Gulvit oljegegga i ventilkåpa och inspektionsfönster

JonnySthlm

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Suzuki Bandit 1250
Hej.
Jag har problem med att oljefönster och insidan ventil- & "vevstaks"-kåpor har ansamlingar av gulvit oljegegga.
Noterade detta slutet förra säsongen och gjorde rent + bytte olja & oljefilter. Hoppades att det berodde på många korta turer på hösten och att det berodde på kondens.
Tog första vår-turen igår och oljeinspektionsfönstret blev vitt efter 2 mil.
Plockade isär lite (måste ändå kolla ventilerna) och tog ett par bilder på eländet.
När jag bytte olja i höstas så var oljan närapå bärnstensbrun. Inte grå/mjölkaktig som den blir när vatten blandats med olja.
Misstänker att det beror på vevhusventilation som inte funkar bra. Men jag är egentligen för okunnig för att avgöra detta, och behöver er hjälp.
Några tips på vad som är fel? Hur jag kan kolla detta?
Jag har en Suzuki Bandit 1250 2008.

Tack på förhand. /Jonny
 
Last edited:
Jag tror nog inte det är något fel utan, som du säger, kondens eftersom motorn inte gått så varm så kondensen kokat bort.

Svårt att köra den riktigt varm nu på våren så det kommer att vara så tills du kört den varm i sommar.

Tror inte det är fel på vevhusventilationen. Varför skulle den suga in fuktig luft istället för att släppa ut övertrycket i vevhuset?
 
Låt den stå på tomgång tills den är riktigt varm och se om det blir bättre
 
TS skriver
När jag bytte olja i höstas så var oljan närapå bärnstensbrun.
Är väl normalt med brun olja? Körd lite längre (200 till 300 mil) brukar begagnad SBK Racing 10W-50 # i mina hojar bli svart.
Däremot såg jag inte någon någon gulvit gegga på insidan av kopplingskåpan.
På SV650S när jag hade kopplingsstrul. Och tog av kopplingskåpan.
Så endera beror den gulvita geggan på att du kör med någon olja som inte tvättar motorn helt ren.
Eller på nått annat. Vad ?????

# Inhandlas av mig hos SWEDOL 70kr/liter i 20 litersdunk.
Finns också i en liter förpackning på OKQ8 Mack för 189kr/liter.
Förpackningar och hantering av förpackningar kostar.
 
Last edited:
Tack.
Jag har faktiskt bytt till just SBK Racing 10w-50 sen jag upptäckte problemen. Men har alltså inte kört så många mil på denna, så kanske om jag följer råden jag fått (alla verkar eniga) att ta hojen på längre tur och se till att motorn blir ordentligt varm. Kanske allt som behövs. Det vore ju super.
 
Tack för alla svar. Forum är fenomenalt - kunskapen finns därute när man behöver.
Jag följer era råd och "slutar torrgasa i garaget".
Tack!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top