Gsxr750-låda i en Gsxr1100-motor ?

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Tjena... Jag har en dum fråga. :tungan

Ska hjälpa en polare med växellådan i hans Gsxr750 -94'a.

Upptäckte nu att 750'n har 6 växlar, mot 1100'ans 5 växlar.

Nu undrar jag (mest på skoj) om det överhuvudtaget är möjligt att skifta innehåll i växellådorna mellan de två modellerna, så man får 6-växlar i 1100'an ?

Skulle tippa på att det inte går, men vore kul att höra om nån VET. :)

Frågan gäller min 1100'a, alltså en luft/oljekyld -91'a.

Sitter själv å samma fundering då 2:an på min gixxer tenderar att ''kugga över'' ibland, nya delar kostar multum..nästan lika bra att leta ny motor :gnissla

War-psycho skrev:
2264971 Tjena... Jag har en dum fråga. :tungan

Ska hjälpa en polare med växellådan i hans Gsxr750 -94'a.

Upptäckte nu att 750'n har 6 växlar, mot 1100'ans 5 växlar.

Nu undrar jag (mest på skoj) om det överhuvudtaget är möjligt att skifta innehåll i växellådorna mellan de två modellerna, så man får 6-växlar i 1100'an ?

Skulle tippa på att det inte går, men vore kul att höra om nån VET. :)

Frågan gäller min 1100'a, alltså en luft/oljekyld -91'a.

Det går NOG inte att flytta över axlar och drev mellan lådorna. Men jag TROR att 1100 blocket kan monteras på 750 lådan. Om vi pratar 85 till 91. men som sagt snart får du ett bra svar av någon som VET.

Dirtfighter skrev:
2264982 Sitter själv å samma fundering då 2:an på min gixxer tenderar att ''kugga över'' ibland, nya delar kostar multum..nästan lika bra att leta ny motor :gnissla
Det är sånt jobb jag ska hjälpa polaren med, blir inte så farligt dyrt om man gör jobbet själv.
Inte så svårt heller verkar det som.

Sök på "växel" & "gsxr" i Teknikforumet, så hittar du dom trådarna.
Håll utkik efter bl.a. Andersbrink's inlägg. :)

Kawwa skrev:
2265020 Det går NOG inte att flytta över axlar och drev mellan lådorna. Men jag TROR att 1100 blocket kan monteras på 750 lådan. Om vi pratar 85 till 91. men som sagt snart får du ett bra svar av någon som VET.
Intressant... :tummenupp

Väntar med spänning på fler svar. :)
.

Vad jag har fått för mig så ska det passa hyfsat rakt av, men 750-lådan pallar inte alls så mycket effekt som 1100:ans.

lahi skrev:
2265371 Vad jag har fått för mig så ska det passa hyfsat rakt av, men 750-lådan pallar inte alls så mycket effekt som 1100:ans.
Hur mycket pallar den då ?

Jag ser ju att du inte kör riktigt schysst spel mot dina lådor. :hihi

Håller det för orginalhästarna åtminstone ?
(Eller måttligt trimmat.)

lahi skrev:
2265371 Vad jag har fått för mig så ska det passa hyfsat rakt av, men 750-lådan pallar inte alls så mycket effekt som 1100:ans.

Vad är det som skiljer dem åt? Har hört något om att 1100-blocket har dubbla lager på utgående axel medans 750 har enkelt.

War-psycho skrev:
2265798 Hur mycket pallar den då ?

Jag ser ju att du inte kör riktigt schysst spel mot dina lådor. :hihi

Håller det för orginalhästarna åtminstone ?
(Eller måttligt trimmat.)

Jag har läst någonstans att den skulle börja få det lite svettigt om man passerade runt 180 hästar. Så originaleffekten + lite till i en 1100:a ska den nog klara. Nja, mina lådor har haft det lite jobbigt :hihi men det var utgående lager som var orsaken, och inte dreven.

ilstallione skrev:
2265820 Vad är det som skiljer dem åt? Har hört något om att 1100-blocket har dubbla lager på utgående axel medans 750 har enkelt.
Den är väl klenare byggd för att få plats med en växel till, det tar ju lite plats. Men om det är den enda orsaken vet jag inte.
Enda årsmodellen av 1100:an som har dubbellagret är 92:an, (tror att det bara var den årsmodellen) resten har enkellager. Det går att konvertera till dubbellager (iaf på den 5-växlade) genom att fräsa ett nytt spår för låsringen i växelaxeln.

Rätta mig gärna om jag har fel nu, gixxergurus... kan vara bra att veta :)

Jag kan med största sannolikhet säga att den inte håller. Vill minnas att dreven är mycket klenare på 750n.

Min största fråga är varför? :tungan Jag har aldrig kännt att jag behöver en till växel faktiskt.

EBS skrev:
2266051 Min största fråga är varför? :tungan Jag har aldrig kännt att jag behöver en till växel faktiskt.
Visste att den frågan skulle komma... :hihi

Egentligen frågade jag mest på skoj.

Jag har blivit så bortskämd med 6 växlar på GPZ'an jag hade, så nu har jag lite svårt att vänja mig vid att det "fattas" en växel hela tiden.
En vanesak mest, men också en nyfiken fråga.

Skulle man behöva riva i motorn så skulle man ju lika gärna göra nåt sånt samtidigt.

Men det är väl bättre att smacka på en turbo, och dreva upp den istället, antar jag. :yoparty

Jag funderade oxå på att byta låda i min när 2ans växel krånglade.Visst den passar rakt av men alldeles för klen vill man byta låda några ggr varje sesång,hört att dom som körde bana när det begav sig med dom här hojjarna körde med 750r lådan men dom fick byta dom ganska ofta.
Kan säkert funka om man nu kan köra lungt med våra monstergixxar.

GixxerMike skrev:
2266257 Jag funderade oxå på att byta låda i min när 2ans växel krånglade.Visst den passar rakt av men alldeles för klen vill man byta låda några ggr varje sesång,hört att dom som körde bana när det begav sig med dom här hojjarna körde med 750r lådan men dom fick byta dom ganska ofta.
Kan säkert funka om man nu kan köra lungt med våra monstergixxar.
Borde ju finnas kraftigare grejer...

Fanns ju en RR-verision av 750'n (visst, inte så stark kanske).
Och dom HAR ju rejsats ganska mycket genom åren.

War-psycho skrev:
Men det är väl bättre att smacka på en turbo, och dreva upp den istället, antar jag. :yoparty
Bygg bygg bygg bygg :banana :hihi

Om man har klämt in 6 växlar på samma axel och längd istället för 5 torde styrkan med avseende på växelkuggarna minska med 16.6% vid ett byte till 6 växlar. Eller analogt, den femväxlade lådan är 20% starkare (med avseende på kugghjulens hållfasthet)

Om man tar en låda från 750-88 tom 91, så passar den rakt av i blocket(1100-86 tom 89,,möjligen även 91-92), som förövrigt är samma förutom pinnbultar etc,,inga dubbla lager på nån av dem.
Men kräver ju att man även får med växelrullen,,annars blir det svårt,,;-)
Mc-Xpress har väl tagit ur över 200 hk på 750-88, så helt ruttna kan de väl inte vara,,;-)
Är väl inte många på gatan som lyckats mosa kuggarna vid körning,,utom de 400 hk GSXR:er som finns,,,så en std. 1100 motor med 6-växlat låda från en 750 håller nog längre än man tror,,
Förövrigt det som händer när lådorna börjar att spotta ur växeln är ju "bara" ingreppsklackerna som är slitna,,de kan man få "undercuttat" till en mycket billigare peng än nya kugghjul,,som iaf för eller senare börjar hoppa ur igen,,om man är lite brutal,,
Hälsar Frostie.

turbobiker44 skrev:
2267411 Om man tar en låda från 750-88 tom 91, så passar den rakt av i blocket(1100-86 tom 89,,möjligen även 91-92), som förövrigt är samma förutom pinnbultar etc,,inga dubbla lager på nån av dem.

Undrar hur många fler mc-modeller som är så kompatibla som Suzukis alla R-hojar i olika storlekar och årsmodeller... Det är nog inte många! Allt passar ju överallt... Men det är bra :tummenupp

turbobiker44 skrev:
2267411 Mc-Xpress har väl tagit ur över 200 hk på 750-88, så helt ruttna kan de väl inte vara,,;-)

Hur länge höll det? Men iofs, man behöver ju inte ha jättevrid på låga varv, det är väl det som är en av orsakerna till döda lådor.

turbobiker44 skrev:
2267411 Är väl inte många på gatan som lyckats mosa kuggarna vid körning
Jag har lyckats! Två gånger inom två månader :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...