Guide för att lossa runddragna skruvar och muttrar.

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Använt många av dessa knep genom åren, råkade hamna på detta klipp på youtube och tyckte han förklarade så bra att jag måste dela med mig, kan säkert hjälpa någon. Kanske vore värt en sticky? Alla har nog svurit över rundare skruvar, har man inte tillgång till en verkstad och svetts eller specialverktyg så är det nog guld värt =)

https://www.youtube.com/watch?v=R5d0Bgvjmlk

Utöver detta så har jag själv använt biltemas specialhylsor med slitsad skärande insida som kreppar på helt rundade skruvar med 100% framgång. Minns inte vad dom heter ev. tigerhylsor? Fungerar till och med på mutterpicka dragna och rundare hjulbultar på bilar, otroligt starka, väl värt 3-400:- om jag inte mins fel... Använt dom 5-6år nu.

Det nämns redan i videon att man kan fila ner två plana ytor men som tillägg så har jag använt detta några gånger och om det är svårt att komma åt fungerar en dremell otroligt bra för detta då styckena oftast är mindre än en 2cm i dm...

Har du något bra tips utöver detta så lägg gärna till.
 
Jag brukar använda rörtång å kommer man inte åt så funkar huggmejseln....
 
Scantech har en pasta som heter Diamond Grip , alltså diamantpasta som man kletar på skruvskallen eller verktyget och det har jag använt på bla runddragna torx ,funkar väldigt bra.
 
Ett bra knep för skruvar som är nedsänkt eller som är svåra att komma åt från sidan är att borra ett hål i mitten av huvudet och sedan hamra in lämplig torx-bits. Fungerar mycket bra på rundade insexhål och liknande där det redan finns ett hål.
 
Smidigast med bäst bett när det kommer till tänger = papegojtång:

2c4899ea48c577a8af7eb78e3dd20da032e1ead3.jpg
 
Att svetsa fast en mutter på skruvskallen är en bra lösning om det inte är intill brännbart material förstås.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Ett bra knep för skruvar som är nedsänkt eller som är svåra att komma åt från sidan är att borra ett hål i mitten av huvudet och sedan hamra in lämplig torx-bits. Fungerar mycket bra på rundade insexhål och liknande där det redan finns ett hål.

Jag brukar ha några torx som jag slipat lite skålformade i änden för det ändamålet så att dom hyvlar sig in istället för att de pressar isär och expanderar skruven.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top