte är så sugna på att lämna ut info om dess medborgares inkomster till Finland, inte för en "skitsak" som Gumball/fortkörning iallafall.

Tror det är en hel del länders myndigheter som inte kommer att tillmötesgå den typen av krav från Finland och jag tror inte heller att Finland kommer att kräva något sådant. Det är inte där skon klämmer. Det måste ske en domstolsprocess för att pengarna ska kunna krävs in och ingen Gumball deltagare lär infinna sig i landet för något sådant. Det är i alla fall så jag tolkat det efter att jag skummat igenom någon Finland/Svensk tidning i samband med att Gumball passerade Finland på väg mot nästa delmål.

Last edited:
Såg några deltagare från den där klubben nere i hamnen här i stan där de ställt upp sina ögonstenar for fotografering.

Antyder du att Gumball deltagarna är samma typer fast med lite fetare plånbok?

Är de inte ungefär det?

Grabbar med fet plånbok som åker runt och svinar sig bara för att de kan. Rutten är ju mest lagd för att deltagarna skall kunna festa mycket med yppiga silikontuttar, inslagen av fina vägar, vackra miljöer och rejsbanor att sträcka ut bilarna på är ju begränsad i jämförelse med mängden motorväg och Politzei.

Fast jag förstår deltagarna, det är kul att svina, köra fort och festa hårt. Jag har dock personligen svårt för att köpa myndigheter för att få lov att svina sig. Jag hade den upplevelsen vid ett rejs jag körde i Marocko, tävlingen var sanktionerad av staten och alla poliser stoppade trafiken och vinkade fram dig, du brakade genom städer i 3x hastighetsgränsen samtidigt som polisen terroriserar lokalbefolkningen i ständiga vägspärrar med påhittade böter.Häftig upplevelse men kändes sådär...

Är väl egentligen ingen större skillnad på hur dom kör i gumball jämfört med en vanlig mc gruppkörning :)

Är de inte ungefär det?

Grabbar med fet plånbok som åker runt och svinar sig bara för att de kan. Rutten är ju mest lagd för att deltagarna skall kunna festa mycket med yppiga silikontuttar, inslagen av fina vägar, vackra miljöer och rejsbanor att sträcka ut bilarna på är ju begränsad i jämförelse med mängden motorväg och Politzei.

Fast jag förstår deltagarna, det är kul att svina, köra fort och festa hårt. Jag har dock personligen svårt för att köpa myndigheter för att få lov att svina sig. Jag hade den upplevelsen vid ett rejs jag körde i Marocko, tävlingen var sanktionerad av staten och alla poliser stoppade trafiken och vinkade fram dig, du brakade genom städer i 3x hastighetsgränsen samtidigt som polisen terroriserar lokalbefolkningen i ständiga vägspärrar med påhittade böter.Häftig upplevelse men kändes sådär...

Jo, man kan nog säga att det finns en del likheter om man ska se dem ur ett stereotyp perspektiv.

Vi har nog ungefär samma grundinställning till det där. Har också varit med och sett hur det kan gå till och det är inte utan blandade känslor. Det är ju inte förvånande att man arrangerar den här typen av saker i Östeuropa, Nordafrika eller Sydamerika. Det hade ju inte gått att arrangera ett Mille Miglia, Targa Florio, Carrera Panamericana i Västeuropa eller Nordamerika. Myndigheterna hade aldrig gått med på något sådant i modern tid. Nu kan man ju inte likställa Gumball med gamla tidens tävlingar på allmänna vägar. Det är säkert en våt dröm arrangörerna av Gumball har innerst inne att arrangera något där deltagarna får köra flat out till olika destinationer med myndigheternas goda minne. Riktigt så bra har de inte ens i öst, men det är nog inte långt ifrån alla gånger. Tur för dem är att myndighetspersoner är så dåligt betalda. Några sedlar, en provsittning och en fotosejour och de kan köra vidare vid en eventuell kontroll som mest är uppsatt för att polismännen ska kunna få en liten extrainkomst.

Är väl egentligen ingen större skillnad på hur dom kör i gumball jämfört med en vanlig mc gruppkörning :)

Förutom den ekonomiska aspekten då och, i alla fall de körningar jag varit med på, festandet med yppiga silikontuttar

Hamnade bakom en av Gumball 3000-bilarna idag på morgonen. En Ferrari med röd camo-folie.
Han gjorde hela min dag när han drog på genom Klaratunneln.

Satan perkele, ingen vanlig standardspis i den där kärran :mad:

Hamnade bakom en av Gumball 3000-bilarna idag på morgonen. En Ferrari med röd camo-folie.
Han gjorde hela min dag när han drog på genom Klaratunneln.

Satan perkele, ingen vanlig standardspis i den där kärran :mad:
Vad var det för någon? V8? V12?

Eller var det en röd? ;)

Vad var det för någon? V8? V12?

Eller var det en röd? ;)

Röd-camo. Ingen aning om det var en V8 eller V12, men bara på tomgång lät den som en F1 precis innan start... :D

Skulle kunna tänka mig att ha en bara för att starta upp lyssna lite på fyllan. Hellre det är att åka runt och spela Allan.

Hade dom bara fotat dom när dom stod på ströget och käkade korv och glass så hade dom ju haft all bevisning dom behövt.

Röd-camo. Ingen aning om det var en V8 eller V12, men bara på tomgång lät den som en F1 precis innan start... :D

Skulle kunna tänka mig att ha en bara för att starta upp lyssna lite på fyllan. Hellre det är att åka runt och spela Allan.

Kunde du se om det var en mittmotor eller frontmotor Ferrari?

Frånsett Ferrari Enzo och FXX har alla moderna Ferrari med mittmotor V8.
Frånsett Ferrari Califonia har alla moderna Ferrari med frontmotor V12.

Ganska enkelt.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...