Gubbigt med solglasögon?

Gubbigt med solglasögon (istället för mörkt/spegel-visir)?

• Antal röstningar
    0
Själv la jag mitt mörka visir på hyllan för en 7-8 år sedan. Kör med solglasögon & skiter fullständigt i "coolhets"-faktorn. Vad det nu är.

Alltså, för mig är det inte coolhetsfaktorn som avgör. Jag tycker att det är oskönt med solglasögon i hjälmen - förutom att det är gubbigt. Hade jag öppen hjälm utan visir skulle jag såklart ha solglasögon men när det finns visir och synfältet blir bättre så ser jag ingen större anledning med tårta på tårta.

Oväntat jämnt: 39 JA och 35 NEJ just nu.

Last edited:
KTM-klump är gubbigt :fakta
Själv har jag inte åkt med brillorna på men det kanske funkar bra. Har mörkt visir och på kvällen får man köra lugnt med visiret öppet om det är för illa.

Prick 100 röster nu. 56 JA och 44 NEJ.

Tycker solbrillor är ganska ok.
Velodrom sitter bra och ser väl ganska ok ut.

Däremot blev jag lite intresserad av hjälmen som Sam1 hade på Barkarby. Såg ut som värsta topgun-solvisiret på insidan av vanliga visiret. !?

Personligen så stör jag mig mer på spegelglas. Det är lite som svart bokylla i fanér och ljusbrun skinnsoffa.

Personligen så stör jag mig mer på spegelglas. Det är lite som svart bokylla i fanér och ljusbrun skinnsoffa.

Du menar svart fanerhylla, 28" luxor, stålrörsmöbler, lurvig ryamatta, svart skinnsoffa och en sådan samling med ölglas i vitrinskåpet? :D

/J

Hahaha, missade den där kommentaren. Mörka tearoffs som jag har på min gamla hjälm ar jäkligt praktiskt. Man klarade en säsong på 200 kr (3 st) om man var försiktig med dem. Bara att rulla ihop och stoppa under kutsen. Däremot är SHOEIS visir jävligt bra, både genomskinligt och spegel är som bra glasögon.

Gubbigt va väl jävligt lindrigt. Packväskor centralstöd och gortex är ballare.

Gubbigt eller ej!

Gubbigt är att ha marknadens bästa bakhjulshoj och prata om att man behöver koppla upp den på tvåan!!! ;-)

Personligen tycker jag att det är skönt med solbrillor+ klart visir alternativt min andra hjälm med inbyggt nedfällbart solvisir.

Då man glider runt i stan är det ju skönt att kunna hissa visiret och då ändå ha "solskydd"!! Fattar inte vad som skulle vara gubbigt med det!!?

Ha're gott alla och kör försiktigt!

/Jocke

Bifogat

• BADAZZ3.jpg
    BADAZZ3.jpg
    126 KB · Visningar: 41
Säker på att du inte kör moppe?

Gula brillor kan jag nästan tycka är OK faktiskt. Att ha brillor under för att man ev/kanske/möjligen kan få nåt i visiret känns som att ha hängslen, livrem och flytväst. Jag har aldrig fått nåt i visret som gjort att jag inte ser nåt eller varit tvungen att stanna.

Händer mig faan varje tur från mitten på maj till mitten september! Vrid lite på ditt högra handtag så ska du se vad som händer!!

:-D

/Jocke

Det är ju fan inte mitt fel att Mr Middleman Martinsson vägrar dra med dig för att träna. Det är alltid familjehögtider och fika på Styveplan som kommer emellan. Ledig på fredag så då ska det gasas.

Jag är fortfarande inte med på att ha både solglasögon och visir. Har man mörkt/spegel så slipper man peta in glasögon också. Den enda nackdelen är när det blir mörkt men då brukar jag inte köra normalt alt. så ska man bara ta sig hem.

PS. Har höghastighetstourat i 200-250 med R1:an och då är det nog visir som gäller och inte några Prada-solglasögon :tungan

Gubbigt är att ha marknadens bästa bakhjulshoj och prata om att man behöver koppla upp den på tvåan!!! ;-)

Last edited:
Mörkt visir är snyggt men lite småkorkat. Det är drygt när nån måste åka hem när barnprogrammen börjar bara för att de har mörkt visir. Solglasögon fungerar bättre.

Lägg ner. Solbrillor är gjutet. Varför gubbigt (för övrigt börjar du ju komma upp i gubbålder nicke)? Vill man känna fartvinden å samtidigt skippa flugorna på hornhinnan så e d klockers m brillor.

Påpekande: jag kör inte med mörka tearoffs eller spegelvisir för posörfaktorn. Det är för solskydd. Är det inte sol har jag mitt ofärgade visir.

Mörkt visir är snyggt men lite småkorkat. Det är drygt när nån måste åka hem när barnprogrammen börjar bara för att de har mörkt visir. Solglasögon fungerar bättre.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT