Gubbtungt i V-toppen

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hans Linde omvaldes på tisdagen som gruppledare för Vänsterpartiet. Med honom har partiet tre män i yttersta toppen, vilket väckt kritik. Helt fel, menar dock flera medlemmar – V är ännu riksdagens mest feministiska parti.

När Jonas Sjöstedt valdes till enda partiledare för Vänsterpartiet förespråkade många medlemmar att en kvinna skulle utses till posten som partisekreterare. Men uppgiften gick till Aron Etzler, tidigare chefredaktör för Flamman.

– Djupt problematiskt. Det blir nästan lite skrattretande, sade förre V-ledaren Gudrun Schyman om det faktum att partiet nu har två män vid rodret.

På tisdagen omvaldes också Hans Linde som gruppledare i riksdagen, vilket för många kritiker förstärkt bilden av att män tilldelas de tyngre posterna.

En av dem som sagt ifrån är Rossana Dinamarca. Hon var till en början var tilltänkt som andra vice ordförande, men valde att inte ställa sig till förfogande.

”Skälet till det är att jag inte anser att man kan kompensera valet av en manlig partisekreterare med att två (eller flera) kvinnor ska dela på vice ordförandeposten”, skrev hon på Facebook.

Men kritikerna möter nu mothugg, bland annat från partiledaren:

– Jag ställer inte upp på resonemanget att vi som feministiskt parti bara har män i partiledningen. I nästan alla våra partiorgan har vi en majoritet med kvinnor och dessutom har vi en kvinna, Ulla Andersson, som ekonomisk-politisk talesperson.

– Det är en viktigare post än partisekreteraren inom vårt parti och kanske är det samma inom exempelvis moderaterna med Anders Borg som finansminister och Sofia Arkelsten som partisekreterare, kommenterar Jonas Sjöstedt.

Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för V, säger att det naturligtvis spelar roll vilket kön det är på personerna som väljs, men att problemet utmålats större än det faktiskt är.

– Vi har riksdagsgruppen, verkställande utskott och partistyrelsen – i samtliga tre grupper är kvinnorna fler än männen. Dessutom är flera av våra politiska talespersoner kvinnor, däribland jag.

Hon får medhåll från Aron Etzler:

– Vänsterpartiet är det starkaste feministiska partiet i dag, också när det gäller kvinnors representation. Vi har i snitt 60 procent kvinnor i våra centrala organ.

Jag är inte mycket för Vänsterpartiet, men visst fasen är det både lite underhållande och mestadels tragiskt när dom skjuter sig själva i foten med att skrika och gorma för att personen som tillsätts har "fel kön"... Vad sägs om att söka efter kompetens, kunskap och erfarenhet som prioriteter istället för att enbart prioritera fitta?!...

Uhm...
Sedan när var kompetens något positivt för en politiker? (Ja, enligt de själva... Jag förespråkar ett styre där man faktiskt kan något om skiten man ska styra över)
Ett tag körde ju sossarna med att man specifikt inte skulle kunna något om det man var minister för. >.<

"säger att det naturligtvis spelar roll vilket kön det är på personerna som väljs,"

Jämlikhet och feminism är så motsägelsefullt att det är helt sjukt

Med tanke på att intelligensnivån är förhållandevis låg i V så förstår jag att dessa uttalanden kommer därifrån.
Jag hörde även en rapport om att merparten av de stora svenska bolagen börsen inte hade en enda kvinna i ledningen!!!
Nähä, vad kan det bero på då? Det är ju inte så att kvinnorna är sämre utan för att vi har haft en sådan tradition i samhället i århundraden (årtusenden?) men det är nu på gång att ändras. Skynda långsamt liksom era jävla nötter.

Fy fan för Rosanna Dinamarca, vilket jävla kvastskaft till brud!

Där jag bor står det ett äldre par i fnasiga nylonjackor och delar ut tidsskriften Proletären när det dagas färskt nummer.
Att de har valt entrén till systembolaget för just detta kan man knappast se som en slump.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien