GSXR1100 -86 turbo långtidsprojektet

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Hej, kände att jag måste börja planera lite för mitt turbobygge, även om jag inte har tid att sätta igång just nu så kan man ju alltid samla lite info då det finns endel frågor.

Lite av planen då:
Motor från 92, honade cylindrar och nya kolvringar, nya ventiltätningar i toppen o tjockare cylinderfotspackning, (bör väll duga?)
E85 med modifierade nålar och nya munstycken.
Turbo Mitsubishi 13g intern WG, 0,4 bar till att börja med.
Fälgar från -91, ev även hel framgaffel?
Andra kåpor och ny lack.

Motorn sitter redan på hojen, är tänkt jag ska köra med fälgar från 1100R -91 men funderar även på om man tjänar något att ta hela framgaffeln från en sådan hoj, vad tror ni?
Vad lahi sa, skulle det bli mindre med plats för IC isåfall, frågan är om jag ska ha någon IC med tanke på det låga laddet, men det kan ju hända att man vill ladda mer sen när den väl fungerar :)
Jag har även läst något om att 1 bar funkar utan IC om man kör E85?

Annars har jag tänkt ha "chassiet" ganska orginal, en ny dämpare bak kanske inte skulle skada om det finns något bra som passar utan modifikationer?
Kommer börja plocka ner hojen så fort mitt garage är färdigtbyggt.

Munstycken o turboagg finns, däremot är jag intresserad av att köpa fälgar om någon har?
Vad är normalt att behöva betala för sådana?

Vad är lämplig dimension på turbogrenröret, är 42,4x2,6 svartstål för grovt? Dvs 37,2mm inv? (Det har jag nämligen delar av och endel flänsar).

Tryckbox måste ju smidas till sen, vad är lämplig dimension på tryckrören?
Jag har endel 2,25" alurör som ligger, är det för grovt?

Även tips & bilder på var man lämpligen tar ut oljetryck och leder tillbaka oljeretur vore fint!

Kommer inte på mer just nu :va
Hoppas på en frän hoj såsmåningom!! :yoparty
 
Last edited:

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Att tänka på, kanske.
Jag hade skippat cyl.distansen för att slippa ställa om kammar och ev fräsa till kamdreven, med det laddet och bränsleval. Sprayat VHT kopparspray på fot och toppackning. (Men det blir säkert högre ladd efter 1 vecka :tummenupp)
Om du inte är duktig och svetsa så låt någon annan göra grenröret.
2.25 rör går väl bra.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Mr.Steen vad sitter där orginal? Har du någon bild på returen också, är det en 1100E motor?
Ska kika på min hoj hur det ser ut.

Forsabon, vad exakt måste göras med kammar och kamdrev om man har tjockare cylfotspackning?
Vad gör "VHT kopparspray" för skillnad?

Skulle säkert funka med 0,4 bar utan att öppna motorn om man kör E85?
Kanske ska börja med att modifiera förgasare och bygga tryckbox o testköra innan man ger sig på högre ladd och först då riva dän motorn ur hojen, den sitter rätt bra där den sitter :)

MVH
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Mr.Steen vad sitter där orginal? Har du någon bild på returen också, är det en 1100E motor?
Ska kika på min hoj hur det ser ut.

Forsabon, vad exakt måste göras med kammar och kamdrev om man har tjockare cylfotspackning?
Vad gör "VHT kopparspray" för skillnad?

Skulle säkert funka med 0,4 bar utan att öppna motorn om man kör E85?
Kanske ska börja med att modifiera förgasare och bygga tryckbox o testköra innan man ger sig på högre ladd och först då riva dän motorn ur hojen, den sitter rätt bra där den sitter :)

MVH

Jag har en distans på 2 mm mellan block och cylinder. Då blir det lite knas med kamkedjan. Jag använde ett litet slipstift och gjorde lite ovala hål på kamdreven, GLÖM INTE LOCTITE till skruvarna när du ställt in dom, samt shimsa upp "styrdrevet" mellan kammarna med 2 mm. Egna dragstänger i 12.9 och 80 Nm i moment. 1,4 bar med E85 och 105 i lobcenter.
"VHT copper gasket cement" säljs av Mc-xpress som jag använder på metallpackningen mot toppen samt cylinderfots distansen. Så gjorde jag och det funkade. Andra gör säkert på annat vis.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Forsabon, kör du med intercooler då också?
Har du en speciell topplockspackning annan än orginal?
Är inte så insatt i hur motorn ser ut tyvärr men det löser sig nog efter hand sen.

Turbon jag tänkt börja med klarar inte så jättemkt mer än 200 pållar iaf, så det blir till att byta om man ska trimma mer, men då har man iaf en tryckbox färdig osv.
Men som det känns nu ska nog 200hk räcka och då kanske man slipper öppna motorn som sagt.
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Forsabon, kör du med intercooler då också?
Har du en speciell topplockspackning annan än orginal?
Är inte så insatt i hur motorn ser ut tyvärr men det löser sig nog efter hand sen.

Turbon jag tänkt börja med klarar inte så jättemkt mer än 200 pållar iaf, så det blir till att byta om man ska trimma mer, men då har man iaf en tryckbox färdig osv.
Men som det känns nu ska nog 200hk räcka och då kanske man slipper öppna motorn som sagt.

Jag gjorde rent orginalpackningen och ytor med sprit. På med VHT och lät packning torka under natten. Monterade allt, efterdrog/kontrollerade moment sen motorn kallnat. Andersson Turbo hade ett bra tips för bränsletrycksjustering. Slang (transparent) från regulatorn och ca 1 dm över nivå. Då blir det ganska bra istället för att kolla på manometer.

Lycka till.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Hur menar du med bränsletrycket, kör du med elektrisk bränslepump o malpassi BTR?
Jag har en sådan BTR som ligger och har kört förgasarturbo på en bilmotor för ett par år sedan det var inga problem att justera in trycket då iaf, ganska lågt på tomgång 0,3 bar nått sånt, om man tar ut trycket till BTRen direkt efter turbon får man 0,2bar mer dvs 0,5 bars övertryck vid laddtryck, då flödar inte fögasarna över eller nålventilerna läcker igenom, var mest det jag hade problem med då 0,4 bar så rann de rakt igenom..
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Hur menar du med bränsletrycket, kör du med elektrisk bränslepump o malpassi BTR?
Jag har en sådan BTR som ligger och har kört förgasarturbo på en bilmotor för ett par år sedan det var inga problem att justera in trycket då iaf, ganska lågt på tomgång 0,3 bar nått sånt, om man tar ut trycket till BTRen direkt efter turbon får man 0,2bar mer dvs 0,5 bars övertryck vid laddtryck, då flödar inte fögasarna över eller nålventilerna läcker igenom, var mest det jag hade problem med då 0,4 bar så rann de rakt igenom..

Hade standard grejor, Wahlbro pump, Malpassi BTR. Fick kapa fjädern nästan 2 varv för att komma ned till ca: 0,1-0,15 bar i grundtryck. Trycket tog jag ganska nära plenum.
Problemet var att få till gången bra med förgasarna. Lessnade och håller på med sprut nu, samt lite större grejsimojs.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Gör rätt å riktigt från början

Det vill säga kompsänk med spacer 2mm

Montera intercooler , Kör på bensin

Det är liksom grundkursen

Att inte kompsänka , Köra E85 mm tycker jag hör till överkurs när man behärskar grunden

Orginalkolvarna i en gammal R motor är inte kännda för att stå i mot knack speciellt länge

Enda genväg som finns i turbobyggeri är att göra som andra gjort tidigare

Fantastiskt bekvämt numera med internet och att det är så lätt att få tips å råd

Man slipper sitta i telefon och klämma Marklund på tips hehe

Va vem ,skulle jag ha gjort så? hehe aa kanske lite då

Lycka till med bygget ochbered dig på ett turboflin när det väl börjar fungera


Peter
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Problemet om man inte får ner grundtrycket brukar vara för trång retur till tanken det är ju just det som reglerar trycket.
Jag har redan munstycken och en beskrivning på hur man modifierar för E85:
Med E85 kan du börja med 8 varv ut på luftskruven för tomgången, gå upp två storlekar t.ex. 37.5 till 42.5 på lågfart (vet inte vad originalet ska vara utan du får kika i dina förgasare, storlekarna är i steg om 2.5). Huvudmunstycket 130 byter du till 147.5 till att börja med. Trottelnålen höjer du 2 mm genom att montera en M3-mutter som extra shimsbricka. Se till att du har original trottelnålar monterade, dvs trottelnålen ska vara 1.5 mm i spetsen. Dynojet/Dynocrap är smalare - och funkar inte med turbomatning.
Därmed har jag 42,5 och 147,5 munstycken.
Det är ju inget fel att sätta dit en 2mm spacer om man ändå ska riva motorn, men att inte riva motorn överhuvudtaget och ladda väldigt lite är ju också ett alternativ att börja med och köra med wastegaten ständigt öppen tills man får hojen gå bra på E85 och sedan försöka sakta öka laddet.
Det är väll rekomenderat vid låga ladd att man leder in övertryck direkt från tryckboxen ner i flottörhuset istället för att "dopa" dvs använda ett "pitårör" och leda in högre tryck från närmre turbon?
Laddar jag 0,4 bar o får 200 pållar så är jag rätt nöjd tror jag, vill jag sedan ha mer ladd får jag väll riva isär motorn o byta turbo.
Eller så slutar jag köra sporthoj :) det har räckt rätt bra med 145hk o 260km/h för att man ska inse hur nära döden man är...
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Modda för Etanol

Problemet om man inte får ner grundtrycket brukar vara för trång retur till tanken det är ju just det som reglerar trycket.
Jag har redan munstycken och en beskrivning på hur man modifierar för E85:

Därmed har jag 42,5 och 147,5 munstycken.
Det är ju inget fel att sätta dit en 2mm spacer om man ändå ska riva motorn, men att inte riva motorn överhuvudtaget och ladda väldigt lite är ju också ett alternativ att börja med och köra med wastegaten ständigt öppen tills man får hojen gå bra på E85 och sedan försöka sakta öka laddet.
Det är väll rekomenderat vid låga ladd att man leder in övertryck direkt från tryckboxen ner i flottörhuset istället för att "dopa" dvs använda ett "pitårör" och leda in högre tryck från närmre turbon?
Laddar jag 0,4 bar o får 200 pållar så är jag rätt nöjd tror jag, vill jag sedan ha mer ladd får jag väll riva isär motorn o byta turbo.
Eller så slutar jag köra sporthoj :) det har räckt rätt bra med 145hk o 260km/h för att man ska inse hur nära döden man är...

Har själv labbat en del,men på 34 orna jag har behövdes ej flyttas/brickas nålar.Däremot så fick jag borra lågfartarna till 0,6.Det är olika på vilka fuggar man har,en polare har 40 ior och dessa blev brickade för trottelnålen med 0,7 i lågfartarna.Problemet med min hoj var snarare att den gick för fett i mellanregistret i bänken,då med nålarna original på mittenhacket! Sen lika med huvudmunstycket hamnade jag men mina 34 or på 152 i huvudmunstycke gick då väldigt fett vid 356hk, men laddar mer effekt på tävling,men tänkte bättre åt det hållet än för snålt ställt.Dödar en del effekt dock när den går för fett med E85.
Polarens 40 ior hamnade på 200 i huvudmunstycke,det är oxå olika var pitoröret hamnar ju längre ifrån plenumet det kommer ju större huvudmunstycke hamnar man på. Tycker 147,5 låter rimligt,det skulle nog jag kunna köra på oxå för mer effekt men sejfar för lite mera ladd upp till 1,5 och runt 400-420hk .Lite som jag och polares erfarenheter gått igenom mellan åren i vår klass där de flesta turbohojarna går på E85.Hoppas det kan vara till någon hjälp/wachen
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Modda för etanol

Problemet om man inte får ner grundtrycket brukar vara för trång retur till tanken det är ju just det som reglerar trycket.
Jag har redan munstycken och en beskrivning på hur man modifierar för E85:

Därmed har jag 42,5 och 147,5 munstycken.
Det är ju inget fel att sätta dit en 2mm spacer om man ändå ska riva motorn, men att inte riva motorn överhuvudtaget och ladda väldigt lite är ju också ett alternativ att börja med och köra med wastegaten ständigt öppen tills man får hojen gå bra på E85 och sedan försöka sakta öka laddet.
Det är väll rekomenderat vid låga ladd att man leder in övertryck direkt från tryckboxen ner i flottörhuset istället för att "dopa" dvs använda ett "pitårör" och leda in högre tryck från närmre turbon?
Laddar jag 0,4 bar o får 200 pållar så är jag rätt nöjd tror jag, vill jag sedan ha mer ladd får jag väll riva isär motorn o byta turbo.
Eller så slutar jag köra sporthoj :) det har räckt rätt bra med 145hk o 260km/h för att man ska inse hur nära döden man är...

Oopps glömde bränsleblandningsskruvarna!
Dessa hamnade på mina 34 or på mellan 2,5 till 3 varv ut,det var väldigt känsligt det mickligaste av allt faktiskt att få till./wachen
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tack för infon! Det är 34or jag har från -86, det är bara motorn som är från -92.

Har ni några åsikter om det finns anledning att byta framgaffel till från -91ans modell eller om man ska köra med den från -86? Några för/nackdelar?
Även synpunkter på alternativ till org. -86 bakdämpare?
Fälgar från -91 tänkte jag annars försöka hitta så småningom..
MVH
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Tack för infon! Det är 34or jag har från -86, det är bara motorn som är från -92.

Har ni några åsikter om det finns anledning att byta framgaffel till från -91ans modell eller om man ska köra med den från -86? Några för/nackdelar?
Även synpunkter på alternativ till org. -86 bakdämpare?
Fälgar från -91 tänkte jag annars försöka hitta så småningom..
MVH

Ok! då blir det enklare när du har 34 or. Lycka till/wachen
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Mr.Steen ok har du rensat bort all svart färg, för motorn är väll svart orginal eller?
Har du en pump på returen alltså ser det ut som, det går inte lösa med självfall eller?
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Mr.Steen ok har du rensat bort all svart färg, för motorn är väll svart orginal eller?
Har du en pump på returen alltså ser det ut som, det går inte lösa med självfall eller?

Kåperna är polerade, och cylinderrad och topp är blästrade.

Turbon kom precis under oljenivån, så pump blev ett måste.

Men får du turbon högt upp, så skall det räcka med självfall
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top