GSXR750-00 vs 1 liters maskinerna?

Janne L-P

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR1000
Tjena! Undrar bara hur mycket det skiljer mellan GSXR750-00 och 1liters maskinerna i prestanda? Och är det nån som vet hur mycket en GSXR750-00 ska toppa i mätarfart?
 
Last edited:
Jag plågade upp min i 303 km/h. har även kört om R1'or i slutet på anderstorpsrakan, utan slipstream. :yoparty
 
Janne L-P skrev:
Tjena! Undrar bara hur mycket det skiljer mellan GSXR750-00 och 1liters maskinerna i prestanda? Och är det nån som vet hur mycket en GSXR750-00 ska toppa i mätarfart?
Tja, GSX-R 750 -04 är lite snabbare än litermaskinerna från -03 (utom GSX-R 1000 förstås)1. Det är ingen jätteskillnad men den märks. Det är ingen stor skillnad mellan 750 00 och 04. Resten kan du räkna ut själv.

1 Liten skarvningsreservation. Men bara liten.
 
Janne L-P skrev:
Tjena! Undrar bara hur mycket det skiljer mellan GSXR750-00 och 1liters maskinerna i prestanda? Och är det nån som vet hur mycket en GSXR750-00 ska toppa i mätarfart?

Sitter här och filosoferar... Är de födda på 80:talet mer nyfikna på toppfarter på hojar än äldre generationer? Min hoj toppar knappa 190 och den hoj jag lånat den senaste månaden ca 240 men jag har sällan eller i stort sett aldrig utnyttjat maskinerna till max.. vid 95% av åkningen räcker ju den prestandan mer än väl till... FÖr mig skulle det knappast vara toppfarten som avgjorde i valet mellan en 750 och en 1000+ .. snarare smidighet, körsätt, ekonomi och allt annat... men men.. jag kan inte svaret på din fråga.. satt bara här och filosoferade..
 
korvgubbe skrev:
Sitter här och filosoferar... Är de födda på 80:talet mer nyfikna på toppfarter på hojar än äldre generationer? Min hoj toppar knappa 190 och den hoj jag lånat den senaste månaden ca 240 men jag har sällan eller i stort sett aldrig utnyttjat maskinerna till max.. vid 95% av åkningen räcker ju den prestandan mer än väl till... FÖr mig skulle det knappast vara toppfarten som avgjorde i valet mellan en 750 och en 1000+ .. snarare smidighet, körsätt, ekonomi och allt annat... men men.. jag kan inte svaret på din fråga.. satt bara här och filosoferade..

Jag är född på 80-talet, men har ändå inte fattat riktigt varför man behöver en hoj som går så fort. Visst är det kul att maxa på motorväg nån gång, men jag skulle aldrig låta toppfart avgöra vilken hoj jag skulle köpa. Körningen ska va kul, och det är inte toppfarten som gör det kul.
 
tja är det sporthoj så är det, det är givetvis vansinnigt på svenska vägsystemet där 110 kan räcka.

går hojen 280 så machar du 200 utan problem, det bara kliver på, det är främst sånt som kan skilja på hur fort just din hoj går.

Det leder ju till kronisk fortkörning och svårt att behålla körkortet.
 
PacMan skrev:
..men jag skulle aldrig låta toppfart avgöra vilken hoj jag skulle köpa..

Jag håller med du. Visst är det kul att åka fort och eftersom vi är här på SH så är ju prestanda och dyligt ganska naturliga samtalsämnen. Däremot har jag reflekterat över att många trådar som egentligen mest ställer frågorna:
- vilken hoj är värst?
- spöar ninjan hayabusan?
- vilken är snabbast 0-100, 0-200?
- vilken hoj har högst toppfart?
....ofta är skrivna av folk födda på just 80:talet..

hrm.. kanske är så att toppfarter och prestanda är det första som man tänker på när hojintresset infunnit sig. Därefter börjar man upptäcka mer saker inom hojåkningen... - Åfan, finns det kurvor oxå? Hur tar jag dessa bäst?
 
Phu!!! att man inte är född på 80talet.

Toppfart?? Är det vad hojen går eller när föraren säger stopp. Min har i vilket fall gått i 260km/h. Polarens 750 -01a gick i 265km/h dvs inte stor skillnad mellan 92a eller 01a, men smidigheten var det en enorm skillnad på och ekonomin lika så fast åt andra hållet. Detta är toppfarter för mej, båda cyklarna går fortare men inte med mej på.
 
Silwer skrev:
korvgubben: just det om de födda på 80-talet har diskuterats en del:lol
Nåt började hända då på nåt sätt:lol

Eller så är det bara så att den typen av frågor kommer "naturligt" i åldrarna 15-25 så om tio år kommer 80:talarna tala 90:talisterna till sans...

Qwerty skrev:
Detta är toppfarter för mej, båda cyklarna går fortare men inte med mej på...

...körde 230 med den lånade 900SSie som jag för tillfället brukar( Edit 1: alltså "använder".. jag "brukar" inte köra 230).. det hade säkert gått att vrida ur den lite till men jag har inte något större behov av det. Kan säga att tunnelseendet skrämde mig en aning. Farten i sig skrämmer mig föga utan det var rent och skärt förnuft som fick mig att släppa rullen. Jag kände helt enkelt att jag inte hade haft en sportmössa att väja/bromsa för något... Tunnelseendet fick mig att mer eller mindre helt missa allt som fanns i perferin.

Hoj för mig är att svänga... som på bulten när man går ur en kurva för att direkt kasta över hojen för en kurva åt andra hållet.. Tacka vet jag en hoj som JAG kan manövrera där...

(...ja.. nån gång ska även jag köra bana... Men för tillfället skulle ni säkert gett mig parkeringsböter om jag gav mig in på en av dem!)
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top