Guld/brons/svart gsx-r 750 -96

2829080 Kolla sprängskisser och jämför -96:an och -97:an.
Så ser ni att allt är lite klenare på 96:an.
Därav Smeknamnet.
Är du säker? 96 och 97 ska i princip vara identiska. Jag har haft en 96:a och en 97:a, och det var då inte mycket som skiljde.

Edit: 98 kom det förutom insprutningen hundratals detaljförändringar, dock. Fotpinneplattor, antal skruvar till framskivorna och sånt skit.
 
Är du säker? 96 och 97 ska i princip vara identiska. Jag har haft en 96:a och en 97:a, och det var då inte mycket som skiljde.

Edit: 98 kom det förutom insprutningen hundratals detaljförändringar, dock. Fotpinneplattor, antal skruvar till framskivorna och sånt skit.

Hmm.. Har just köpt ny bromsskiva till min och på förpackningen stog det då att den passade 96-99. :va Och det var en orginal suzuki skiva!
 
Kolla sprängskisser och jämför -96:an och -97:an.
Så ser ni att allt är lite klenare på 96:an.
Därav Smeknamnet.

Andra dimensioner ja. Klenare, dvs sämre kvalitet?? :confused:

Toppackningen på tidiga ex och Suzukis berömda kamkedjesträckare får man alltså kolla. I övrigt är du den ende som påstår att den här motorn håller sämre än 97 och 98. Kan du utveckla det? Praktisk erfarenhet?
 
tror inte du behöver vara så nervös min har gått 6000+ mil
och fungerar fortfarande:tummenupp
tror det mesta e åtgärdat på 96or som eftersom dom har 11 år på nacken.
testkör den och bedöm själv. man ska inte spotta på äldre hojar med mer mil på nacken, finns ju nya hojar som pajar efter ca 1500 mil så.

men förstår iaf, nervös att göra ett dåligt köp.
hadde en kolega som hade en 96 som han piska hyfsat bra och den höll tills kedjan sprack.
 
Last edited:
tror inte du behöver vara så nervös min har gått 6000+ mil
och fungerar fortfarande:tummenupp
tror det mesta e åtgärdat på 96or som eftersom dom har 11 år på nacken.
testkör den och bedöm själv. man ska inte spotta på äldre hojar med mer mil på nacken, finns ju nya hojar som pajar efter ca 1500 mil så.

men förstår iaf, nervös att göra ett dåligt köp.
hadde en kolega som hade en 96 som han piska hyfsat bra och den höll tills kedjan sprack.

Det ex kompisen kikar på (vi ska dit i morgon) är i superskick såvitt vi kunnat bedöma av de 40 närbilder han skickat så nä, det känns rätt lugnt. Jag bara reagerade över "glasmotor" inlägget, det hade jag aldrig hört talas om tidigare.

Och ingen annan heller tydligen...:rolleyes:
 
Min kompis har snöat in på en gsxr 750 från 96 som är guld eller bronsfärgad och svart...vet inte om jag någonsin sett den färgkombinationen, kan det stämma? :confused:

Hojen är i kanonskick, svensksåld, 3200 mil med nya däck och drivpaket, helt original men ett Yoshi trioval medföljer. Vad är ett rimligt pris?

Precis en sån har jag köpt! :yoparty
Dock med 4200 på mätaren, gav 35.000:- tycker jag var ett fullt godtjänt pris?! :va
 
Precis en sån har jag köpt! :yoparty
Dock med 4200 på mätaren, gav 35.000:- tycker jag var ett fullt godtjänt pris?! :va

35k låter helt ok, har sett ex för över 40.
Grattis :tummenupp Hoppas att du blir nöjd med hojen :)
 
Andra dimensioner ja. Klenare, dvs sämre kvalitet?? :confused:

Toppackningen på tidiga ex och Suzukis berömda kamkedjesträckare får man alltså kolla. I övrigt är du den ende som påstår att den här motorn håller sämre än 97 och 98. Kan du utveckla det? Praktisk erfarenhet?

Jag har aldrig pratat om -97:an och -98:an.
Därimot -96:an VS senare modeller.
Har du kollat sprängskisserna?
Glasmotorn uttrycket hörde jag här på SH av nån kille.
Men om du tittar på sprängskisserna så ser du ju fakta.
Veven
Stakar
Kolvbultar
Massa annat smått och gott.
Är klenare på den modellen.

Men den är inte en dålig motorcyckel för det!
Bara lite klenare än dom som kom -97 och uppåt.
Därför skulle jag köpa en -98 som även har insprut, fast det rycktas om att den är ryckig.
 
Max, absolut max 35kkr för en 96a.

Själv hade jag inte betalat ett öre mer än 30, men det är jag det.
 
Jag har aldrig pratat om -97:an och -98:an.
Därimot -96:an VS senare modeller.
Har du kollat sprängskisserna?
Glasmotorn uttrycket hörde jag här på SH av nån kille.
Men om du tittar på sprängskisserna så ser du ju fakta.
Veven
Stakar
Kolvbultar
Massa annat smått och gott.
Är klenare på den modellen.

Men den är inte en dålig motorcyckel för det!
Bara lite klenare än dom som kom -97 och uppåt.
Därför skulle jag köpa en -98 som även har insprut, fast det rycktas om att den är ryckig.
Då har min 96'a hållt riktigt bra. 3000 mil och nära hälften av dem har den fått spö på bana. Verkar ganska tillförlitligt i mina ögon.
Ska kolla på det där med ändrade art nr till 97.
 
Jag hade inte betalt mer än max 30k för en -96a.
Som sagts tidigare så är 96-97 modellen ingen höjdpunkt i livet.
Jag skulle satsa på en 98-99 istället, dessa bör gå att få runt 35k.
 
35k låter helt ok, har sett ex för över 40.
Grattis :tummenupp Hoppas att du blir nöjd med hojen :)

Thanx, gillade det stakt, köpte loss killens alpinestar ställ, handskar, stövlar och ryggskydd för 5000:- oxå, riktigt bra deal det tyckte jag! :D

Nu står hon och vilar i min systers varma garage i väntan på varmare tider! :yoparty
 
Då har min 96'a hållt riktigt bra. 3000 mil och nära hälften av dem har den fått spö på bana. Verkar ganska tillförlitligt i mina ögon.
Ska kolla på det där med ändrade art nr till 97.

Ja vad kul för dej då!
Jag har en sån själv och den har fan gått sönder.
Jag har ALDRIG sagt att den är en dålig hoj glöm inte det.
MEN vissa delar är klenare än på tex -97:ans motor.
 
Ja vad kul för dej då!
Ja, skulle det varit roligare om den rasat?
Jag har en sån själv och den har fan gått sönder.
Jag har ALDRIG sagt att den är en dålig hoj glöm inte det.
MEN vissa delar är klenare än på tex -97:ans motor.

Nä, du har aldrig sagt att det är en dålig hoj, du har bara sagt din synpunkt på motorns hållbarhet.
 
Ja, skulle det varit roligare om den rasat?


Nä, du har aldrig sagt att det är en dålig hoj, du har bara sagt din synpunkt på motorns hållbarhet.

Mina synpunkter?
Titta på en sprängskiss över motorn då!
När du har gjort det så kan du skriva tillbaka.
 
Mina synpunkter?
Titta på en sprängskiss över motorn då!
När du har gjort det så kan du skriva tillbaka.
Ja, dina synpunkter.
På en sprängskiss från Suzuki så är 96 till 99 på samma bild med art nr skillnad på förgasarmodellen och insprut modellen.
Så det är totalt intetsägande att titta och jämföra en bild med sig själv.
Källa: Suzuki mikrofische.
Enligt Suzuki så är det identiska 96 och 97 art nr på:
Vevstakar
Vevaxel
Kolvbult
Kolvar

Att sen Suzuki har gjort förändringar på delarna är sant, men det täcker både 96 och 97.

Det här är inget som jag hittar på utan fakta.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top