Gsxr1000 2001 Försäkrtips?

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hej undrar hur ni rutinerade tänker om försäkring av en 7år gammal hoj som min.

Jag är 28år och superrookie på området.
Håller på att ta kortet och tittar nu på försäkringar.
Vill inte gå in på djupet i månadskostnader (Det är ju beroende mig och mina boendevilkor o allt sånt som bedöms av bolagen)
Men vill veta vad ni tycker om helförsäkring vs halvförsäkring.
Är det nödvändigt/motiverat att helförsäkra min hoj med tanke på dess ålder??
Det är ju inte en speciellt dyr hoj (GSXR1000 årsm 2001) , men kostar ändå så pass mkt att man vill ha den lite skyddad.

Kanske uttrycker mig lite luddigt, men jag är febrig och sjuk så det får ni ha överseende med :)

Era tankar och förslag mottages tacksamt

Mvh/G

Jämför priserna, får du en bra deal på hel, så kör på det. Jag har en gammal CB från -81, den är helförsäkrad, det kostar ca 1300kr/år! :tummenupp Min Gixxer däremot är halvförsäkrad. Jag kan ju undvika att vurpa, att få den stulen är dock svårare att värja sig emot :huvet Dessutom har jag kraschkåpor när jag kör bana, å då lönar sig inte hel över huvud taget.

Det beror ju på vad du får för premie. Du kommer ju ha ett nytaget körkort så det talar ju mot dig.
Kostar hojen ca 50.000 kr och du får en premie som kostar 10.000 kr per år så hade jag ju valt halvförsäkring t.ex. Då är hojen betalad på 5 år.
Nu betalar jag 600 kr i månaden helförsäkrat för min gsxr 1000 -01. Med en självrisk på 3000 kr så är det ju värt pengarna. I början kostade den 1500 kr i månaden men då var den ny. Allt beror väl på din premie...

Jag har kollat runt lite och folksam verkar vara bäst egentligen, fick brev från dom i söndags och dom ger mig hel för 29000 nånting icke avställbar och 13nånting halv om jag tar smc avancerade kurser. Vet inte riktigt vad dom menar med avancerade kurser så jag ska ringa dom idag.
Min erfarenhet än så länge är att folksam helst vill ha mig som kund. En del vill inte ens prata försäkring förräns jag har tagit lappen och knappt en då med tanke på att jag inte haft KK och pga av mitt hojval.
Tack för feedback grabbar!
Nu ska jag bara bestämma hel eller halv..

Jag har kollat runt lite och folksam verkar vara bäst egentligen, fick brev från dom i söndags och dom ger mig hel för 29000 nånting icke avställbar och 13nånting halv om jag tar smc avancerade kurser. Vet inte riktigt vad dom menar med avancerade kurser så jag ska ringa dom idag.
Min erfarenhet än så länge är att folksam helst vill ha mig som kund. En del vill inte ens prata försäkring förräns jag har tagit lappen och knappt en då med tanke på att jag inte haft KK och pga av mitt hojval.

Trygg-hansa då?

Nu betalar jag 600 kr i månaden helförsäkrat för min gsxr 1000 -01. Med en självrisk på 3000 kr så är det ju värt pengarna. I början kostade den 1500 kr i månaden men då var den ny. Allt beror väl på din premie...

Har du 118 kW i regbeviset?
Antal år med mc-kort? Aldrig losat lappen så du fått "börja om"?
Jag vill ha din premie kan jag säga!

Last edited:

kör halvförs. annars har du ju betalat mer i premie på 3 år än vad hojjen är värd. jag kör numer bara halv för det jag sparar på halv kan jag byta hoj vart tredje år eller nått annat kul

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park