Gsxr750 -98 vs gsxr1000 -02

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.

Kollar på gixxers då jag vill byta upp mig innan nya säsongen. Jag vill egentligen ha en 750 då det känns som man med dem får en lite mer aktiv körning och därför roligare. En 1000 känns nästan som att den ska va tråkig för att den är svårbehärskad. Då jag inte kört nån MC ens i närheten av dessa kan detta vara inbillning.

På blocket verkar det mest finnas 750 av årsmodell 97-99 för 35k medan 1000 finns mest årsmodell 01-02 o de ligger på 55k.

Är det stor skillnad på dessa? Är K1/K2 värd de 20 extra? Vilken blir bäst för en nybörjare som endast kört en säsong med en gammal 600 -86?

Tankar, förslag?

Jag har en gsxr 750 -00 till salu annars! 1000 är lite klumpigare, men dom äldrenkänns lite skraltiga i jämförelse + att dom har förgasare

750:in bör väga mindre och vara kompaktare i sitt utformning. Det är en 600 ram man petat ner en lite större motor i. Andra fördelar med den är att den är förhållandevis rimlig i sin försäkringspremie, man kan alltså lägga pengarna på körning istället för innehav.

1000 har lite mer av allt; Lite bättre utseende (smaksak), lite bättre chassi, lite mer vikt. en del mer motor(med ett bredare register) och lite dyrare ägande.

Mitt förslag; Prova båda.

Nu har jag bara kört 750 tillräckligt mycket för att ha en åsikt men jag med mina 170cm upplever den som rätt liten. Har man långa ben kan jag tänka mig att den inte är särskilt bekväm.

Jag har en gsxr 750 -00 till salu annars! 1000 är lite klumpigare, men dom äldrenkänns lite skraltiga i jämförelse + att dom har förgasare

samtliga 1000 har sprut mig veterligen. 750 fick det -98 :)

Last edited:
750:in bör väga mindre och vara kompaktare i sitt utformning. Det är en 600 ram man petat ner en lite större motor i. Andra fördelar med den är att den är förhållandevis rimlig i sin försäkringspremie, man kan alltså lägga pengarna på körning istället för innehav.

1000 har lite mer av allt; Lite bättre utseende (smaksak), lite bättre chassi, en del mer motor(med ett bredare register) och lite dyrare ägande.

Nu har jag bara kört 750 tillräckligt mycket för att ha en åsikt men jag med mina 170cm upplever den som rätt liten. Har man långa ben kan jag tänka mig att den inte är särskilt bekväm.

Knävinkeln är skarp, men 1000cc´arn är inte bättre..

Stämmer :) Fick för mig att insprutet kom 00 på 750´n men det stämmer ju inte ..

Last edited:

Läste det nyss men hittade inte på blocket eller här på SH. Har du mer info/bilder/pris? Skåne är nämligen väldigt intressant då jag kommer därifrån och har en MC-kunnig kompis där. Du får gärna PM:a detaljer! Varför sälja?

1000 har lite mer av allt; Lite bättre utseende (smaksak), lite bättre chassi, lite mer vikt. en del mer motor(med ett bredare register) och lite dyrare ägande.

Tack för svar. När jag jämförde -01 av båda skiljde vikten bara 6 kg. En lite äldre kan nog vara tyngre och dessutom något sämre köregenskaper. Försäkringspremien är densamma via märkesförsäkringen, så det spelar ingen roll. Jag är själv 170 så var väldigt osäker på om jag skulle kunna ha den då min nuvarande är lägre. Jag provsatt en 1000 -02 i helgen och blev väldigt förvånad hur lätt den var jämfört med mig. Därför tror jag de blir riktigt bra för min längd o storlek.

Last edited:
Läste det nyss men hittade inte på blocket eller här på SH. Har du mer info/bilder/pris? Skåne är nämligen väldigt intressant då jag kommer därifrån och har en MC-kunnig kompis där. Du får gärna PM:a detaljer! Varför sälja?

Jag har inte lagt ut nån annons.. Tänkte vänta till våren.
Jag har börjat plugga så det blir lite dyrt :/

3300 mil, fullservad (ALLT) för 200 mil sedan (av mig själv, jobbade då som suzukimekaniker). Olja/filter 50-mil. Nya däck och drivpaket, bra bromsar, lager, allt funkar..Hugger, undertail, miniblinkers, svart kåpglas, stålspunna slangar, akraslip-on
Pris vet jag inte riktigt.. Jag hade tänkt se vad dom andra ligger i för pris

Jag har precis bytt dator och har inga bilder här, men ordnar såklart om så önskas

Tack för svar. När jag jämförde -01 av båda skiljde vikten bara 6 kg. En lite äldre kan nog vara tyngre och dessutom något sämre köregenskaper. Försäkringspremien är densamma via märkesförsäkringen, så det spelar ingen roll. Jag är själv 170 så var väldigt osäker på om jag skulle kunna ha den då min nuvarande är lägre. Jag provsatt en 1000 -02 i helgen och blev väldigt förvånad hur lätt den var jämfört med mig. Därför tror jag de blir riktigt bra för min längd o storlek.

Man får tänka på att 1000cc har kraftigare vevparti och därmed större gyrokrafter.. De är inte bara vikt som spelar in
170cm då blir man tröttare i armarna än i knäna
1000ccn har jäkligt gott bottenvrid dock :)

Last edited:

Är 185 och sitter bekvämt på min 750, så det är nog ganska individuellt :)

Är 185 och sitter bekvämt på min 750, så det är nog ganska individuellt :)

Hell, det där är respekt :yoparty Eller så är jag känslig :va

Oavsett, när man rätar på sig och sneglar ner på instrumentet (som inte syns för det mörka kåpglaset) så känns det som om det vore en 125:a :)

Hell, det där är respekt :yoparty Eller så är jag känslig :va

Oavsett, när man rätar på sig och sneglar ner på instrumentet (som inte syns för det mörka kåpglaset) så känns det som om det vore en 125:a :)

Känner igen mig från farsans RGV 250 :D

Tack för tipsen! Känns som man helst ska satsa på 00 eller nyare även om de gamla säkert är sjukt roliga också

Jag har ägt flera stycken av dom du nämner. GSX-R 1000 01-02 är grymma hojar. Brutal effekt, stabilt chassi, och bra hållbarhet.

GSX-R 750 -98 är sämre på alla punkter. Det betyder inte att det är en dålig hoj, men en 1000 är verkligen inte mer svårkörd, och man får helt enkelt en bättre och roligare hoj.

Allt är ju subjektivt dock.

Jag har gsxr 100 03, och en gsxr 750 96.

Jag tycker 1000cc'n är lite bättre på allt och tycker den känns lättare och mer lättsvängd.
Sen tycker jag att det är riktigt gött med vridet i en 1000, definitivt inte mer svårkörd än en 750.
Tycker 1000 passar bäst för gata eftersom det blir lite mjukare körning på nått sätt än med en mindre motor som behöver mer varv och mer petande med växlarna.

Men min gammla 750 gör deffenitivt inte bort sej för det, det är fortafarande en riktigt go och snabb hoj, steker nya 600 rakt fram.
Och jag kan inte säga att jag har roligare med min 1000 än vad jag har på 750'n (förutom dom feta powerwhelisarna:D)

Har du råd köp 1000, om det tar emot lite i plånboken så köp en 750 istället och lägg pengarna på däck och bensin.

Om du ska handla 750 så sattsa på 98'a eller nyare, inte nödvändigt vis eftersom hojen blir så mycke bättre med insprut, med känns som det är lite mindre strul med dom än vad det är med de gammla förgasrbryggorna.

Dessutom ska du inte behöva betala några 55 för en gsrx 100 00-02.

Jag har gsxr 100 03, och en gsxr 750 96.

Jag tycker 1000cc'n är lite bättre på allt och tycker den känns lättare och mer lättsvängd.
Sen tycker jag att det är riktigt gött med vridet i en 1000, definitivt inte mer svårkörd än en 750.
Tycker 1000 passar bäst för gata eftersom det blir lite mjukare körning på nått sätt än med en mindre motor som behöver mer varv och mer petande med växlarna.

Men min gammla 750 gör deffenitivt inte bort sej för det, det är fortafarande en riktigt go och snabb hoj, steker nya 600 rakt fram.
Och jag kan inte säga att jag har roligare med min 1000 än vad jag har på 750'n (förutom dom feta powerwhelisarna:D)

Har du råd köp 1000, om det tar emot lite i plånboken så köp en 750 istället och lägg pengarna på däck och bensin.

Om du ska handla 750 så sattsa på 98'a eller nyare, inte nödvändigt vis eftersom hojen blir så mycke bättre med insprut, med känns som det är lite mindre strul med dom än vad det är med de gammla förgasrbryggorna.

Dessutom ska du inte behöva betala några 55 för en gsrx 100 00-02.

Tack för kommentaren. Står mycket klokt där. Nej, inte ska man betala 55k för en 1000 00-02, men det är vad de flesta ligger ute för på blocket. Det är dock ganska stor prutmån på flertalet just nu kan jag tänka mig. Problemet är bara att få hem en under vintern när det snöar nya decimeter var jäkla dag.

Tack för kommentaren. Står mycket klokt där. Nej, inte ska man betala 55k för en 1000 00-02, men det är vad de flesta ligger ute för på blocket. Det är dock ganska stor prutmån på flertalet just nu kan jag tänka mig. Problemet är bara att få hem en under vintern när det snöar nya decimeter var jäkla dag.

Jag gav 46000 kr i somras för en importerad gsxr 1000 -03 på 4000 mil. :tungan

Jag köpte en 1000 -01 som har gått just sommaren -01 sen varit avställd. 460 mil garanterat och jag gav 48 000:- i oktober. Lite fix med nytt batteri och bes men det känns som det var värt det.

Jag har ägt flera stycken av dom du nämner. GSX-R 1000 01-02 är grymma hojar. Brutal effekt, stabilt chassi, och bra hållbarhet.

GSX-R 750 -98 är sämre på alla punkter. Det betyder inte att det är en dålig hoj, men en 1000 är verkligen inte mer svårkörd, och man får helt enkelt en bättre och roligare hoj.

Allt är ju subjektivt dock.

Instämmer.

Även gixxer 1000 är försåtligt enkel att hantera, där är det marginell skillnad. Däremot får du en avsevärt modernare hoj med bra mkt mer mos över hela registret. Tycker jag. Subjektivt:)

Värt att notera är att 1998 gsxr 750 hade en del problem med första generationens sprut, fö samma system som satt på TL1000. Både min och kompisens gsxr var extremt av/på och ett antal rundor på verkstaden med ommappning mm gjorde inte mkt nytta. Han vande sig till slut men jag ruttnade och bytte till en 99 -och fick plötsligt en hoj som gick att köra.

Jag håller oxå med Geiger och Fazerfun, den nyare hojen är bättre på allt och mycket bekvämare sittställning för mig.
Sen om skillnaden är värd 20K för en relativ nybörjare kan du bara avgöra själv. Räkna med lite större värdeminskning på nyare hojen med.
Jag vet inte varifrån uppgiften i första inlägget kommer ifrån men inte en chans att en nio år gammal sporthoj ska kosta så mycket som 55K.
Jag köpte en R1-05 för 55K förra våras. Långt ifrån nyskick förvisso men ändå.

Jag håller oxå med Geiger och Fazerfun, den nyare hojen är bättre på allt och mycket bekvämare sittställning för mig.
Sen om skillnaden är värd 20K för en relativ nybörjare kan du bara avgöra själv. Räkna med lite större värdeminskning på nyare hojen med.
Jag vet inte varifrån uppgiften i första inlägget kommer ifrån men inte en chans att en nio år gammal sporthoj ska kosta så mycket som 55K.
Jag köpte en R1-05 för 55K förra våras. Långt ifrån nyskick förvisso men ändå.

Priserna kommer från blocket, men de flesta kan säkert sänka det också. Va på eurowheels förra helgen, de skulle ha 64k för en 02. Det var lite väl häftigt tycker jag.

Priserna kommer från blocket, men de flesta kan säkert sänka det också. Va på eurowheels förra helgen, de skulle ha 64k för en 02. Det var lite väl häftigt tycker jag.

Hur kan man begära 64 tusen för en gixxer 02a? Den var säkert gjord av guld eller nåt! :va hehe

Är bromsarna verkligen så dåliga på gixxer 1000-02 som folk säger? :va

Hur kan man begära 64 tusen för en gixxer 02a? Den var säkert gjord av guld eller nåt! :va hehe

Är bromsarna verkligen så dåliga på gixxer 1000-02 som folk säger? :va

Tycker jag inte! Men de är väldigt mycket bättre på min -03 med stålomspunnet.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph