Guldskimmer i olja

M.I.R

201/402m
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Trampcykel
tömde motorn en GSX 1428 motor på olja idag och hade det på sista oljebytet åxå men nu är det rejält guldskimmer i oljan

Skickar med 2 fina bilder o NÄÄÄ ni får INTE komma o vaska guld....

Ska börja riva motorn i veckan men tacksam för tips innan har en teori att det kan vara bussningarna till kolvbulten de är i koppar för har ju annars bara "vanliga" kullager sedan till vev osv.. :confused:

Men har någon någon annan teori så ..... för har aldrig haft så här förut ...
kör på quaker state mineral racing kan tilläggas.......

Hälsningar Micke
 

Bifogat

  • DSC01118a.jpg
    DSC01118a.jpg
    108.7 KB · Visningar: 362
  • DSC01111a.jpg
    DSC01111a.jpg
    123.9 KB · Visningar: 297
  • DSC01109a.jpg
    DSC01109a.jpg
    125.8 KB · Visningar: 206

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Är det separat olja till växellådan?
Om inte så kan det även vara synkringar om det nu finns såna på din växellåda d.v.s.
 

BON

Wreckrider
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Källstorp 6 km från Älmhult
Hoj
FZR 1000 CR 250
Mina erfarenheter när det gäller guld i oljan kommer iochförsig från den 4hjuliga världen. Men på en av mina bilar såg växelådsoljan ut på liknande sätt när synkringarna sa tack o adjö. Den olja som inte följde med dreven ut alltså.



Sen som vanligt.
 
Last edited:

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Är kanske inte till nån hjälp för att hitta felet iofs men nåra synkringar har än i dag aldrig nånsin funnits i en hojväxellåda, (ALLA hojar i alla tider har o har haft, osynkade lådor förutom Honda o Moto Guzzis automater),...med undantag för dom hemmabyggda hojarna MED bilväxellådor naturligtvis.

(Kan ju i alla fall hjälpa dig utesluta nåra saker i alla fall).

Såg jäkligt mysko ut detta, kan tyvärr inte tänka mig vad det skulle kunna vara tyvärr...(fast din teori om kolvbultsbussningar låter vettig...eler för den delen kanske ett vevlager eller så...är ju nåt som skulle kunna ge en sån färg).

Ha det
 
Last edited:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Det är något allvarligt fel på Quakerstates oljor! körde med deras 20/50 racingolja ett par gånger i en stark turbomaskin jag hade förut (bil) slutade med det efter att jag hittade sand i botten på alla oljeflaskorna :va dessutom blev det ett skikt med gummiliknande sörja i botten på oljetråget efter oljebyte och då hade jag inte kört mer än 10 timmar kanske! kör numera Motul :tummenupp
 

Trigger

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
GBG
Hoj
vfr 800
Det som jag tror, att det är mässing "eller brons" spån. Det kan komma ifrån bustningar eller glidlager. Jag vet inte om kul hållarna är i mässing. Men kolla på det, det är ett hett tips

Mvh jonte
 
Last edited:

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Tjenare .
På bilden i mitten ser man ganska stora silver flagor.... ser faktiskt ut som när jag mosade kullagret till kopplingen....

Kanske ett vevlager som har tagit kväller....

jag kan kika över i kväll och kolla lite...

mvh


ps: detta borde vara postat i Teknik forumet... men efterssom jag vet att din hoj är en ren Drag race hoj... så är det ok....
 
Last edited:

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
madmagnus skrev:
Det är något allvarligt fel på Quakerstates oljor! körde med deras 20/50 racingolja ett par gånger i en stark turbomaskin jag hade förut (bil) slutade med det efter att jag hittade sand i botten på alla oljeflaskorna :va dessutom blev det ett skikt med gummiliknande sörja i botten på oljetråget efter oljebyte och då hade jag inte kört mer än 10 timmar kanske! kör numera Motul :tummenupp

Jag har alltid åkt med Quakerstate olja...och jag har nog alldrig varit med om att det skulle ha varit sand i botten på oljeflaskorna..jag åker med sae 50 mineral..och har kört dragrace i fyra år utan att haft några problem med motorn, men jag byter iofs olja efter varje tävling, och oljan ser ut som ny, inte ett ända metall spån eller något annat på magneten på oljepluggen!! så jag har nog bara bra erfarenheter av quakerstate oljan!!
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
M.I.R skrev:
tömde motorn en GSX 1428 motor på olja idag och hade det på sista oljebytet åxå men nu är det rejält guldskimmer i oljan

Skickar med 2 fina bilder o NÄÄÄ ni får INTE komma o vaska guld....

Ska börja riva motorn i veckan men tacksam för tips innan har en teori att det kan vara bussningarna till kolvbulten de är i koppar för har ju annars bara "vanliga" kullager sedan till vev osv.. :confused:

Men har någon någon annan teori så ..... för har aldrig haft så här förut ...
kör på quaker state mineral racing kan tilläggas.......

Hälsningar Micke
Ett tips är att kolla distanserna som ligger imellan vevstake och vevaxel. Ett av mina gick ner sig och det blev mycket glitter av det. :(
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
smen skrev:
Ett tips är att kolla distanserna som ligger imellan vevstake och vevaxel. Ett av mina gick ner sig och det blev mycket glitter av det. :(

Så var det på min gamla XR600, oljan såg ut så då. Men en radfyra har ju inte någon distans där? Gäller väl enbart stånkor?
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Mr Race skrev:
Jag har alltid åkt med Quakerstate olja...och jag har nog alldrig varit med om att det skulle ha varit sand i botten på oljeflaskorna..jag åker med sae 50 mineral..och har kört dragrace i fyra år utan att haft några problem med motorn, men jag byter iofs olja efter varje tävling, och oljan ser ut som ny, inte ett ända metall spån eller något annat på magneten på oljepluggen!! så jag har nog bara bra erfarenheter av quakerstate oljan!!

du kanske inte har tittat ordentligt i flaskorna! gjorde inte jag heller dom första gångerna jag körde med den oljan! har 5-6 kompisar som vid olika tillfällen konstaterat samma sak, så sand har det definitivt varit på botten i flaskorna. inte mycket men det får iaf mig att bli lite skeptisk /// mad
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
-PLM- skrev:
Så var det på min gamla XR600, oljan såg ut så då. Men en radfyra har ju inte någon distans där? Gäller väl enbart stånkor?
Nja på min gsx är det. Det försvann på gsxr motorerna om jag inte har fel för mig. Dom gamla gsx vevarna är ju pressade ihop om det är anledningen till att man använder sådana.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
smen skrev:
Ett tips är att kolla distanserna som ligger imellan vevstake och vevaxel. Ett av mina gick ner sig och det blev mycket glitter av det. :(

Jag har oxo varit med om att dom distanserna gav upp på en GSX 1135 turbo, låg bitar av dom i en av oljepumparna...oljan såg likadan ut som på bilderna här ovan.
 

turbo tompa

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2004
Ort
Skärholmen
Hoj
Suzuki 1198 EF Turbo
guldskimmer

Tror också att det är distanserna mellan vevskinkorna och stakarna, har råkat ut för det själv på en 1230 maskin, trodde att det är nog inget men slutade med att en kolv,foder och en stake sa upp sig detta under lugn färd, undrar hur mycket mer som gått sönder om man stressat maskin.

Mvh: Tompa
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top