GSXR1127 Turbo-byggtråd

Hallå Wibbe, jag har just drgit ihop blockhalvorna till min knota och så får jag syn på det här, kan man montera det här lagret rakt utanpå orginallagret istället för packboxen?, var kan man köpa lagret, reservdelsNr?.
Måste man ha lagret om man laddar ca 1 bar?

Vore tacksam för svar :va

Jo, man monterar det mot orginallagret, kommer inte ihåg beteckningen i huvudet. Mät inner och ytter diameter på ett orginallager, sen mäter du hur mycket utrymme du har mellan drev och orginallagret. Sen uppsöker du Momentum eller ett liknande ställe som säljer lager/tätningar och ber dom plocka fram ett med dom måtten du uppger, tänk på att du måst ha en kortare distans mellan extra lagret och drevet.

Måste och måste..oavsett hur mycket du laddar får du ett extra stöd för axeln.
 
Lager utgående axeln

Jo, man monterar det mot orginallagret, kommer inte ihåg beteckningen i huvudet. Mät inner och ytter diameter på ett orginallager, sen mäter du hur mycket utrymme du har mellan drev och orginallagret. Sen uppsöker du Momentum eller ett liknande ställe som säljer lager/tätningar och ber dom plocka fram ett med dom måtten du uppger, tänk på att du måst ha en kortare distans mellan extra lagret och drevet.

Måste och måste..oavsett hur mycket du laddar får du ett extra stöd för axeln.

Ok, låter ju klart vettigt, men fick just reda på att en medlem här kört med ett standard enkellager i tre år och laddar typ 1,5 bar och vart uppe i 1,8 bar utan ras vilket var ljuv musik i mina trattar eftersom jag precis skruvat ihop knotan, lite beige:t att spräcka den direkt igen :huvet, men att montera extralager kan man ju göra utifrån.

Min fråga är använder eller har du använt lagret och vid vilka effekter bör man montera det, jag funderar helt klart på att skaffa det ivfsh för att undvika ras, jag fattar vad du menar man kapar distansen = lagrets tjocklek.
Vad kommer beteckningen RS2 lager ifrån :confused: :confused:
Tack

Ok, låter ju klart vettigt, men fick just reda på att en medlem här kört med ett standard enkellager i tre år och laddar typ 1,5 bar och vart uppe i 1,8 bar utan ras vilket var ljuv musik i mina trattar eftersom jag precis skruvat ihop knotan, lite beige:t att spräcka den direkt igen :huvet, men att montera extralager kan man ju göra utifrån.

Min fråga är använder eller har du använt lagret och vid vilka effekter bör man montera det, jag funderar helt klart på att skaffa det ivfsh för att undvika ras, jag fattar vad du menar man kapar distansen = lagrets tjocklek.
Vad kommer beteckningen RS2 lager ifrån :confused: :confused:
Tack

Ska tilläggas för säkerhets skull att han fick ett ras på lagret en gång men det hade ordentliga förslitningsskador som var direkta orsaken, efter ett byte av bägge kullagren och nållagren har han kört tre år, jag köpte också nya, bara dumt att chansa.
Hälsningar Gixxer
 
Last edited:
Jag har monterat det på 2 motorer, ska montera det på mina motorer innan nästa ihopskruvning.

RS2 eller är det 2RS betäckningen heter? Är en standard betäckning för gummitätade lager, Z är en för dammtätade lager.
 
Jag har monterat det på 2 motorer, ska montera det på mina motorer innan nästa ihopskruvning.

RS2 eller är det 2RS betäckningen heter? Är en standard betäckning för gummitätade lager, Z är en för dammtätade lager.

Klockrent:yoparty , ska kolla med Emilco om dom kan ha nåt i lager, jag mätte djupet i sätet som fanns kvar efter att packboxen är väck, och det var 6 mm, inte mycket men det kanske räcker.

Vilken tjocklek rekommenderar du på lagret för jag tänker så här, eftersom sätet bara är 6 mm bör ju inte lagret vara för tjockt, men samtidigt kommer ju en stor del av belastningen då hamna på extralagret så den får ju inte vara för tunt eller svagt heller :va .

En tanke är ju att exemplet jag nämnde är ju bara ETT fall, och Suzuki har väl inte monterat ett dubbellager bara för att verkade så skoj, man undrar.

Hälsningar nyfiken
 
Stödlager

Klockrent:yoparty , ska kolla med Emilco om dom kan ha nåt i lager, jag mätte djupet i sätet som fanns kvar efter att packboxen är väck, och det var 6 mm, inte mycket men det kanske räcker.

Vilken tjocklek rekommenderar du på lagret för jag tänker så här, eftersom sätet bara är 6 mm bör ju inte lagret vara för tjockt, men samtidigt kommer ju en stor del av belastningen då hamna på extralagret så den får ju inte vara för tunt eller svagt heller :va .

En tanke är ju att exemplet jag nämnde är ju bara ETT fall, och Suzuki har väl inte monterat ett dubbellager bara för att verkade så skoj, man undrar.

Hälsningar nyfiken

Hej.Jag har satt stödlager på utgående istället för packboxen,kommer inte ihåg numret på lagret men fick tag i ett på transeko som hade rätt ytterdiameter, 8 mm tjockt men för stort mot axeln( finns ej rätt dim) så jag fick svarva en hylsa mellan lagret & axeln som ser ut som ett T (fläns) ca 2mm tjock så att det ej bottnar mot utsidan på vxllådslagret.Lite mätande och funderande så blev resultatet kanon, Om man skulle få tag i ett lager med rätt inner- ut- dimension lägger man en bricka ca 2mm tjock mellan lagren,kom ihåg att lagret måste vara dubbeltätat,även silicon vid montering rekomenderas.Har även beställt nya vxllådslager(2800kr) att sätta i då min motor hade gått 5500 mil på gata innan jag började turboladda den,hade även VÄLDIGT nedslitet vevstakslager på trean,en tävling till så hade nog staken tittat ut.Har beställt nya gröna(största spel)att montera till kommande säsong ,jag har nu motorn isär när jag fått nya lagren så ska de andra av, kan ju skicka bilder och mått om du vill vänta några veckor./wachen.
 
Last edited:
Ok, tack för tipset, tänkte ladda "måttliga" effekter men har redan bytt dragstänger, helicoilat blocket o.s.v. för att vara på säkra sidan.
Kan ju bli sugen att ladda mer, vilket verkar vara en vanlig utveckling!.

Då kan det va bar att ha i bakfickan.

Hej.Jag har satt stödlager på utgående istället för packboxen,kommer inte ihåg numret på lagret men fick tag i ett på transeko som hade rätt ytterdiameter, 8 mm tjockt men för stort mot axeln( finns ej rätt dim) så jag fick svarva en hylsa mellan lagret & axeln som ser ut som ett T (fläns) ca 2mm tjock så att det ej bottnar mot utsidan på vxllådslagret.Lite mätande och funderande så blev resultatet kanon, Om man skulle få tag i ett lager med rätt inner- ut- dimension lägger man en bricka ca 2mm tjock mellan lagren,kom ihåg att lagret måste vara dubbeltätat,även silicon vid montering rekomenderas.Har även beställt nya vxllådslager(2800kr) att sätta i då min motor hade gått 5500 mil på gata innan jag började turboladda den,hade även VÄLDIGT nedslitet vevstakslager på trean,en tävling till så hade nog staken tittat ut.Har beställt nya gröna(största spel)att montera till kommande säsong ,jag har nu motorn isär när jag fått nya lagren så ska de andra av, kan ju skicka bilder och mått om du vill vänta några veckor./wachen.
 
Har skummat tråden men kan inte inte utläsa någonstans varför inte den inbyggda dumpen "duger"? Vilka är nackdelarna?

Den inbyggda dumpen på mitsubishi aggen är förträfflig vad funktion gäller

Därimot är den ful och skrymmande , Plats har man inte gott om runt kompressorhuset


Jag brukar fräsa bort hela skiten och lägga igen hålen med svets samt banta ner hela huset

Att bara lägga igen med lock har man ju inte vunnit något på, snarare blir det ju mindre plats kvar eftersom en dump måste paceras nån annan stans
 
Vet att det är en gammal tråd, men tack för inspirationen, har sträckt läst den på två dagar, nu ska jag ner till garaget och skruva lite Banshee R1 Turbo Quad
Det ända jag saknade i tråden var en film?
Grymt bygge!
 
Tråden kommer leva vidare, fast med ny ägare nämligen jag.

Har kört några mil i sommras, men haft lite problem för förknasarna. Därav tappade jag lusten.

Men nu har jag inte gjort något vettigt på länge, och det kliar i fingrarna.
Och en bushoj till sommaren är bra att ha. Tanken är att den skall bli klar lagom till Elmia i jönköping.

Saker som skall fixas, som jag kan komma på just nu:
Elystemet - är under all kritik
Ny lack på tank och bakdel, Svart med vita viper-ränder
Ny lack på motorkåper - Vita
Lacka fälgarna vita
Montera larm med fjärrstart, samt demontera tändningslås
Byta framlampan mot något snyggare
Montera blinkers bak o fram
Montera regskylt och belysning till dito
Fixa div läckage runt motorn
Byta förgasare, blir CV 34:or
Byta bränsleregulatorn och byta soppa slangar
Montera droppfria snabbkopplingar till tryck o retur ifrån tanken
Blästra och lacka bakramen
Byta batteri
Montera nya handtagsgummin
Omplacera hastighetsmätaren
Linda om grenröret
Renovera eller byta turbon
Montera styrdämpare

Besiktiga hojen.
 

Bifogat

  • inne.jpg
    inne.jpg
    235.1 KB · Visningar: 147
  • inne2.jpg
    inne2.jpg
    235.3 KB · Visningar: 104
Last edited:
Men men vad händer nu med custom bygget? Det är jag riktigt nyfiken på:tummenupp
 
Det är på G, ramen betalades i fredags.
Men det är så mycket pengar i det projektet, så det är planerat att bli klart 2013

Jo jag misstänker att det kommer att bli en hygglig slant nerplöjt i det projektet.:tummenupp
 
Den här hojen kom jag ihåg! Fan va trevligt att den lever vidare. Vad är det för turbo på nu? Vad ska du byta till? Om du nu inte renoverar nuvarande.
 
Back
Top