Gsxr600, CBR600 eller r6.

Haha! Du beskriver mina päron rätt bra :D jag tror dig! Jag är inte ute efter en dödsmaskin, vill kunna köra om då och då bara ;)

Hur är viktakillnaden och storlekaskillnaden på 1000 resp 600/750?

Det är lite det som är grejen, med en stor motor så bara gasar man om, medan du får växla ner 3 gånger på en 600cc för att köra om relativt fort, det är främst det jag ogillar.

Jag som är 186cm sitter som en groda på 600cc, fast det varierar från hoj till hoj. Viktskillnaden är inget problem, även 1000cc sporthoj är så lätta hojar ändå (för gatkörning).
 
Last edited:
Om du kör en 600 (Honda eller Suzuki) och sedan provar en 1000 direkt efter så känns 1000- kubikaren tyngre och "segare" att svänga med. sätter du dig på en 1000 utan att prova en 600 först så tror jag inte du kommer uppleva dom som varken tunga eller svårsvängda. Båda 600 & 1000 är potenta hojar som du inte kommer kunna använda fullt ut inom en snar framtid om du nu inte skulle ha en grym talang.
Det går inte att jämföra någon sporthoj med en hoj från en trafikskola tex. ALLT är "bättre" än dom.

Köp den hojen som hjärtat klappar mest för. Du kan vara förnuftig när du kör istället.
 
Om du kör en 600 (Honda eller Suzuki) och sedan provar en 1000 direkt efter så känns 1000- kubikaren tyngre och "segare" att svänga med. sätter du dig på en 1000 utan att prova en 600 först så tror jag inte du kommer uppleva dom som varken tunga eller svårsvängda. Båda 600 & 1000 är potenta hojar som du inte kommer kunna använda fullt ut inom en snar framtid om du nu inte skulle ha en grym talang.
Det går inte att jämföra någon sporthoj med en hoj från en trafikskola tex. ALLT är "bättre" än dom.

Köp den hojen som hjärtat klappar mest för. Du kan vara förnuftig när du kör istället.

Snark på det standarduttalandet här, använder man en sporthoj fullt ut på gata så är man inget annat än dum i huvet. Men alla kan använda krafttillgångarna som finns i dom, vridmoment vid omkörningar, fullgas rakt fram (och i varierande grad i kurvor) det måste inte handla om 100% möjligt gaspådrag innan släpp i varje kurva.
 
Om du kör en 600 (Honda eller Suzuki) och sedan provar en 1000 direkt efter så känns 1000- kubikaren tyngre och "segare" att svänga med. sätter du dig på en 1000 utan att prova en 600 först så tror jag inte du kommer uppleva dom som varken tunga eller svårsvängda. Båda 600 & 1000 är potenta hojar som du inte kommer kunna använda fullt ut inom en snar framtid om du nu inte skulle ha en grym talang.
Det går inte att jämföra någon sporthoj med en hoj från en trafikskola tex. ALLT är "bättre" än dom.

Köp den hojen som hjärtat klappar mest för. Du kan vara förnuftig när du kör istället.

Tack för ett bra svar! Jag känner inte att jag måste maxa och trycka hojen helatiden, så det är ingen fara.


Jag frågar återigen till "alla"; är det något man bör ha koll på när man kollar 1000cc begagnat? Jag velar lite imällan r1/gsxr 1000. Hur är KTM rc8r? Någon skilland mot de andra nämnda? Servicar på ktm, är de dyrare?


Tacksam för svar!
 
Kollar du på literklubbor så ta en titt på Aprilia RSV också.
2-cyl med ett jävla vrid hela vägen från tomgång till varvstopp, en radfyra på 600-750cc kommer kännas som en ettrig moped i jämförelse.
RC8 är också jävligt feta men har fått för mig att dom är rätt ovanliga i jämförelse, dock vansinnigt vackra hojar...
 
Något jag glömde fråga; Hur är det att köra långt med hojarna? Kan man dra på en liten mc semster på 50 mil? Kanske tom hamed sambon? Jag vet att det kanske inte är huvudsakliga syftet med denna sorts hoj, men en rolig tanke.

Passagerarplatsen på rena sporthojar är inget som sambon frivilligtt kommer välja för mer än kanske 20 minuters pass vid bankörning.
1 timmes pass är nog det mesta som du kan lura med sambon på mer än en gång.
Det är bla annat därför mina planer på en R1 eller GSXR föll bort för en GSX1300R. Vill du kunna ha med sambon utan strul välj en touringhoj.
Tex en Triumph Sprint RS. Eller Suzuki SV1000. Dom har nästan lika mycket effekt som en 600racer,
försumbar försäkring, och relativt bekväm passagerarplats.
Och det är viktigt instruera sambon. Hon ska ha spaning framåt. Vid vänsterkurvor ska hon kolla över din vänstra axel. Vid högerkurvor över din högra axel. Och när du hänger ut följer hon med.

Kan man dra på en liten mc semester på 50 mil?
Beror på. Du förankrar dig nomalt på en sporthoj/touringhoj med fötter underben, knän och lår. Överkroppen bärs av rygg och magmuskler, där magmusklerna är det som brister på otränade. Jag kör med tankväska, ligger på tankväskan och kör när det är lite längre sträckor och håller fast hojen mellan knäna. Så att armarna kan vara avslappade med 90-graders böj vid armbågarna.
 
Last edited:
Passagerarplatsen på rena sporthojar är inget som sambon frivilligtt kommer välja för mer än kanske 20 minuters pass vid bankörning.
1 timmes pass är nog det mesta som du kan lura med sambon på mer än en gång.
Det är bla annat därför mina planer på en R1 eller GSXR föll bort för en GSX1300R. Vill du kunna ha med sambon utan strul välj en touringhoj.
Tex en Triumph Sprint RS. Eller Suzuki SV1000. Dom har nästan lika mycket effekt som en 600racer,
försumbar försäkring, och relativt bekväm passagerarplats.
Och det är viktigt instruera sambon. Hon ska ha spaning framåt. Vid vänsterkurvor ska hon kolla över din vänstra axel. Vid högerkurvor över din högra axel. Och när du hänger ut följer hon med.

Kan man dra på en liten mc semester på 50 mil?
Beror på. Du förankrar dig nomalt på en sporthoj/touringhoj med fötter underben, knän och lår. Överkroppen bärs av rygg och magmuskler, där magmusklerna är det som brister på otränade. Jag kör med tankväska, ligger på tankväskan och kör när det är lite längre sträckor och håller fast hojen mellan knäna. Så att armarna kan vara avslappade med 90-graders böj vid armbågarna.


Tack för ett bra svar! Jag skall kolla in de hojar du skrev! Tanken är väll inte att hon kommer åka så värst mycket, men det kan vara bra att ha i åtanke. Max några gånger per säsong skulle jag tro.
 
Kollar du på literklubbor så ta en titt på Aprilia RSV också.
2-cyl med ett jävla vrid hela vägen från tomgång till varvstopp, en radfyra på 600-750cc kommer kännas som en ettrig moped i jämförelse.
RC8 är också jävligt feta men har fått för mig att dom är rätt ovanliga i jämförelse, dock vansinnigt vackra hojar...

Jag har kollat på Aprillia också! Faktiskt den snyggaste av de jag nämnt! Men är inte de rätt mycket dyrare i service etc? Jag kan absolut tänka mig en RC8 eller RSV, men är inte lika hemma där.


Lite nyttig info hade varit roligt! (Tänker då framförallt kostnads frågor.)
 
Jag har kollat på Aprillia också! Faktiskt den snyggaste av de jag nämnt! Men är inte de rätt mycket dyrare i service etc? Jag kan absolut tänka mig en RC8 eller RSV, men är inte lika hemma där.


Lite nyttig info hade varit roligt! (Tänker då framförallt kostnads frågor.)
Har inte haft någon av just dom hojarna men har haft en aprilia och service på den var inget konstigt, inga oskäliga leveranstider eller liknande.
Aprilia är bra skit, jag skulle aldrig tveka på att rekommendera en prilla till någon.
 
Har inte haft någon av just dom hojarna men har haft en aprilia och service på den var inget konstigt, inga oskäliga leveranstider eller liknande.
Aprilia är bra skit, jag skulle aldrig tveka på att rekommendera en prilla till någon.

Okej fan vad gött! Tack!
 
Jag har kört mycket cross och lätt mc, är jag ändå helt slut om jag går på en 1000cc från första början? Typ r1 eller gsxr 1000? Är det stor skilland på tex r6 eller r1? Något jag bör tänka på där? Fotfarande "gixxer eller honda" som gäller?

Man brukar säga att vill du bli bra på att köra MC, köp en R6, vill du prova på en highsider köp en R1. Men det går bra med Gixxer 1000 också.
https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4
https://www.youtube.com/watch?v=JwlZiArfnYg
 
Last edited:
Hehe, får ta en r6 då! ;)

Vad är det som händer? :O

I klipp ett är det nya däck och lite för mycket gas, i klipp två är det en ökänd kurva på en ökänd väg där det kraschas i parti och minut, ofta på grund av för hög hastighet med för låg förmåga, men med lite hjälp av att asfalten verkar vara lite hal just därr på grund av finkornigt damm som blåser/rinner ner från väggen vid sidan.
 
Ett klassiskt fall av "his ambition outweighs his talent" :rofl

Highsider är inget roligt men fan så lätt att åka på om man inte är försiktig..
 
I klipp ett är det nya däck och lite för mycket gas, i klipp två är det en ökänd kurva på en ökänd väg där det kraschas i parti och minut, ofta på grund av för hög hastighet med för låg förmåga, men med lite hjälp av att asfalten verkar vara lite hal just därr på grund av finkornigt damm som blåser/rinner ner från väggen vid sidan.


Okej! Får undvika att köra med nya däck och köra på grus ;) haha
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top