Hans Linde omvaldes på tisdagen som gruppledare för Vänsterpartiet. Med honom har partiet tre män i yttersta toppen, vilket väckt kritik. Helt fel, menar dock flera medlemmar – V är ännu riksdagens mest feministiska parti.
När Jonas Sjöstedt valdes till enda partiledare för Vänsterpartiet förespråkade många medlemmar att en kvinna skulle utses till posten som partisekreterare. Men uppgiften gick till Aron Etzler, tidigare chefredaktör för Flamman.
– Djupt problematiskt. Det blir nästan lite skrattretande, sade förre V-ledaren Gudrun Schyman om det faktum att partiet nu har två män vid rodret.
På tisdagen omvaldes också Hans Linde som gruppledare i riksdagen, vilket för många kritiker förstärkt bilden av att män tilldelas de tyngre posterna.
En av dem som sagt ifrån är Rossana Dinamarca. Hon var till en början var tilltänkt som andra vice ordförande, men valde att inte ställa sig till förfogande.
”Skälet till det är att jag inte anser att man kan kompensera valet av en manlig partisekreterare med att två (eller flera) kvinnor ska dela på vice ordförandeposten”, skrev hon på Facebook.
Men kritikerna möter nu mothugg, bland annat från partiledaren:
– Jag ställer inte upp på resonemanget att vi som feministiskt parti bara har män i partiledningen. I nästan alla våra partiorgan har vi en majoritet med kvinnor och dessutom har vi en kvinna, Ulla Andersson, som ekonomisk-politisk talesperson.
– Det är en viktigare post än partisekreteraren inom vårt parti och kanske är det samma inom exempelvis moderaterna med Anders Borg som finansminister och Sofia Arkelsten som partisekreterare, kommenterar Jonas Sjöstedt.
Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för V, säger att det naturligtvis spelar roll vilket kön det är på personerna som väljs, men att problemet utmålats större än det faktiskt är.
– Vi har riksdagsgruppen, verkställande utskott och partistyrelsen – i samtliga tre grupper är kvinnorna fler än männen. Dessutom är flera av våra politiska talespersoner kvinnor, däribland jag.
Hon får medhåll från Aron Etzler:
– Vänsterpartiet är det starkaste feministiska partiet i dag, också när det gäller kvinnors representation. Vi har i snitt 60 procent kvinnor i våra centrala organ.
Jag är inte mycket för Vänsterpartiet, men visst fasen är det både lite underhållande och mestadels tragiskt när dom skjuter sig själva i foten med att skrika och gorma för att personen som tillsätts har "fel kön"... Vad sägs om att söka efter kompetens, kunskap och erfarenhet som prioriteter istället för att enbart prioritera fitta?!...