GSXR750 98 - öka fjäderförspänning bak

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Jag tänkte justera fjäderförspänningen bak på en GSXR750 från 1998. Det verkar ganska svårt, trots att jag plockat bort kåpor och undertray för att komma åt. Se bifogad bild.

Jag börjar fundera på om enda sättet är hissa upp hojjen i baken, lossa under dämparen (se andra bilden, punkterna B och C), och låta svingen åka ned för att frigöra plats kring "justermuttrarna".

Det jag undrar är; Finns det någon som ändrat fjäderförspänningen bak på något annat vettigt sätt (och då menar jag inte att vålda med huggmejsel och hammare) och lyckats bra, eller är det såhär det går till ?

Bifogat

• rpreload1.jpg
    rpreload1.jpg
    99.7 KB · Visningar: 121
  • rpreload2.gif
    rpreload2.gif
    18.5 KB · Visningar: 99
Last edited:
Har haft en sån och vad jag minns så behövde man inte plocka bort nånting bara att skruva.

Boris skrev:
Har haft en sån och vad jag minns så behövde man inte plocka bort nånting bara att skruva.

Som jag skriver ovan, och visar med bilder och skisser, så är det tyvärr inte så.

Pejo skrev:
Som jag skriver ovan, och visar med bilder och skisser, så är det tyvärr inte så.

aah, kanske borde läsa lite bättre, trodde du babblade om dämparen. :va

Eftersom det råder viss återhållsamhet med svar, sticker jag in en pucko-fråga. Kan det inte finnas ett modellspecifikt specialverktyg som är avsett att användas för dämparjusteringen? Kom.

#Olsson# skrev:
Eftersom det råder viss återhållsamhet med svar, sticker jag in en pucko-fråga. Kan det inte finnas ett modellspecifikt specialverktyg som är avsett att användas för dämparjusteringen? Kom.

Adam bertil. Kom.
Enl den lilla owners manual som man får med hojjen så ska den lämnas in vid justering. Dock ser "justermuttrarna" ut att vara samma gamla grejjor som sitter på alla andra hojjar, som man använder vanlig haknyckel till. Därav min fråga. Kom.

Det är lite småklurigt faktiskt. Jag gjorde det på min, men då skruvade jag bort dämparen. Orkade inte hålla på att pilla där. Tar ju inte så lång tid direkt.
Hade iofs ingen haknyckel, det kanske funkar då?!

Geiger skrev:
Det är lite småklurigt faktiskt. Jag gjorde det på min, men då skruvade jag bort dämparen. Orkade inte hålla på att pilla där. Tar ju inte så lång tid direkt.
Hade iofs ingen haknyckel, det kanske funkar då?!

Nej, det funkar 'verkligen inte' med haknyckel... vad jag vet. Känns som att det verkar vara som jag trodde, av med halva eller hela skiten o ställ in.

Pejo skrev:
Adam bertil. Kom.
Enl den lilla owners manual som man får med hojjen så ska den lämnas in vid justering. Dock ser "justermuttrarna" ut att vara samma gamla grejjor som sitter på alla andra hojjar, som man använder vanlig haknyckel till. Därav min fråga. Kom.

Just att den skall "lämnas in" vid justering tyder <kanske> endå på att ett verktyg existerar. Kan vara värt att beta av mekmanualens verktygssida bara för att förvissa sig om att så ej är fallet. Kom.

Grejen är att justermutter går så satans trögt pga fjäderns tryck, så du spar nog tid och energi på att skruva bort den och sätta upp den i ett skruvstäd. Cum.

Geiger skrev:
Grejen är att justermutter går så satans trögt pga fjäderns tryck, så du spar nog tid och energi på att skruva bort den och sätta upp den i ett skruvstäd. Cum.

Räcker det inte med att släppa den nertill och låta svingen 'ramla ned' så den justermuttern frigörs ? Eller menar du att man behöver använda så stor hävstång för att det sitter så hårt med fjädern ? Cum.

#Olsson# skrev:
Just att den skall "lämnas in" vid justering tyder <kanske> endå på att ett verktyg existerar. Kan vara värt att beta av mekmanualens verktygssida bara för att förvissa sig om att så ej är fallet. Kom.

Skall göras. Hyser inga förhoppningar... har nog inte tillgång till sådant verktyg ändå. Kom.

Pejo skrev:
Räcker det inte med att släppa den nertill och låta svingen 'ramla ned' så den justermuttern frigörs ? Eller menar du att man behöver använda så stor hävstång för att det sitter så hårt med fjädern ? Cum.

Fjäderns tryck mot muttern gör ju att det går så trögt, inte hojens vikt. Roger? Cum.

Det är väl inget probbs att justera den där den sitter!
Den övre "tättaggade"muttern är låsmuttern och den undre muttern justerar du fjäderförspänningen med.

lite orginal data.....

Fram:
fläderförspänning; 5 linjer ska synas
rebound; 1,25 varv ut
comp; 1,5 varv ut

Bak:
fläderförspänning; 42 mm
rebound; 1 varv ut
comp; 2 varv ut

Last edited:
[PlastRaket] skrev:
Det är väl inget probbs att justera den där den sitter!
Den övre "tättaggade"muttern är låsmuttern och den undre muttern justerar du fjäderförspänningen med.

lite orginal data.....

Fram:
fläderförspänning; 5 linjer ska synas
rebound; 1,25 varv ut
comp; 1,5 varv ut

Bak:
fläderförspänning; 42 mm
rebound; 1 varv ut
comp; 2 varv ut

Hur gör du då?

Vaddå hur :va
Det är ju bara att fila till ett verktyg med vinkelslipen som har ett skaft som är lite böjt och slutar i en halvmåne med 2 taggar. :) eller vad menar du :va

Jag gör ett försök med ett par urdrag ur haynesmanualen, kanske blir ngn klokare av detta.

/xf

Bifogat

• Picture 013.jpg
    Picture 013.jpg
    69.5 KB · Visningar: 153
  • Picture 012.jpg
    Picture 012.jpg
    86.1 KB · Visningar: 68
  • Picture 014.jpg
    Picture 014.jpg
    67.1 KB · Visningar: 61
  • Picture 015.jpg
    Picture 015.jpg
    66.2 KB · Visningar: 62
[QUOTE='[PlastRaket]
Bak: fläderförspänning; 42 mm[/QUOTE]

Om du kan berätta för mig detta så räddar du min dag.

42 mm från vad till vad ? Gärna en bild så jag inte missförstår

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...