GSXR1127 Turbo-byggtråd

Och om man önskar få den att hålla tätt bättre vänder man Bosch:en åt "fel håll". Nej, det är inget påhitt utan en bevisad lösning direkt från fordonstillverkaren. Dessutom blir reaktionen lite "rappare"...

Bosch-modellen sitter på många olika biltillverkare. Sak samma om det är lättrycks eller fulltrycksapplikationer.

Räcker inte en, tar man två.
 
Mc-xpress har slutat sälja Boschdumpen, dom har numer en egentillverkad dump i aluminium som även den är en membrandump. Samma peng dessutom så det kändes som ett bra köp.

//Anders
 

Bifogat

  • Plenum 22.JPG
    Plenum 22.JPG
    52.5 KB · Visningar: 151
Update

I helgen har hela el-systemet bantats ner och decimerats. Allting är tillbakaflyttat in i ramen/bakom styrhuvudet. Det tog ganska många timmar och en hel påse lödskarvhylsor... Allting som jag skall avända på elsystemet är nu testat och funkar fint.
Under tiden har min gode vän lasse (LAHI) trycktätat mina CV38:or med en ansenlig mängd epoxi... Tack för hjälpen Lasse!

Väntar med iver på att vittja brevlådan på fredag kväll när jag kommer hem från Stockholm, väntar på WG-klockan från BSR samt en låda från MC-Xpress.. Hade ju tänkt starta denna veckan men delarna kom sent och jag har inte hunnit åka ner till svetsaren och haft en massa "annat" att pyssla med :hihi
Kommer dock vara hemma de 2 nästfäljande helgerna samt hela v.18 och då SKALL den bli klar, turbo-abstinensen börjar bli riktigt stark nu...

Nåja, får väl nöja mig med stridsbåtarna sålänge...:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00215.JPG
    DSC00215.JPG
    81.9 KB · Visningar: 117
  • DSC00216.JPG
    DSC00216.JPG
    99.9 KB · Visningar: 127
  • DSC00217.JPG
    DSC00217.JPG
    90.2 KB · Visningar: 170
  • DSC00218.JPG
    DSC00218.JPG
    77 KB · Visningar: 145
  • DSC00220.JPG
    DSC00220.JPG
    83 KB · Visningar: 183

Under tiden har min gode vän lasse (LAHI) trycktätat mina CV38:or med en ansenlig mängd epoxi... Tack för hjälpen Lasse!

Jag hjälper gärna till, så det är lugnt... :tummenupp Vill du ha på mer epoxy så säg till, jag använde ju bara hälften av innehållet i tuberna :D Nästa gång ska jag ge mig på att rensa ut allt skit ur förgasarna...
 
Var och hämtade min WG-klocka idag och MC-Xpresslådan skall hämtas imorrn bitti på MAXI.

Kan man korta av/svetsa (givetvis med TIG) WG-stången utan risk att bränna membranet??
Man kanske skulle ha något att avleda värmen med?
Någon med tips, erfarenheter?

Återkommer under morgondagen....
 

Bifogat

  • DSC00223.JPG
    DSC00223.JPG
    96.1 KB · Visningar: 70
  • DSC00222.JPG
    DSC00222.JPG
    125.8 KB · Visningar: 79
Kan du inte lägga hela wg i en bunke vatten med enbart tryckstången upp ur vattnet? Borde fungera om du inte måste svetsa alldeles intill wg och då ser jag inte nån annan lösning än att riva isär wg och byta till en annan tryckstång.
 
Var och hämtade min WG-klocka idag och MC-Xpresslådan skall hämtas imorrn bitti på MAXI.

Kan man korta av/svetsa (givetvis med TIG) WG-stången utan risk att bränna membranet??
Man kanske skulle ha något att avleda värmen med?
Någon med tips, erfarenheter?

Återkommer under morgondagen....

Varför ska du svetsa på på stången?

Om du måste svetsa linda en blöt trasa runt stången, svetsa korta stunder se till att trasan hela tiden är blöt blås lite med trycklyften då och då.

Det funkar till och med att svetsa i själva klockan utan att membranet smälter om man gör så.
 
Okaay då... Mellan turboflänsen och IC/oljekyl är det ca 6-7 cm, IC: ligger kloss med gummi-mellanlägg mot oljekylet och kylet sitter i orginalinfästningarna både nere och uppe dvs. ca 8-10cm från toppen, mao GOTT OM PLATS :rolleyes:

Satte dit WG-Slangen igår med, bling-bling åt folket.

Kommer förhoppningsvis en större uppdatering under helgen

GLAD PÅSK !

tack skall du ha:tummenupp
printar ut bilden och lägger den under huvudkudden:tummenupp

provkör än eller är det bara:tuttar
 
Svetsar du i stången förstör du eventuell härdning (eller härdar den oavsiktligt). Den stång jag svetsade har vibrerat av flera gånger trots avhärdning och långsam kylning. Blev till att gänga och använda förlängningsmutter istället. Nu håller det.
 
Svetsar du i stången förstör du eventuell härdning (eller härdar den oavsiktligt). Den stång jag svetsade har vibrerat av flera gånger trots avhärdning och långsam kylning. Blev till att gänga och använda förlängningsmutter istället. Nu håller det.

Det var som f... Använde du MIG?
Med gas är det iaf ingen fara. De är ju bara blötjärn e dem.

Svetsar du i stången förstör du eventuell härdning (eller härdar den oavsiktligt). Den stång jag svetsade har vibrerat av flera gånger trots avhärdning och långsam kylning. Blev till att gänga och använda förlängningsmutter istället. Nu håller det.

Det var som f... Använde du MIG?
Med gas är det iaf ingen fara. De är ju bara blötjärn i dem.
 
Last edited:
Det var som f... Använde du MIG?
Med gas är det iaf ingen fara. De är ju bara blötjärn e dem.



Det var som f... Använde du MIG?
Med gas är det iaf ingen fara. De är ju bara blötjärn i dem.

MIG, jep. Blötjärn kan det inte vara, de verkar härda efter svets. Iaf på dem som sitter original på td04-13g. Jag fick köra stumt (najtråd) i Borlänge förra året i SGB. Intressant upplevelse! Med gas är ju risken stor att man kolar ur stålet och det blir ännu sprödare än med någon annan svetstyp. Gas bli ju snyggt men är det verkligen att rekommendera om det ska hålla?
 
tack skall du ha:tummenupp
printar ut bilden och lägger den under huvudkudden:tummenupp

provkört än eller är det bara:tuttar

You´re welcome! Ingen provkörning än... Mycket :tuttar blir det...

UPDATE!!

Var bort i garaget ikväll, monterat luftfiltret, provisoriskt passat in laddmätaren samt placerat bränslepumpen.

Har även passat in WG-klockan, hade först tänkt fästa den i ram-röret utanför men insåg att det ev. skulle kunna bli en del flex ram vs. turbo.. så nu ska det svetsas ett fäste i avgasflänsen, stången blir jäkligt kort men det gör ju inget.

Håller på att grunna på var jag ska placera regulatorn, finns liksom ingen bra plats..

Någon med tips?
 

Bifogat

  • DSC00231.JPG
    DSC00231.JPG
    87.3 KB · Visningar: 102
  • DSC00232.JPG
    DSC00232.JPG
    108.2 KB · Visningar: 104
  • DSC00233.JPG
    DSC00233.JPG
    84.2 KB · Visningar: 126
  • DSC00234.JPG
    DSC00234.JPG
    101.9 KB · Visningar: 149
You´re welcome! Ingen provkörning än... Mycket :tuttar blir det...

UPDATE!!

Var bort i garaget ikväll, monterat luftfiltret, provisoriskt passat in laddmätaren samt placerat bränslepumpen.

Har även passat in WG-klockan, hade först tänkt fästa den i ram-röret utanför men insåg att det ev. skulle kunna bli en del flex ram vs. turbo.. så nu ska det svetsas ett fäste i avgasflänsen, stången blir jäkligt kort men det gör ju inget.

Håller på att grunna på var jag ska placera regulatorn, finns liksom ingen bra plats..


Någon med tips?

akta dig för snäva böjar på bränsleslangarna, bensinen får gummit att hårdna med förödande resultat, veckbildning och annat tråkigt som snabbt hämmar bränsleflödet..... bättre att dra längre slangar runt saker än snävt innanför!

slangen som sitter på pumpens sugsida (bilden) är ett bra exempel på en inte fullt så bra "tvingad" böj.
 
akta dig för snäva böjar på bränsleslangarna, bensinen får gummit att hårdna med förödande resultat, veckbildning och annat tråkigt som snabbt hämmar bränsleflödet..... bättre att dra längre slangar runt saker än snävt innanför!
slangen som sitter på pumpens sugsida (bilden) är ett bra exempel på en inte fullt så bra "tvingad" böj.

Tackar för tipsen Mange, vet om det med veckningnen men på pumpens sugsida finns det helt enkelt inte mer plats... Det är pest eller kolera då det är i princip den enda platsen som pumpen passar... Slangen går in bakom ramröret och upp/igenom bakom och fram till kranen.

Saken är den att anslutningnen på sugsidan är ca 10mm och på trycksidan ca 8mm så slangen blir kränkt redan när man trycker på skiten, ska försöka titta på en annan lösning med en fast 90gradersböj eller nåt...:va
 
Tackar för tipsen Mange, vet om det med veckningnen men på pumpens sugsida finns det helt enkelt inte mer plats... Det är pest eller kolera då det är i princip den enda platsen som pumpen passar... Slangen går in bakom ramröret och upp/igenom bakom och fram till kranen.

Saken är den att anslutningnen på sugsidan är ca 10mm och på trycksidan ca 8mm så slangen blir kränkt redan när man trycker på skiten, ska försöka titta på en annan lösning med en fast 90gradersböj eller nåt...:va

Vad kör du med för soppaslang? (jag har en från hydroscand ska kolla närmare beteckningar när jag kommer ut till garaget)

Jag har redan råkat ut för haveri 2 gånger på min slang sen jag fick hem hojen, den har helt enkelt spruckit alldeles vid anslutning på på sugsidan.
Och jag har inte varit närheten av den böjen som du får på din slang så jag fundera nu också på en annan placering av pumpen eller bygga en fast 90 graders böj.
En fråga, soppa pumpen måste den alltid placeras vågrätt?
 
Jag gillar din hoj skarpt:tummenupp nästan så man blir sdugen på att sälja rettan och köpa mig en zuka och bygga, dom e grym, din en grymmast:yoparty
 
Jag gillar din hoj skarpt:tummenupp nästan så man blir sdugen på att sälja rettan och köpa mig en zuka och bygga, dom e grym, din en grymmast:yoparty

Tackar, kul att du gillar den! Snart blir det bilder och filmer när den e klar... :tummenupp

Vad kör du med för soppaslang? (jag har en från hydroscand ska kolla närmare beteckningar när jag kommer ut till garaget)

Jag har också Hydroscands "Multi-Oil" 8mm invändigt
 
Last edited:
Tackar för tipsen Mange, vet om det med veckningnen men på pumpens sugsida finns det helt enkelt inte mer plats... Det är pest eller kolera då det är i princip den enda platsen som pumpen passar... Slangen går in bakom ramröret och upp/igenom bakom och fram till kranen.

Saken är den att anslutningnen på sugsidan är ca 10mm och på trycksidan ca 8mm så slangen blir kränkt redan när man trycker på skiten, ska försöka titta på en annan lösning med en fast 90gradersböj eller nåt...:va


Jag brukar linda mig en "fjäder" av aluminiumsvetstråd till tigen 1,6mm hård tråd

sen skjuter man in den i slangen , sen går den att vika rätt mycke

Annars brukar jag använda vanliga rörmokarkopplingar 12mm 90 graders

som jag klämmer på pumpnippeln ( kapa bort upphöjningen för slang först)

Använd stödhylsa invändigt ,funkar kanon


Slangkvalite är ju ett stort problem jag kör för de mesta med dom gröna slangarna ,dom finns dock inte så grova
 
Back
Top