GSXR1127 Turbo-byggtråd

Silverryggen skrev:
2516487 Du kanske tänker på de pressade plåtlocken?
Dom kostar kanske inte mer idag...?, men jag tycker det är kul att bygga allt själv samtidigt som man lär sig massor...samt det är bling-bling med svarvade alu-lock:tungan
Alumininuet får jag gratis och min tid.. well den värdesätter jag ganska högt, men jag lägger gärna ner den på hojen, trevlig helg:tummenupp
Nej jag menar dom alulocken som motospeed sålde förr i tiden.Tror det va vasse hasse prylar.Men har du gratis material o kunskap o tillgång till maskiner så förstår jag att du hellre gör dom själv.
 
Helgarbete...

Har hämtat lite aluminium till mina lock idag... Han hade "bara" SS4212 i dim 140mm.. Det klagar jag inte på :-)

Blir ju en del material att avverka (mycket spån) men vad gör man?

En snabbfråga ang svarvningen, behöver jag använda mot-dubb i början? Inte så kul om den "ger sig av" när man startar.. Har aldrig svarvat något så har tungt innan ( i så liten chuck )

Kostnad: Freebie, nada, zero, tack Thomas
 

Bifogat

  • ÄMNE2.JPG
    ÄMNE2.JPG
    107.7 KB · Visningar: 197
Silverryggen skrev:
2530499 Har hämtat lite aluminium till mina lock idag... Han hade "bara" SS4212 i dim 140mm.. Det klagar jag inte på :-)

Blir ju en del material att avverka (mycket spån) men vad gör man?

En snabbfråga ang svarvningen, behöver jag använda mot-dubb i början? Inte så kul om den "ger sig av" när man startar.. Har aldrig svarvat något så har tungt innan ( i så liten chuck )

Kostnad: Freebie, nada, zero, tack Thomas
Hehe, fan vad mycket spån det kommer att bli :D När du ringde och berättade tänkte jag att alubiten är nog ganska biffig, men denna är ju... lite biffigare än jag trodde. Har du svarvat klart än? :D
 
Silverryggen skrev:
2530499 Har hämtat lite aluminium till mina lock idag... Han hade "bara" SS4212 i dim 140mm.. Det klagar jag inte på :-)

Blir ju en del material att avverka (mycket spån) men vad gör man?

En snabbfråga ang svarvningen, behöver jag använda mot-dubb i början? Inte så kul om den "ger sig av" när man startar.. Har aldrig svarvat något så har tungt innan ( i så liten chuck )

Kostnad: Freebie, nada, zero, tack Thomas

Använd dubb. Eller skicka hit den så byter vi med en lagom stor istället:tummenupp
 
lahi skrev:
2530868 ... lite biffigare än jag trodde. Har du svarvat klart än? :D

Jag e ju biffig med så det passar ju bra...:D

Nej , har inte svarvat färdigt än...:mad:

Det fina i kråksången är att han har ungfär 1,5m till av samma dimension:tummenupp , funderar på att köpa allt han har, sen ska jag bara ha tillgång till en BRA fräs, sen kan jag också börja tillverka BILLET prylar..., typ sving-förlängningar mm :yoparty

Ang, spånorna så blir det nog inte sååååå mycket, kolla bilden, nästan inget material alls ju...:hihi
 

Bifogat

  • ÄMNE3.JPG
    ÄMNE3.JPG
    68.4 KB · Visningar: 293
jojje1963 skrev:
2531286 Använd dubb. Eller skicka hit den så byter vi med en lagom stor istället:tummenupp

Tackar för tipset!!
Som sagt, han har en 1,5m:s bit till... Kanske är hårdvaluta..? Kanske ska åka och hämta resten snart...:D
Undrar om man orkar bära 1,5m själv...:va
Vad får man betala för sån här axel m/kg?
 
Har det inte i huvet men runt 50kr/kg tror jag. Så en 800:- för din bit. Fast det va ju för din skull jag ville byta, det tar ju flera timmar att skrota ner den:D
 
Silverryggen skrev:
2450301 Beställt 2 st nya drev hos MC-shopen idag, låsringar och brickor till axeln oxå
Trevliga killar det där, fin service :tummenupp

MC-shopen är alltid bäst hela tiden, spännande bygge detta:tummenupp
 
jojje1963 skrev:
2531362 Har det inte i huvet men runt 50kr/kg tror jag. Så en 800:- för din bit. Fast det va ju för din skull jag ville byta, det tar ju flera timmar att skrota ner den:D
50 kr kg!
kan få de för 22 kr kg i nåra vanliga legeringar.
152 178 203 228 storlek dock :D
 
Det verkar bara vara jag som har tryckrör/plenumanslutning på vänstersidan om motorn..:va
Kommer det bli problem med anslutningen från kompressorhuset (TD04), det blir ju liksom "på fel sida" om man ska ha avgaspipan åt höger, går det att vända 180 grader samt vrida husen så att det går att få någon vettig ansluningsvinkel, kompressor > IC?
Eller måste jag helt enkelt bygga ett rör som går framför motorn...
Ger väl sig när man ska ha dit bitarna, bara en lite fundering
 
Silverryggen skrev:
2552317 Det verkar bara vara jag som har tryckrör/plenumanslutning på vänstersidan om motorn..:va
Kommer det bli problem med anslutningen från kompressorhuset (TD04), det blir ju liksom "på fel sida" om man ska ha avgaspipan åt höger, går det att vända 180 grader samt vrida husen så att det går att få någon vettig ansluningsvinkel, kompressor > IC?
Eller måste jag helt enkelt bygga ett rör som går framför motorn...
Ger väl sig när man ska ha dit bitarna, bara en lite fundering
Det löser sig :hihi Nä, men jag tycker att det borde gå att vrida turbon 180 grader. Skaffar du Mitsu-snurra så har du ju v-bandsklämma mellan "oljehuset" och turbinsidan så de kan ju snurras steglöst. Andra sidan kan väl snurras steglöst den också... Sitter väl någon låsring där tror jag.
Det blir kanske inte så snyggt med ett rör på tvären framför turbon, så du kan kanske köra med avgaspipan åt vänster istället? För att vara annorlunda? :hihi Om du har turbon på det hållet så finns det faktiskt en fördel. Du behöver inte krångla med att försöka få plats med wastegaten och wg-stången. De får plats. Armen till luckan hamnar framåt. Jag har ju min bakåt, och där är ganska trångt... blev lite specialböjar på den stången...

Det finns ju siliconslangar i alla möjliga böjar, så anslutningen mellan kompressorhus och intercooler är nog inga problem.
 
Silverryggen skrev:
2552317 Det verkar bara vara jag som har tryckrör/plenumanslutning på vänstersidan om motorn..:va
Kommer det bli problem med anslutningen från kompressorhuset (TD04), det blir ju liksom "på fel sida" om man ska ha avgaspipan åt höger, går det att vända 180 grader samt vrida husen så att det går att få någon vettig ansluningsvinkel, kompressor > IC?
Eller måste jag helt enkelt bygga ett rör som går framför motorn...
Ger väl sig när man ska ha dit bitarna, bara en lite fundering

Du ska ha avgasröret ut på vänster (naturligtvis ursäkta kortisen i mitt huve) sida. På kompressorhusets utgång svetsar du en 90graders böj, så att den ansluter direkt mot ICns ingång.
 
Last edited:
Fredags-meck Del 1

Kopplingsförstärkning...
Ska shimsa ut lammel-centrum 2mm för att få plats med 2 st extra diafragmafjädrar, hittade en "skrotbit" på verkstaden och svarvade ut en bricka 50x40x2 mm i kväll.

Kostnad för att få en koppling som klarar minst 350hk:
-2 st exrta fjädrar á 61:-
-1 st Stålbricka á 0:-

Totti: 122:- :tummenupp
 

Bifogat

  • svarv1.JPG
    svarv1.JPG
    109.5 KB · Visningar: 192
  • svarv2.JPG
    svarv2.JPG
    100.8 KB · Visningar: 210
  • Bricka1.JPG
    Bricka1.JPG
    109.6 KB · Visningar: 208
Fredags-Meck Del 2

Köpte ett av gixxer_1255:s top end oil kit ( Genom Brinken ) och fick för mig att gå lös med lumpskivan på dem, blev grymt bra, bilderna är inte rättvisa, och NU fick jag äntligen lite puts på IC:n
( Satte lumpskivan i pelarborren och vek undan kordinatbordet, funkade skitbra!!!:tummenupp )
 

Bifogat

  • TEOK1.JPG
    TEOK1.JPG
    63.6 KB · Visningar: 233
  • TEOK2.JPG
    TEOK2.JPG
    82.5 KB · Visningar: 208
  • POLIC1.JPG
    POLIC1.JPG
    95.5 KB · Visningar: 305
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top