"Gubbe" med backkamera på MC!!!!

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
1997 TL1000S
Hörde en grej igår när jag hälsade på min syster och hennes man.
att en kille"gubbe" på gatan har monterat en backkamera på sin MC, och har skärmen vid tanken/styret nånstans för att slippa kolla i sina backspeglar :dummer det hade ju jag aldrig tillförlitat mig på.
Men tanken är väl inte så jätte dum..utom att man inte ser några fordon i periferiseendet i kameran.

Är man så lat att man inte ens orkar kolla i backspeglarna, så ska man fan inte köra hoj:död

Goldwing??

Jag kan se det famför mig. Fetaste Guldvingen med Xtra allt.. Släpvagn och parabolantenn. Stödhjul och muggvärmare.. Uttag för vibrator till passagerare och torkarblad på" vindavvisare" :rofl Im king of the word:banana

JSF-helmet.jpg

En sån här lär ju kunna plocka in bilden och få den projicerad på visiret, kanske nått att shoppa till sommaren, finns säkert i årets Goldwingfärger :tummenupp

Fanns en koncepthoj för ett par år sedan (om det nu var ifrån Benelli, eller ....) som hade detta monterat.
De som har eftermonterat detta säger:
1) Skitbra, har man vidvinkel och ligger i mitten på en 3 filig väg, ser du fordonen även i de andra 2. Mao bredare" "synfält med kameran än med speglar.
2) Suger. Ligger solen på ser du inget på skärmen, samt att det tar längre tid att bestämma var objekten är på skärmen, än i speglarna.

Y2K-hojen har ju haft backkamera sen den var prototyp (den har inga speglar heller), men det är ju oas en amerikansk hoj. =)

Finns spionbrillor på Hobbex som har speglar längst ut, fungerar faktiskt, men de är svinfula.

Finns tekniktrådar om detta... sök... :D

Tycker själv idén är lysande, dock får man inte steloperera nacken bara för att... De e det många nog som har gjort redan iaf.. :gnissla

det enda "gubben" saknar är PIP-ljud :hördu när han ska rulla hojjen bakåt.
Om han nu ska va så säker på att se bra bak, så kanske han ska göra sig hörd också.

Nån snubbe här hade ju backkamera på sin CBR om jag minns rätt!
Ganska snyggt gjort, dock vet jag inte funktionsdugligheten.

hade du förlitat dig på en kamera?
det hade ju knappast jag gjort, med tanke på att det tar längre tid att syna en liten skärm efter fordon än att titta i speglarna och ha blicken framåt?!
är det ändå inte fulare att ha en monitor placerad någorlunda i bra sikt för att kunna se i den?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back