Guldskimmer i olja

M.I.R

201/402m
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Trampcykel
tömde motorn en GSX 1428 motor på olja idag och hade det på sista oljebytet åxå men nu är det rejält guldskimmer i oljan

Skickar med 2 fina bilder o NÄÄÄ ni får INTE komma o vaska guld....

Ska börja riva motorn i veckan men tacksam för tips innan har en teori att det kan vara bussningarna till kolvbulten de är i koppar för har ju annars bara "vanliga" kullager sedan till vev osv.. :confused:

Men har någon någon annan teori så ..... för har aldrig haft så här förut ...
kör på quaker state mineral racing kan tilläggas.......

Hälsningar Micke
 

Bifogat

  • DSC01118a.jpg
    DSC01118a.jpg
    108.7 KB · Visningar: 363
  • DSC01111a.jpg
    DSC01111a.jpg
    123.9 KB · Visningar: 298
  • DSC01109a.jpg
    DSC01109a.jpg
    125.8 KB · Visningar: 206
Är det separat olja till växellådan?
Om inte så kan det även vara synkringar om det nu finns såna på din växellåda d.v.s.
 
Mina erfarenheter när det gäller guld i oljan kommer iochförsig från den 4hjuliga världen. Men på en av mina bilar såg växelådsoljan ut på liknande sätt när synkringarna sa tack o adjö. Den olja som inte följde med dreven ut alltså.



Sen som vanligt.
 
Last edited:
Är kanske inte till nån hjälp för att hitta felet iofs men nåra synkringar har än i dag aldrig nånsin funnits i en hojväxellåda, (ALLA hojar i alla tider har o har haft, osynkade lådor förutom Honda o Moto Guzzis automater),...med undantag för dom hemmabyggda hojarna MED bilväxellådor naturligtvis.

(Kan ju i alla fall hjälpa dig utesluta nåra saker i alla fall).

Såg jäkligt mysko ut detta, kan tyvärr inte tänka mig vad det skulle kunna vara tyvärr...(fast din teori om kolvbultsbussningar låter vettig...eler för den delen kanske ett vevlager eller så...är ju nåt som skulle kunna ge en sån färg).

Ha det
 
Last edited:
Det är något allvarligt fel på Quakerstates oljor! körde med deras 20/50 racingolja ett par gånger i en stark turbomaskin jag hade förut (bil) slutade med det efter att jag hittade sand i botten på alla oljeflaskorna :va dessutom blev det ett skikt med gummiliknande sörja i botten på oljetråget efter oljebyte och då hade jag inte kört mer än 10 timmar kanske! kör numera Motul :tummenupp
 
Det som jag tror, att det är mässing "eller brons" spån. Det kan komma ifrån bustningar eller glidlager. Jag vet inte om kul hållarna är i mässing. Men kolla på det, det är ett hett tips

Mvh jonte
 
Last edited:
Tjenare .
På bilden i mitten ser man ganska stora silver flagor.... ser faktiskt ut som när jag mosade kullagret till kopplingen....

Kanske ett vevlager som har tagit kväller....

jag kan kika över i kväll och kolla lite...

mvh


ps: detta borde vara postat i Teknik forumet... men efterssom jag vet att din hoj är en ren Drag race hoj... så är det ok....
 
Last edited:
madmagnus skrev:
Det är något allvarligt fel på Quakerstates oljor! körde med deras 20/50 racingolja ett par gånger i en stark turbomaskin jag hade förut (bil) slutade med det efter att jag hittade sand i botten på alla oljeflaskorna :va dessutom blev det ett skikt med gummiliknande sörja i botten på oljetråget efter oljebyte och då hade jag inte kört mer än 10 timmar kanske! kör numera Motul :tummenupp

Jag har alltid åkt med Quakerstate olja...och jag har nog alldrig varit med om att det skulle ha varit sand i botten på oljeflaskorna..jag åker med sae 50 mineral..och har kört dragrace i fyra år utan att haft några problem med motorn, men jag byter iofs olja efter varje tävling, och oljan ser ut som ny, inte ett ända metall spån eller något annat på magneten på oljepluggen!! så jag har nog bara bra erfarenheter av quakerstate oljan!!
 
M.I.R skrev:
tömde motorn en GSX 1428 motor på olja idag och hade det på sista oljebytet åxå men nu är det rejält guldskimmer i oljan

Skickar med 2 fina bilder o NÄÄÄ ni får INTE komma o vaska guld....

Ska börja riva motorn i veckan men tacksam för tips innan har en teori att det kan vara bussningarna till kolvbulten de är i koppar för har ju annars bara "vanliga" kullager sedan till vev osv.. :confused:

Men har någon någon annan teori så ..... för har aldrig haft så här förut ...
kör på quaker state mineral racing kan tilläggas.......

Hälsningar Micke
Ett tips är att kolla distanserna som ligger imellan vevstake och vevaxel. Ett av mina gick ner sig och det blev mycket glitter av det. :(
 
smen skrev:
Ett tips är att kolla distanserna som ligger imellan vevstake och vevaxel. Ett av mina gick ner sig och det blev mycket glitter av det. :(

Så var det på min gamla XR600, oljan såg ut så då. Men en radfyra har ju inte någon distans där? Gäller väl enbart stånkor?
 
Mr Race skrev:
Jag har alltid åkt med Quakerstate olja...och jag har nog alldrig varit med om att det skulle ha varit sand i botten på oljeflaskorna..jag åker med sae 50 mineral..och har kört dragrace i fyra år utan att haft några problem med motorn, men jag byter iofs olja efter varje tävling, och oljan ser ut som ny, inte ett ända metall spån eller något annat på magneten på oljepluggen!! så jag har nog bara bra erfarenheter av quakerstate oljan!!

du kanske inte har tittat ordentligt i flaskorna! gjorde inte jag heller dom första gångerna jag körde med den oljan! har 5-6 kompisar som vid olika tillfällen konstaterat samma sak, så sand har det definitivt varit på botten i flaskorna. inte mycket men det får iaf mig att bli lite skeptisk /// mad
 
-PLM- skrev:
Så var det på min gamla XR600, oljan såg ut så då. Men en radfyra har ju inte någon distans där? Gäller väl enbart stånkor?
Nja på min gsx är det. Det försvann på gsxr motorerna om jag inte har fel för mig. Dom gamla gsx vevarna är ju pressade ihop om det är anledningen till att man använder sådana.
 
smen skrev:
Ett tips är att kolla distanserna som ligger imellan vevstake och vevaxel. Ett av mina gick ner sig och det blev mycket glitter av det. :(

Jag har oxo varit med om att dom distanserna gav upp på en GSX 1135 turbo, låg bitar av dom i en av oljepumparna...oljan såg likadan ut som på bilderna här ovan.
 
guldskimmer

Tror också att det är distanserna mellan vevskinkorna och stakarna, har råkat ut för det själv på en 1230 maskin, trodde att det är nog inget men slutade med att en kolv,foder och en stake sa upp sig detta under lugn färd, undrar hur mycket mer som gått sönder om man stressat maskin.

Mvh: Tompa
 
Back
Top