GSXR1000K4 tvekar vid fullgas och >5000 rpm

GuWT

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Suzuki x 2, Husqvarna x 1
Kära Sporthoj, jag har ett problem...

Felbeskrivning:
Har en (nyköpt) GSXR1000K4 som tyvärr strular vid fullgas över >5000 rpm. Den går fint upp till vad jag upplever vara lite drygt halv gas, oavsett varvtal, därefter tappar den rejält och ökar knappt alls. Släpper jag åter lite på gasen kommer den fint igen. Vid låga varv upplever jag att den går helt ok även vid full gas.

Jag uppfattade att den gick helt ok för två veckor sedan när jag tog ut den för första gången. Idag var den dock hopplös enligt ovan. Oklart hur det sett ut där emellan i och med att jag kört försiktigt (pendlat) och aldrig accelererat hårt under denna tid.

Felsökning so far:
Bytt till ny bensin, utan resultat. Har också kopplat in "dealer mode" för att kontrollera TPS och felkoder, men det ser helt ok ut.

Övrigt om motorcykeln:
Motorcykeln är i övrigt utrustad med PCIII. Vajerspel till avgasporten är bortkopplat. Expansionskärl för kylarvätska är bortplockat och vevhusventilation etc. går rakt ned i ett uppsamlingskärl.

All form av tips mottages tacksamt!

Snabbt tips som kanske funkar.. kolla om pc3an har tapat map eller att trottel positionen är osynkad med pc3an.

En fråga: varför kopplar man bort expansionskärl för kyl? Min bandags-mille andas rätt mycket vätska i det kärlet..

OM problemet: Har du samma problem direkt efter att du har öppnat tanklocket, dvs är ditt tanklock igensatt och bromsar soppatillförseln?

Tack för alla svar!

Har tagit mig till garaget nu för vidare felsökning. Tanklocket var det inte, tyvärr, det hade ju varit sjukt smidigt och jag hade inte kollat det tidigare.

Laddade in en ny mapp i PCIII och nollade trottelpositionen. Döm av min förvåning när cykeln går fint 3-4 repor. Tog därefter en lite längre tur till macken för att tanka, och felet var tillbaka... Testat att byta mapp och nolla trottelpositionen igen utan resultat.

Ang. expantionskärlet så vet jag inte varför man skulle vilja ta bort det, jag planerar iaf att sätta tillbaka det. Ja, cykeln har gått lite på bana med föregående ägare, men är inreggad, besiktigad osv. Ser inte hur det skulle påverka felsökningen dock.

Solen skiner ute, det här är inte roligt...:näsblod

Om den går fint ett tag för att sedan krångla känns det ju värmeberoende.

Jag gissar åt tändspole-hållet, eller bränslepump som ger upp när den blivit varm. Tyvärr är det ju inte det enklaste att mäta bränsletrycket medans man kör..

Jo, om cykeln varit racehoj har den troligtvis gått med tankskum i tanken. Skummet släpper en massa fnuller som till slut sätter igen soppafiltret. Det skedde på min gixxer och gav symptom som liknar de du beskriver. Efter en grundlig rengöring av tank och soppafilter funkade allt som vanligt igen.

Jag gissar åt tändspole-hållet, eller bränslepump som ger upp när den blivit varm. Tyvärr är det ju inte det enklaste att mäta bränsletrycket medans man kör..

Tyvärr förefaller det inte vara värmeberoende. Har provat med motorn helt kall och varmkörd med samma resultat. Upplever snarare att det var en tillfällighet att den råkade gå bra några repor efter att jag bytt mapp fram och tillbaka.

Har mätt upp TPS, kollat tändstift (bytas på sikt, men helt ok). En tändspole var möjligen något missfärgad, men det var i så fall verkligen det lilla. :confused:

Tack att du tar dig tid, vet inte riktigt vad jag ska kolla härnäst så all form av input är uppskattad.

Jo, om cykeln varit racehoj har den troligtvis gått med tankskum i tanken. Skummet släpper en massa fnuller som till slut sätter igen soppafiltret. Det skedde på min gixxer och gav symptom som liknar de du beskriver. Efter en grundlig rengöring av tank och soppafilter funkade allt som vanligt igen.

Inget skum i nu iaf, ska tömma tanken igen och ta en titt vid pumpen, återkommer!

Last edited:
Jag hade felsökt i följande ordning:

Bränslepump: Sätts ofta igen av dåligt tankskum. Blås baklänges och rengör ev sil som finnes.

TPS: Kolla justeringen i programvaran. Mät även med en multimeter så att utvärdet är någorlunda linjärt. Alt kolla i PCIII programvarans diagnostik att angiven TPS överensstämmer med hur mycket du vrider

PCIII:Koppla ur PCIII helt, där finns en del fall av att den ger suspekta intermediäta fel.

Spridarna: Demontera och kör ut i luften. Har de lika sprutbild?

Nog fanns det lite grönt skum vid bränslefiltret! Har plockat isär och gjort rent pump och filter men hann tyvärr inte med än ett par snabba accelerationer innan jag var tvungen att bryta för dagen. Den gick dock bra då, så jag känner mig försiktigt positiv trots allt...

Vill åter tacka för all hjälp, återkommer så snart jag vet om det gett resultat eller ej.

Låter som servon till sekundära trottlarna

Jag hade liiknande symtom och fick inte den berömda felkoden C28 i dealer mode alla gånger jag kollade på min gsxr 600 2005 (som tekniskt liknar 1000)
Det var lätt glapp i en lödning i servons kraftmatning som bara kom vid vibrationer

Mitt tips är öppna luft burken och kolla hur de för sekundära trottlarna rör sig de skall om jag minns rätt göra en rörelse mot fullt stängd och sedan stanna vid 3/4 öppet. När du slår på tändningen.

Kan också
slå försiktigt med en skruvmejsel på servon för att simulera vibrationer
Hackar den så har du lite enkelt lödjobb att göra..

Annars koppla ur dem och ställ dem i full öppet läge du kommer inte märka nån skillnad.

Last edited:
Rengjort soppafilter hjälpte tyvärr inte, skit!

Ska koppla ur PCIII härnäst och se om det kan tänkas hjälpa. Olyckligtvis har jag inte tillgång till garage och verktyg under veckan, så hjälper inte borttagande av PCIII får vidare felsökning vänta till helgen som det ser ut.

Extra tråkigt är att jag precis köpt motorcykeln (av medlem på sporthoj.com), inte kul att ta upp diskussionen om en motorcykel som inte fungerar vid köp. Hade varit bättre om det åtminstone kommit med tiden på en motorcykel jag själv haft sedan tidigare så hade man sluppit hela den biten iaf.

Tillägg lite senare på kvällen:
Har provat att koppla ur PCIII helt nu, ingen skillnad...:huvet

Last edited:
Har nu testat att helt ta bort locken till de sekundära trottlarna. Hjälpte inte heller. Börjar närma mig gränsen för desperation...:huvet

Här någonstans tror jag att vi har svaret till problemen. I helgen har bland annat tank och bränslepump gjorts rent grundligt. Varefter motorcykeln gick bra igen, ett litet tag (~1,5 mil). När jag tidigare mätt upp flödet på bränslepumpen har det varit perfekt, men när jag testade igen (tredje gången!) så fick jag bara ut hälften av vad den skulle leverera. Således verkar det som att bränslepumpen är labil av en eller annan anledning. (Testade även med tanklocket öppet för att utesluta problem med undertryck.) Det har uppenbarligen hänt med kall och varm pump, men det verkar iaf vara pumpen.

Nu ska ny pump och nytt filter till densamme inhandlas och testas. Fungerar det är jag nöjd och glad, fungerar det inte ska jag gråta en skvätt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla