GSXR750-00 vs 1 liters maskinerna?

Eftersom det inte är jättelängesen jag var i moppe(fucko)-åldern, sådär 6-7 år sen, så kan jag bekräfta att hojintessset då mest gick ut på att memorera hk och 0-100 tider, samt givetvis att jämföra värstingarna. Töntigt? Ja, visst, men kul! :)

Ja, hög toppfart medför väl i regel hög möjlig marchfart och det skulle jag definitivt sätta mer värde på än absolut maxfart. ( :rolleyes: Som det är nu har jag varken eller, men jag har kul ändå)

Jag har provat 2 olika R1:or mot 2 olika 750in. Resultatet har blivit det samma alla gånger. R1:an är liiite snabbare, men väldigt marginellt och det märks vid farter över 200km/h. Det lustiga i detta är att i dessa farter så spelar föraren den största rollen, så jag kan faktiskt inte säga om R1:an verkligen ÄR snabbare i höga farter, eller om det berodde på att föraren kröp ihop bättre?

Jag skulle iaf ta en GSXR750 före R1:an. Den är modernare, smidigare och snyggare. Till nackdelarna hör att jag tycker man sitter dåligt på dom.

Last edited:
Flåklypa skrev:
Jag skulle iaf ta en GSXR750 före R1:an. Den är modernare, smidigare och snyggare. Till nackdelarna hör att jag tycker man sitter dåligt på dom.
Snyggare är en smaksak och där håller jag alls inte med.

Och vem som helst kan räkna ut att karraktären är olika, det är inte en chans att 750n har samma vrid lägre i registret.

Mao det är inte bara effekt och toppfart här utan man bör provköra och se vad som passar för sitt eget körsätt.

Men nu var det iofs 750n mot alla litershojar så jag antar att det är just en sån som är på tapeten, och jag tror inte man blir missnöjd just ur prestandahänseende om man nu inet är väldigt van vid mycket effekt.

-00 Suzuki GSXR 750 Ska göra 280 riktiga km/h enligt fabrik.
Min e körd i 306 på mätarn. Räcker nästan till, tycker ja... :tummenupp

Vill man åka på gatan går allt under litern bort, visst en nyare 750 går fort men öset från 200 å upp går inte på något vis att jämföra. Ska man åka bana blir det något annat..

Nothing beat cubes..except boost :D

heliac skrev:
Vill man åka på gatan går allt under litern bort, visst en nyare 750 går fort men öset från 200 å upp går inte på något vis att jämföra. Ska man åka bana blir det något annat..

Nothing beat cubes..except boost :D
Kubikfixeringen är nästan löjlig. :kocko

Nr:18 skrev:
Kubikfixeringen är nästan löjlig. :kocko

Kanske det..men han frågade om prestanda och jag gav ett ärligt svar. Visst kan man vara nöjd med en 600 osv. men vill man ha maximal prestanda är det större maskiner som gäller.

heliac skrev:
Kanske det..men han frågade om prestanda och jag gav ett ärligt svar. Visst kan man vara nöjd med en 600 osv. men vill man ha maximal prestanda är det större maskiner som gäller.

det har just inget med prestanda att göra?

Jag tycker det har mer med ens körsätt att göra.

Nu vet jag iofs inte om du ligger o drar 250+ för jämnan.

Silwer skrev:
det har just inget med prestanda att göra?

Jag tycker det har mer med ens körsätt att göra.

Nu vet jag iofs inte om du ligger o drar 250+ för jämnan.

Så kubiken påverkar inte prestandan då?

Jag håller med om att på gatan så är mer kubik att föredra för att få det fina bottendraget, på bana däremot har väl just R750 spöat de flesta större hojarna och där har man ändå så högt varv att bottendraget mister sin betydelse.

Personligen skulle jag vilja ha en R750 till bankörningar och en R1000 till gatan :yoparty

heliac skrev:
Så kubiken påverkar inte prestandan då?
hur stor tycker du prestandaskillnaden mellan en topp of the line 750 och en 1000cc är då?

är det en sekund till 200 eller vad?

Det är inte det som avgör utan karraktären på hojen, där har imho en större motor intressantare register för mig.

sandstream71 skrev:
Jag håller med om att på gatan så är mer kubik att föredra för att få det fina bottendraget, på bana däremot har väl just R750 spöat de flesta större hojarna och där har man ändå så högt varv att bottendraget mister sin betydelse.

Personligen skulle jag vilja ha en R750 till bankörningar och en R1000 till gatan :yoparty

Tack för det..

Silwer skrev:
hur stor tycker du prestandaskillnaden mellan en topp of the line 750 och en 1000cc är då?

är det en sekund till 200 eller vad?

Det är inte det som avgör utan karraktären på hojen, där har imho en större motor intressantare register för mig.

Jag tycker skillnaden e så här stor...Tre nya tusenmaskiner å en 750 går ur en böj i 180km/h..kilometerrakan breder ut sig å alla tokgasar..Vem tror du ser tre ryggar efter en bit å mycket möjligt en powerwheelie om vägen e lite ojämn? Det är skillnaden.

Så barnslig e jag men jag erkänner det också.

ok, jag tänkte inte på att det är så de flesta här kör.
Själv kör jag ju inte alls på det viset, utan för mig är det intressanta att hojen verkligen orkar gå vid 4000 varv med.

OBS inlägg om småhojars fantastiska vrid undanbedes:lol

heliac skrev:
Jag tycker skillnaden e så här stor...Tre nya tusenmaskiner å en 750 går ur en böj i 180km/h..kilometerrakan breder ut sig å alla tokgasar..Vem tror du ser tre ryggar efter en bit å mycket möjligt en powerwheelie om vägen e lite ojämn? Det är skillnaden.

Så barnslig e jag men jag erkänner det också.

Så är det, vid styrlåsracing rakt fram är ju en 1000cc snabbare än 750. Det sorgliga tycker jag är att detta är vad många har för bild av hojåka, att hojen måste göra 0-250 på en viss tid eller toppa minst 300 blås, inte minst folk som precis tagit körkort.

Chris Ash skrev:
Så är det, vid styrlåsracing rakt fram är ju en 1000cc snabbare än 750. Det sorgliga tycker jag är att detta är vad många har för bild av hojåka, att hojen måste göra 0-250 på en viss tid eller toppa minst 300 blås, inte minst folk som precis tagit körkort.

Jag tror det hänger ihop med att jag är mer intresserad av motortrimning än bankörning, A-kort tog jag för 14 år sen men jag e fortfarande lika prestandakåt. Vi har nog alla legat jämsides med nån å gasat, å visst fan e det kul att komma först.. :tummenupp

Kom å prova min hoj, prestandaglädje utlovas :D

Chris Ash skrev:
Jag var nog lite åt det hållet i början av min mc-karriär men med åren har jag kanske mognat (blivit fegare) och ser ingen tjusning alls med att fläka runt en bra bit över 200. Hellre en bit över eller under 100 på en grymt kurvig väg eller ännu hellre på en bana.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti