Gsxr750 -92 kammar i en gsxr1100 -87?

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Hej

Vet någon om man kan få i kammar från en gsxr 750 -92 i en gsxr1100 -87 topp?
 
Hej

Vet någon om man kan få i kammar från en gsxr 750 -92 i en gsxr1100 -87 topp?

hej det går men det ät förenat med lite jobb du behöver mara delar i såfall från 92 an.du behöver också bryggan som vipporna sitter på vipporna med axlarna olje hålen är på olika ställen får 92 an har en kamm nock o vippa för varje ventil fram till 90 har dom dubbel vippa dvs en som delar sig för 2 ventiler o skruv justering.men har du en komplett topp så kan du plocka över delarna,jag har en gsxr 86 avgas kam som du kan få för 500kr plus frakt
mvh peter
mail hotellkalle.cinderella@vikingline.se
om det är intressant
 
Frågan är om man istället kan ta hela toppen från 750:n och lägga på 1100 motorn istället?
 
Tänk på att 750 topparna brukar ha ca 4cc mindre förbränningsrum oxo, kolla så det går fritt mellan ventiler/kolv, och squish spalten.

Sen stämmer inte axialspelet om du flyttar en kam från en shimstopp till gamla skruvmodellen.
 
Vet ni skillnaden i lyft/duration mellan mina originalkammar och kammarna som sitter i 750 toppen?

Har ändå tänkt lyfta av toppen i vilket fall som helst eftersom jag tänkt göra en snikportning.

Är det ur effektsynpunkt försvarbart att byta till 750 toppen?

En följdfråga: Min motor är borrad och det sitter smidda wiseco kolvar i den.
Får jag inte på tok hög kompression om jag lyfter på 750 toppen?
 
Vet ni skillnaden i lyft/duration mellan mina originalkammar och kammarna som sitter i 750 toppen?

Har ändå tänkt lyfta av toppen i vilket fall som helst eftersom jag tänkt göra en snikportning.

Är det ur effektsynpunkt försvarbart att byta till 750 toppen?

En följdfråga: Min motor är borrad och det sitter smidda wiseco kolvar i den.
Får jag inte på tok hög kompression om jag lyfter på 750 toppen?

Det beror ju på vilket komp förhållade dina Wiseco kolvar har, finns ju lite olika att välja på. Om du inte vet, får du mäta upp allt med vätska och räkna ut det, men tycker det låter som om det kommer bli trångt!

Sen sitter kanalerna i 750 toppen ca 1,5 cm högre upp, vilket kan ge platsbrist för dina förgasare mot tanken, men det går att ordna lätt med en plast klubba eller dyl.

Kan även vara olika ventilkåpor, beroende på årsmodellerna på topparna, kommer inte ihåg när det blev så mycket skillnad att det inte passade längre.

Skillnaderna på kammarna finns i ORGINAL verkstadshandbok om jag inte minns fel. I Haynes m.fl. finns bara totala diametern på kammnockarna har jag för mig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top