GSXR1100R vibrerar

dannehoj

dannehoj
Gick med
26 Jan 2008
Hoj
-93 Suzuki GSXR 1100R
Hjälp mig ! Min högerhand sover.

Vet någon hur man får bort vibrationerna i gashandaget ???
(förutom att köra ännu fortare)
Har en GSXR 1100R-93
Tacksam för hjälp.:klappar
dannehoj

Sitter styrändspluggarna (orginal) kvar?
För dom tar ju upp ganska mycket av vibrationerna.

Jadå och inga slitna lager,däck ,mm
Det sitter en liten styrdämpare under kåpan kan man justera på den??

Knepet jag använder är att inte hålla alls hårt i styret förutom när jag absolut måste, för min del är det inte vibrationerna som får handen att domna utan kass blodcirkulation pga att jag håller för hårt. Problemet förstärks på bana..

Om vibrationerna kommer från motorn, är det inge bra tecken. Då måste orsaken utredas så att det inte orsakar ett motorras i värsta fall. Varför? Därför att vibrationer är det som gör att delar som vevstakar, kolvar, kolvbultar får s.k. sprickpropagering. I dom flesta material finns det alltid sprickor. Och dom gör inte mycket väsen av sig i vanliga fall, men vid vibrationer så blir dom större och större tills tex en vevstake går av.

Det finns bla 2 orsaker till vibrationer, den enkla är att någon inställning i bränslesystemet gör att inte alla cylindrar går lika. Eller fel på nån komponent i tändsystemet som ger liknande ojämnhet.
Den dyrare orsaken är att motorns interna delar inte är rätt balanserade såsom vevaxel, stakar, kolv å kolvbult, kopplingskorg.
Och vibbar letar sig ofelbart upp i styret tyvärr.

Hmmm, visst finns det en sak till som orsakar vibrationer i styret. Att man snålat med balansering av framhjulet vid byte. Eller att en vikt ramla av.

Min RW 1100 -94 går klockrent utan vibbar, så det verkar inte normalt med dom vibbar du har i styret. Dels för att d e stoooora klumpar i styrändorna å styret stitter fast i övre kronan i en fastvulkad gummibussning om d e orginal.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda