gsxr1100 -89 knepigt med ventiler?

byxan1186cc

vrålåkare
Gick med
13 Jan 2005
Ort
örbyhus
Hoj
suzuki gsxr 1186cc
Det började med att hon var svårstartad när hon var kall, så jag ställde in ventilerna som stod åt helv..... sedan startade hon och gick klock rent (körde typ en timme) slog av den och morgonen där på var det samma visa igen.. ställde in ventilerna igen och den startade hur fint som helst ........och nu är det samma visa igen.. Alltså ventilspelet ändras oroväckande snabbt :va
VAD ger med sig är det ventilsätena,,, ventilerna,,, ventilstyrningarna,,vipporna,,,kammen...?????

är medveten om att den måste renoveras men vad tror ni är felet..
skall riva toppen i morgon och kolla vad som är tokigt..
TACKSAMM FöR SVAR

TROTTELN I TOPP BLIR DET GALOPP :banana
(OBS.. rättstavat...)
 
Last edited:
byxan1186cc skrev:
... TACKSAMM FöR SVAR

TROTTELN I TOPP BLIR DET GALLOP :banana
(OBS.. rättstavat...)
"Tacksam" ska inte ha två 'm'. :hihi
Sorry men du bjöd ju verkligen på det. :rofl



Men allvarligt talat, ökar eller minskar spelet?
Jag anser att inget kan slitas så markant på en timme. Möjligen vippor och nockar men det skulle du höra på slammret.
Ventilstyrningar slits definitivt inte så fort och påverkar dessutom inte ventilspelet nämnvärt.
Ventiler och styrningar brukar oftast inte slitas så fort.

Ett longshot:
Eftersom det är skruvjustering (visst fan är det väl så?) på din knarr så undrar jag om du har låst ordentligt med låsmuttern? Jaja, jag vet att det är ett riktigt longshot men i alla fall.


Jag tror inte att det är ventilspelet som är felet överhuvudtaget. Jag tror att det bara råkar sammanfalla med nåt annat som hänt. Typ att du tog in knarren inomhus för att justera och alltså startade med en 20 gr varm motor, inte en smällkall motor som stått i kallförråd. Och då trodde du att det var just justeringen som var grejen.
Nu menar jag alltså inte specifikt att ta in knarren i värmen, det var bara ett exempel.
 
hade inte 5 i svenska hi hi.. spelet minskar.. ställde in ventilerna med kall motor..(0.15 in 0.20 ut) har ej varm garage.. trog åt ställskruvarna så hårt som dom skall dras..
fan skall ju inte behöva justera varje gång man skall åka nått är fel.. men vad


TROTTELN I TOPP BLIR DET GALOPP :banana
 
Vad stod spelen på innan du justerade första och andra gången då?
 
Precis, första gången man är inne och petar bör man föra logg-bok över ventilspel så man vet vad som händer med motorn över tid.

Det är viktigt att kammarna inte står fel när man kollar ventilspelet. Jag själv ställer kammarna så att kamlob nummer 3 och 4 står klockan 10 och klockan 14 i förhållande till vipparmens yta. Och vrider sen veven så att 1 och 2 står likadant, dvs 10/14, när jag justerar den sidan. Gör sen likadant på avgassidan.

Själv har jag en MIRA ventilsätesfräs och kan fixa säten och ventiler själv så jag struntar fullständigt i att föra bok. Hojta till om du behöver ett panikjobb. Har även beggade ventiler liggandes... men när ventilerna börjar "ramla igenom" brukar även ventilstyrningarna vara torsk.
 
Resumé: Han kikade över till garaget igår kväll med topplocket. Det var ventilsätena som hade ätit sönder ventiltallrikarna på alla insugsventiler så tallrikarna var ca 27.2 mm i diameter mot originalets 28.5 mm! Ventiltallrikarna var "nästan halvvägs" in mot ventilstyrningarna. Två timmar senare åkte han hem med fräscha beggade ventiler, inslipat å klart. Snacka om blixtrenovering. :)

Orsak? Lite för smal sätesyta och lite för stor anliggningsradie på sätet i förhållande till ventilens storlek.

Ifall det är någon som vill se bilder går det att ordna.
 
andersbrink skrev:
Resumé: Han kikade över till garaget igår kväll med topplocket. Det var ventilsätena som hade ätit sönder ventiltallrikarna på alla insugsventiler så tallrikarna var ca 27.2 mm i diameter mot originalets 28.5 mm! Ventiltallrikarna var "nästan halvvägs" in mot ventilstyrningarna. Två timmar senare åkte han hem med fräscha beggade ventiler, inslipat å klart. Snacka om blixtrenovering. :)

Orsak? Lite för smal sätesyta och lite för stor anliggningsradie på sätet i förhållande till ventilens storlek.

Ifall det är någon som vill se bilder går det att ordna.


Det kallar jag en kompis ( Anders alltså ) en artfrände som ställer upp på sina mc kompisar. :Bugar Nu va det ju inte mej han hjälpte men jag tycker det va fint gjort av honom , speciellt en söndag ?!
 
Hur långt har den gått sedan dess då?

Jag tänkte på just det där med sjunkande ventiler men tyckte att det verkade orimligt att det skulle ge påligg på bara en timmes körning. Men iofs, tillräckligt dåliga så...
 
andersbrink skrev:
En MC-trimmarfirma i Västmanland var lite väl optimistiska med ventilsätesfräsen.


Anders: Börja jobba på UD! :lol
Det var diplomatiskt sagt! "en.....i västmanland..." :rofl
Ok, jag gissar: fritt översatt heter de Motor Sprutt!? :hihi

RobbanC: Slamra stavas inte Slammra! :tungan :tummenupp
 
kan informera att jag skruvade ihop motorn i går..Den går som en klocka...
ÄR det någon som behöver renovera toppen hör av er till brink, han kan det där med toppar det kan jag lova..
P:S
tack Anders brink för att du kunde hjälpa mig med så kort varsel] :D



TROTTELN I TOPP BLIR DET GALLOPP :banana
 
Vad avses med för stor anliggningsradie på sätet??

Kikar gärna på en bilder ifall du fixar det.

andersbrink skrev:
Resumé: Han kikade över till garaget igår kväll med topplocket. Det var ventilsätena som hade ätit sönder ventiltallrikarna på alla insugsventiler så tallrikarna var ca 27.2 mm i diameter mot originalets 28.5 mm! Ventiltallrikarna var "nästan halvvägs" in mot ventilstyrningarna. Två timmar senare åkte han hem med fräscha beggade ventiler, inslipat å klart. Snacka om blixtrenovering. :)

Orsak? Lite för smal sätesyta och lite för stor anliggningsradie på sätet i förhållande till ventilens storlek.

Ifall det är någon som vill se bilder går det att ordna.
 
B.T. skrev:
Vad avses med för stor anliggningsradie på sätet??

Ventilsätet var fräst till att ha en ytterdiameter på 28.7 mm med en anliggningsyta på 0.7 mm. Ventilen (den enda som var i sådant skick att originaldiametern kunde mätas) är bara 28.3 mm. Dvs ventilen hade bara en anliggningsyta på 0.3 mm (mot normala 1.00 mm). De andra ventilerna var helt nedslitna och den minsta insugsventilen hade en diameter på bara 27.3 mm, så slitna var de, dvs de hade sjunkit in "halvvägs" till ventilstyrningen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top