Gula västar?

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Varierar
Måste bara ställa en fråga.
Varför i hela friden köper man ett svart ställ och sedan tar på sig en gul väst?

Är det inte bättre att köpa ett/en snyggt färgglatt skinställ/jacka med en gång? :va

Kan inte låta bli att fundera på att om vi (läs knuttar i allmänhet) självmant börjar klä sig i neonfärger så kommer det säkert en liten lag på att vi MÅSTE klä oss i kulörta färger i framtiden?

GARAGERÄV skrev:
2522369 Måste bara ställa en fråga.
Varför i hela friden köper man ett svart ställ och sedan tar på sig en gul väst?

Är det inte bättre att köpa ett/en snyggt färgglatt skinställ/jacka med en gång? :va

Kan inte låta bli att fundera på att om vi (läs knuttar i allmänhet) självmant börjar klä sig i neonfärger så kommer det säkert en liten lag på att vi MÅSTE klä oss i kulörta färger i framtiden?

Borde det inte vara tvärtom?
Om många självmant klär sig i neon finns inget behov av att lagstifta om det?
Så tänker jag IAF.

Om många kör helsvart ställ/hjälm/hoj, och det blir många olyckor där bilister inte har sett motorcyklisten borde risken för lagstiftning om halvljustrianglar och neontejp på backspeglarna vara större än om många redan kör så (även om olycksantalet förblir konstant, för då bevisar det ju att det inte hjälper)

GuW skrev:
2522402 Borde det inte vara tvärtom?
Om många självmant klär sig i neon finns inget behov av att lagstifta om det?
Så tänker jag IAF.

Om många kör helsvart ställ/hjälm/hoj, och det blir många olyckor där bilister inte har sett motorcyklisten borde risken för lagstiftning om halvljustrianglar och neontejp på backspeglarna vara större än om många redan kör så (även om olycksantalet förblir konstant, för då bevisar det ju att det inte hjälper)

Vi är inne på samma linje! Men vad jag inte förstår är att det finns ju en UPPSJÖ med snygga kläder som innehåller just.... FÄRG! :D
Varför envisas då svensken i allmänhet med att köpa just svarta kläder?
Och SEDAN hänga på sig en väst (som för det första ser RIKTIGT töntigt ut) utan på dom svarta "rebell" kläderna? :confused:

GARAGERÄV skrev:
2522415 Vi är inne på samma linje! Men vad jag inte förstår är att det finns ju en UPPSJÖ med snygga kläder som innehåller just.... FÄRG! :D
Varför envisas då svensken i allmänhet med att köpa just svarta kläder?
Och SEDAN hänga på sig en väst (som för det första ser RIKTIGT töntigt ut) utan på dom svarta "rebell" kläderna? :confused:

Jag fick överta ett nästan helsvart allväderställ gratis, varför jag kör omkring i ett sådant, men hjälmen köpte jag själv, tyvärr blev den också helsvart, eftersom det dels passar till stället, dels passar det oavsett färg på mopeden.

Så här i efterhand har jag insett hur dåligt man syns, men nu har jag ju nästan nya prylar, så jag får väl leva med risken att jag inte syns.

Skulle jag köpa nytt skulle jag nog köpa något med lite mer färg.

GuW skrev:
2522444 Jag fick överta ett nästan helsvart allväderställ gratis, varför jag kör omkring i ett sådant, men hjälmen köpte jag själv, tyvärr blev den också helsvart, eftersom det dels passar till stället, dels passar det oavsett färg på mopeden.

Så här i efterhand har jag insett hur dåligt man syns, men nu har jag ju nästan nya prylar, så jag får väl leva med risken att jag inte syns.

Skulle jag köpa nytt skulle jag nog köpa något med lite mer färg.

Jo jag kan förstå situationen, men någon köpte ju även det stället som du ärvde!
Missförstå mig inte nu, gula västar frågan håller mig inte vaken om nätterna. Tycker bara att det ser sååå himla.... superpräktigt ut? :D
Säkert bra men.... Ändå lite väl mycket... Svenskt!

varför köpa svart ställ?
1. man ser mer slim ut i det
2. ser ej smuts på det.
3. leker GR?

sen passa väl svart till alla typ av hojar i färg dvs.. hur många åker runt på en röd hoj med ett blått ställ?

Svårigheten med att köpa skinnställ är ju att man vet att det förhoppningsvis kommer överleva flera motorcyklar. Att ha ett skinnställ som inte matchar motorcykeln känns inte roligt och därför köper man ett svart eftersom det passar till allt.

Jag har funderat en del på hur man kan synas bättre, och ändå slippa använda reflexväst. Som just känns lite väl präktigt. Men visst hellre se präktig ut på hoj än att ligga avsvimmad på gatan i ett coolt skinnställ.

De enda lösningarna jag kommit på är att ha en buff i reflekterande material och kanske något slags band runt överarmarna i reflekterande material. Dock har jag inte hittat något liknande i butik.

Efter en säsong har jag lyckligtvis bara behövt bromsa riktigt hårt en gång för en bil som inte såg mig/struntade i väjningsplikten. :mad:

Krisse_ skrev:
2522514 varför köpa svart ställ?
1. man ser mer slim ut i det
2. ser ej smuts på det.
3. leker GR?

sen passa väl svart till alla typ av hojar i färg dvs.. hur många åker runt på en röd hoj med ett blått ställ?

he he he Leker G-R :D :D :D
Dom flesta jag möter med väst (klart överrepresenterade, puh vilket långt ord!) är kategori CUSTOM med RAKA RÖR +55 år nybliven rebell på nytt!

Swedecat skrev:
2522524 Svårigheten med att köpa skinnställ är ju att man vet att det förhoppningsvis kommer överleva flera motorcyklar. Att ha ett skinnställ som inte matchar motorcykeln känns inte roligt och därför köper man ett svart eftersom det passar till allt.

Jag har funderat en del på hur man kan synas bättre, och ändå slippa använda reflexväst. Som just känns lite väl präktigt. Men visst hellre se präktig ut på hoj än att ligga avsvimmad på gatan i ett coolt skinnställ.

De enda lösningarna jag kommit på är att ha en buff i reflekterande material och kanske något slags band runt överarmarna i reflekterande material. Dock har jag inte hittat något liknande i butik.

Efter en säsong har jag lyckligtvis bara behövt bromsa riktigt hårt en gång för en bil som inte såg mig/struntade i väjningsplikten. :mad:

Absolut! Hellre präktig än död! MEN varför är det just svenskar som tvunget skall välja SVART till allt?
Om man kollar ute i europa så flödar det över med färgglada kläder! Och Mattsvarta hjälmar, när såg ni det utomlands?
Jag kan säga att en vit hjälm passar precis lika bra till vilken färg som helst på hoj men det är fan inte många vita hjälmar ute på vägarna för det? :confused:

Last edited:
har börjat köra med en sådan, fungerar bra än så länge...

hojojagflagga.jpg

GARAGERÄV skrev:
2522369 Måste bara ställa en fråga.

Du har helt klart inte försökt köpa ett färgglatt ställ på sistone.

Det finns i princip inte. Inte om man inte är ute efter raceställ. Handlare och tillverkare har bestämt att grått och svart är inne just nu, och det är vad som bjuds. Jag vurpade sönder mitt ställ i våras och tro mig, jag har letat. Lindstrands gråa ställ var det färggladaste jag kunde få tag på som var någorlunda vettigt i övrigt.

Edit: Det bor en reflexväst i tankväskan som åker på om jag upplever att trafiken börjar bli närgången.

ft skrev:
Edit: Det bor en reflexväst i tankväskan som åker på om jag upplever att trafiken börjar bli närgången.

Vissa länder har lag på att en refläxväst skall medföras vid färd.
Det räcker dock att den är ihopvikt i kutsen.

Så här års åker västen på när det är mörkt ute. Det är ju inte ofta man är ute och kör när det är mörkt så här års (talar helt och hållet för mig själv) och de stackars gångerna har jag inget emot att se töntig ut i väst - det är ju ändå mörkt :)
Svart hoj, svart hjälm, svart ställ, svart samvete...eller hur var det nu... :va
Hur som helst så är det ett faktum att man syns riktigt dåligt och jag planerar att vara med i matchen många säsonger framöver !

Har svart hoj, ställ, hjälm, stövlar, handskar.. Aldrig haft nått problem med att inte synas endå.. Trots fägerna så finns det ju reflekterande bitar i stället och reflexer på hojjen..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back