sandstream skrev:Eller så har man ett litet behov av att hävda sig och visa vad man har ägt![]()
Eller Inte

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
sandstream skrev:Eller så har man ett litet behov av att hävda sig och visa vad man har ägt![]()
Pejo skrev:Det där du skulle man kunna lägga in i en FAQ som man var tvungen att läsa innan man reggade sig. Sen kunde man banna det ämnet helt [som ett annat onämnbart ämne], för det finns helt enkelt inget mer att diskutera.
Bra skrivet!
"Inga GR-diskussioner! (tas bort)"Dawg skrev:Hmm.. Börjar fundra på om jag läste reglerna alldeles för snabbt här (är lite nygammal)
Vilket är det onämnbara ämnet????
tänk såhär...mikal skrev:Jo jag förstår det ur din synvinkel också. Då blir det ju en moralfråga och visst har jag förståelse för dig. Det enda är att man vill komma billigt undan.
Jag tänker såhär - tolka det hur ni vill.
Dawg skrev:GR-diskussioner! ??????????
Chronic skrev:Min uppfattning är att "väldigt många" skenförsäkrar sina hojar, de som gör de här har vett att hålla käften. Dessutom finns det ytterligare ett par hundra tusen som inte hänger vid en dator överhuvudet taget, iaf inte på ett forum.
Dessutom tycker jag att det är konstigt att detta bara verkar gälla hojar, för inte är det ngn hetsjakt på ett bilforum där en 20 åring blir hatad för att hans EVO står på farfarsfar i Årjäng, eller är det så? Jag har iaf svårt att tänka mig det.
Har råd att köpa, men inte försäkra tydligen.Bo_jahn skrev:Eftersom alla vet att sporthojarna är coolast och ballastså dras däremot alla till dem, speciellt eftersom en sporthoj är relativt billig i förhållande till en bil, vilket leder till att yngre har råd med dem.
GSXR1100R skrev:Sporthojar är en hobby precis som vilken annan hobby som helst, det är ingen mänsklig rättighet eller någon form av existensminimum att äga en SH, en hobby ska man ha, men man ska se till att skaffa sig en hobby som man vet att man har råd med, jag drömmer om en Ferarri F50 men inte f-n klagar jag för att jag inte har råd att varken köpa eller försäkra en sådan Lyxbil.
Att fuska med premier på beskostnad av sina hojbröder enbart för sitt stora ego är smaklöst, en samhällsparasit utan skrupler och moral.
Visst är försäkringsbolagens prio ett att tjäna pengar, det ser man ju på sin premie, konstigt vore väl annars, vem vill driva ett företag som inte genererar vinst, för att göra detta så rättvist som möjligt krävs dock att kunderna är ärliga och betalar vad det kostar och utan att manipulera systemet, för varje fuskare så ökar premien för dom som är ärliga.
I dagens samhälle så fuskas det med mycket med pengar, även politiker & Kungen fuskar, men jag anser ändå att det är fel och står för det.
Bo_jahn skrev:Spontant känns det som att olycksstatistiken på bilar, oavsett hur häftiga, inte är i närheten för sporthojar. Det tror jag är anledningen till att skenförsäkringar accepteras mer. Det är inte ofta man hör att någon har totalkraschat sin häftiga bil, jämfört mot mc.
En bil är ju dessutom mer förlåtande för förarmisstag och har bättre skydd när väl en olycka inträffar. Men större delen beror nog på att de som verkligen är intresserade av att åka snabbt med bil har ett intresse i bilar som sådant och vet ofta vad de gör.
En del av problematiken är att man kan köpa en billig SH men inte ha råd att försäkra den, i vissa fall så betalar man halva hojens värde i premie, det är därför som vissa får ideer om att lösa det på det billigaste sättet, man har råd att köpa men inte att försäkra, frestelsen blir stor att göra något "smart" men det kan straffa sig flerdubbelt, dessutom drabbas dom som är ärliga och det skapar irritation.Bo_jahn skrev:Eftersom alla vet att sporthojarna är coolast och ballastså dras däremot alla till dem, speciellt eftersom en sporthoj är relativt billig i förhållande till en bil, vilket leder till att yngre har råd med dem.
Jag vill göra både och, det tror jag är roligastGSXR1100R skrev:...RR kan både bli billigare & roligare än gatåka om man bara håller sig på rätt nivå, dock förstår jag att dom som har långt till närmsta bana hellre kör på gatan, sen är det ju inte alla som vill skrapa puckar heller, många nöjer sig med en mysig runda på småvägar och en fika med polarna.
Ja det är säkert många som skenar och är smarta nog att inte skylta om det, hetsjakt vill jag inte kalla det, snarare tips och förklaringar varför man inte skall skena.Chronic skrev:Min uppfattning är att "väldigt många" skenförsäkrar sina hojar, de som gör de här har vett att hålla käften. Dessutom finns det ytterligare ett par hundra tusen som inte hänger vid en dator överhuvudet taget, iaf inte på ett forum.
Dessutom tycker jag att det är konstigt att detta bara verkar gälla hojar, för inte är det ngn hetsjakt på ett bilforum där en 20 åring blir hatad för att hans EVO står på farfarsfar i Årjäng, eller är det så? Jag har iaf svårt att tänka mig det.
Det ligger ju sakens natur att att visa att man minsann själv står för kostnaderna när sånt här kommer på tal, så de ärliga hörs ju mest i dessa diskussioner.
Ni som är äldre, var det fult att skena sin 1100R på slutet av åttiotalet?
GSXR1100R skrev:...alla har rätt att tycka vad dom vill om skenare, men jag gillar iaf inte parasiter.
GSXR1100R skrev:En del av problematiken är att man kan köpa en billig SH men inte ha råd att försäkra den, i vissa fall så betalar man halva hojens värde i premie, det är därför som vissa får ideer om att lösa det på det billigaste sättet, man har råd att köpa men inte att försäkra, frestelsen blir stor att göra något "smart" men det kan straffa sig flerdubbelt, dessutom drabbas dom som är ärliga och det skapar irritation.
Bo_jahn skrev:...
De borde sälja perfekta replikor av m1r eller RC211v:s med 100cc skotermotor i.
Det där är ett annat känsligt ämne, många struntar hellre i att köpa en billigare hoj pga polarna kör nya SH, det är samma sak med andra prylar som tv, stereo och liknade grejer, idag ska man ha det senaste annars är man ute.Bo_jahn skrev:Nja, jag håller inte helt med. Ta mig själv t.ex. , en relativt sportig hoj som en Kawasaki ZX6-r från mitten av nittotalet är billigare att försäkra än bil för mig. Då menar jag i stort sett vilken bil som helst, inklusive småbilar från 70-talet med 60hk. Nu talar jag om trafikförsäkring här, men även helförsäkrat är inte så vansinnigt dyrt. Har man råd med bensin, slitdelar osv borde man ha råd med hel eller åtminstone halvförsäkrat på en sådan hoj. MEN kompisarna utanför donken skrattar ju åt dig om du inte har en R1 06 förstås.
Och då var vi tillbaka på det där med intresse...vill man köra hoj eller posera?
GSXR1100R skrev:Det där är ett annat känsligt ämne, många struntar hellre i att köpa en billigare hoj pga polarna kör nya SH, det är samma sak med andra prylar som tv, stereo och liknade grejer, idag ska man ha det senaste annars är man ute.
Posörfaktorn är viktigare än körglädjen![]()
yoohan skrev:Försäkringsbolagen går inte med minus eller hur?
håkan skrev:tänk såhär...
du är ute o åker på din skenförsäkrade MC, av nån outgrundlig anledning sker en olycka, du invalidiserar någon(eller dig själv), du kör en MC utan gällande försäkring, du blir personligt skadeståndsskyldig till för skadan, räkna med personlig konkurs som resultat. Du får pynta alla kostnader ur egen ficka, sjukhuskostnader och allt annat.
Är det värt den risken?
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra