GSXR Vinda bromsskivor

Danlud

Glad Z1000 ägare
Gick med
15 Mar 2005
Hoj
gsxr600 -01 (Såld), Kawa Z1000 -07
Jag har problem med mina bromsskivor (högra framskivan).
Mätte med mikrometerklocka, kastade 0,30mm. Det som är konstigt är att förra ägaren hade bytt samma skiva ett år tidigare på verkstad. Hur kan en ny skiva börja kasta på under 300 mil? Enligt verkstaden så hade dom inte bytt bromsbeläggen, kan det inverka?

Inte alls omöjligt... Jag fick båda mina skivor på T-birden att slå sig... Orginal Cobra skivor... Beror helt och hållet på hur man kör in dom, kvalitet på skivorna och hur gamla dom är...

Men är dom så nya som 300 mil så är det bara att lämna in dom till en
maskinverkstad och få dom om svarvade... Kan tänka mig att dom gör
det för en tårta eller typ 15€...

Jag hade nyligen hojen på ventiljustering hos auktoriserad Suzuki försäljare, och där sa man att det inte gick att göra ngt åt skivan...
0,3 mm är ingenting som märks vid normal körning men jag vet inte hur det blir på bana. Ska på banan ikväll, så det återstår att se.

Men du menar att det skulle gå att svarva utan att den blir för tunn?
Ifall man svarvar/byter skivan, borde man byta belägg samtidigt?

Egentligen så behöver du inte byta belägg... det kan vara så att beläggen hettar upp skivan så pass mycket att den kroknar men då borde båda skivorna krokna... Sen är det upp till dig om du vill ha allting nytt och fräscht
eller om du är nöjd med beläggen...
Köper du nya skivor så är priset för klotsarna bara en bråkdel...
Då skulle jag ha bytt...
Känner du inte av det så låt det vara... blir det vibrationer så
är det bara att svarva... 0.3mm är vääldigt lite...
du skulle inte byta hela skivan för att den är sliten så lite så det måste gå
att svarva.

Kanske en kolv går lite trögt i bromsoket och därmed ligger ett belägg mot skivan lite för hårt och värmer skivan när du är ute och kör.

Verkar själv ha samma problem. Bytte ut skivorna för en tid sen. Allt var bra.
Men nu på sistone har det börjat skaka på nytt.:confused:

En gissning:
Kan det vara att skivan har satt sig i nitarna (den skall ju vara "flytande")?

Frågan är om skivans tjocklek har blivit ojämn pga detta och det är det som ger vibrationerna.

Prova att bända skivan med fingrarna tills det kommer ett ljud från skivans fäste vid niten och mät upp vad kastet blir då (efter provbromsning)

Danlud skrev:
2399065/snip/
0,3 mm är ingenting som märks vid normal körning men jag vet inte hur det blir på bana. Ska på banan ikväll, så det återstår att se.
/snip/?

Jag tror du kommer känna svaga vibrationer men att allt kommer att funka.

Danlud skrev:
2398743Enligt verkstaden så hade dom inte bytt bromsbeläggen, kan det inverka?
Jag bytte nyligen skivor fram på min hoj, P.B.R. skivor. Det var strikta innkörningsregler på kartongen & för att någon form av garanti skulle gälla så skulle nya belägg monteras samtidigt!

JJ skrev:
2399837 Jag bytte nyligen skivor fram på min hoj, P.B.R. skivor. Det var strikta innkörningsregler på kartongen & för att någon form av garanti skulle gälla så skulle nya belägg monteras samtidigt!
Jag tryckte på ISR-skivor på min hoj, å frågade just om inkörning. Det enda han sa var att dom var galvade, men det slets bort av klotsarna (så att det inte skulle rosta där man inte nötte) och efter ca 50 mil skulle man ta bort klotsarna och slipa bort galvresterna. Sen var det klart.

Danlud skrev:
2399065 Jag hade nyligen hojen på ventiljustering hos auktoriserad Suzuki försäljare, och där sa man att det inte gick att göra ngt åt skivan...

Men du menar att det skulle gå att svarva utan att den blir för tunn?
Ifall man svarvar/byter skivan, borde man byta belägg samtidigt?
hejsan kanske du ska ti jurva banan?? krascha hojen där för några veckor sen men de gick ju hyffsat bra iaf... trasiga kåpor å lite handtag å sånt men annars gick de braa..:) lycka till me skivorna kanske dom behöver nötas in på bana :tummenupp

Jepp! Jag var till Jurva. Det gick bra! Hade inga desto större problem med brommskivorna, så jag tror att jag kan leva med de småa vibrationerna när man bromsar kraftigt.

Tänkte nästan lägga omkull, kom ur en kurva på låg växel och skulle ösa på ur kurvan, men jag satsade lite för mycket och kände bakhjulet släppa, men det gick bra. Fan vad folk kan köra! Hur gör dom :va ?? Man får nog försöka fara och åka på bana oftare.

Tack för alla tips!

Danlud skrev:
2401465 Jepp! Jag var till Jurva. Det gick bra! Hade inga desto större problem med brommskivorna, så jag tror att jag kan leva med de småa vibrationerna när man bromsar kraftigt.

Tänkte nästan lägga omkull, kom ur en kurva på låg växel och skulle ösa på ur kurvan, men jag satsade lite för mycket och kände bakhjulet släppa, men det gick bra. Fan vad folk kan köra! Hur gör dom :va ?? Man får nog försöka fara och åka på bana oftare.

Tack för alla tips!
jo hej! de va ju bra att allt gick braa ... jo håller med finns rätt grymma piloter där ibland :) tror man ska satsa på banhoj nästa säsong inte så kuul ti krascha gathojen :( men den ska fixas efter 3 veckor så de blir ju braa :)

Ja, jag har funderat desamma. Skulle ju inte ta så ont i hjärtat om man kraschade en banhoj. Man skulle ju få en importerad "för assit" från Sverige eller Tyskland.

Var på banan kraschade du? Klarade du det bra?

jo de stämmer tänkte kanske ta nån från sverige 600 cc ingen större räcker bra som baanhoj:) jaa ja kraschade på andra högerkurvan efter långa rakan framhjulssläpp gick väl kanske 90-100 när ja gick omkull men klarade mig bra lite blå axel å öm i höften nån da men utan skinnställ skulle ja nog inte klarat mig lika braa ....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg