USA:s stöd i internationell rätt är folk knappast eniga om. Vi kan nog vara överens om att de har mycket lite stöd i internationell rätt, men mycket lite är trots allt fortfarande ett stöd till skillnad från inget alls.
FN talade om mycket allvarliga konsekvenser om Saddam inte följde resolutionerna, vilket han inte gjorde. Han sket fullständigt i 12 av dem och avslutade det hela med att slänga ut vapeninspektörerna.
Sen tycker jag självklart det är rätt att bekämpa totalitära Stalinliknande regimer. Ni som är krigsmotståndare, hade det varit bättre om Saddam hade suttit kvar? Han mördade hundratusentals irakier, gasade och torterade ihjäl folk med mera, men på vissa verkar det som om 20 irakiska krigsfångar som får simulera bögsex på grund av några inavlade idioter till fångvaktare är värre övergrepp än tex folkmord på 200 000 träskaraber.
Sen hur resonemanget fördes i USA-lägret vet jag inte, men om jag får veta att nån försöker mörda mig, eller skada mig, så väntar jag knappast till denne försöker innan jag vidtar motåtgärder. Ur det traditionella synsättet på krig var knappast USA:s angrepp "fel".
Dessutom som Markus påpekar, så duger tyvärr folkrätten mest till att skydda medlemsländers suveränitet. Alltför många folkmord har FN skitit fullständigt i för att jag ska hysa någon störe respekt för deras resonemang kring internationell rätt.