gsxr stryper sig

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
hej ny här på forumet:)

har en gsxr 600 -98 som stryper sig upp till 2000rpm under belastning.
precis när man nått 2000rpm så går den bra. men man får som lirka upp den med gasen.
vad kan va fel?
förknasrmotor som gått 3900mil handlar det om.
kikat på luftfiltret å det såg bra ut iaf.
har bara kört en säsong å är nybörjare vad gäller mc:tungan

mvh/mattiasrapp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
2000 rpm? Är det inte typ tomgång på dom där maskinerna?
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Plocka ut fuggarna och blås rent dom, den får troligen ingen luft på låga varv.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Ställ tomgången på 2100 rpm... Allvarligt, upplever du det som ett problem att hojen inte går rent under 2000 rpm?

/benfre
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
När du blåser rent förgasarna så kolla även munstyckena för lågfart.
Dom sätts igen jättelätt.
Det kan räcka med att hojjen står ett tag och soppan torkar/dunstar i förgasarna eller att jättesmå partiklar skräp följer med soppan från tanken.
Var JÄTTEFÖRSIKTIG när du gör rent munstyckena.
Detta har jag gjort på ett flertal hojjar under åren, både egna och andras och det brukar bli bra resultat.
Lycka Till :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Plocka ut fuggarna och blås rent dom, den får troligen ingen luft på låga varv.

Ja titta så ingen typ kotte, eller plommon korkat sig fast i förgasarhalsen på kanske 25-35 mm, förövrigt det enda ställe luften passerar i en förgasare:rolleyes: :rolleyes:


Kan du inte förklara för en okunnig exakt var i en förgasare luften kan täppas till, och som går att blåsa ur?
 
Last edited:

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Ställ tomgången på 2100 rpm... Allvarligt, upplever du det som ett problem att hojen inte går rent under 2000 rpm?

/benfre

Nä men att den stryper sig å vill tjyvstanna titt som tätt. att köra i stan är nästan omöjligt eftersom den dör när man måste krypköra. kan va att jag missminner mig angående varvtalet men är hyffsat säker iaf. när jag lägger i växeln å åker iväg så är den jättesvag å vid det där varvalet jag inte e 100 på så blir det ungefär som en turboknuff varvid den går bra sen.

tack så hemskt mycket för svaren, får ta å kika över förgasarna då, kan ju va nån skit där eftersom den varit stående hos föregående ägare.

mvh/mattiasrapp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nä men att den stryper sig å vill tjyvstanna titt som tätt. att köra i stan är nästan omöjligt eftersom den dör när man måste krypköra. kan va att jag missminner mig angående varvtalet men är hyffsat säker iaf. när jag lägger i växeln å åker iväg så är den jättesvag å vid det där varvalet jag inte e 100 på så blir det ungefär som en turboknuff varvid den går bra sen.

tack så hemskt mycket för svaren, får ta å kika över förgasarna då, kan ju va nån skit där eftersom den varit stående hos föregående ägare.

mvh/mattiasrapp

Låter direkt som lågfartsmunstyckerna, gör rent o ut o prova igen :)
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Inget fel på hojen alls.

Så en liten 600cc motor vill inte gå bra under 2000rpm, hmm undrar va det kan va för fel :huvet
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inget fel på hojen alls.

Så en liten 600cc motor vill inte gå bra under 2000rpm, hmm undrar va det kan va för fel :huvet

"Gå bra" och "Gå rent" är i min bok två skilda ting.. Och jo, jag anser nog att en gat600 ska gå rent på alla varv över tomgång.. och 2000rpm är väl över tomgång!
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
1. Han säger att hojen går bra över 2000 rpm
2. gå bra gå rent är exakt samma sak i min bok
3. Inte farsans sursaab vi snackar om utan en riktigt sporthoj med väldigt vass liten motor.
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Inget fel på hojen alls.

Så en liten 600cc motor vill inte gå bra under 2000rpm, hmm undrar va det kan va för fel :huvet

Jag kanske har beskrivit felet konstigt ellet nåt men jag tycker inte att
den går som den ska. visst åker jag motorväg så behöver jag ju knappast oroa mig att den ska gå dåligt. men i stan me en massa korsningar å dylikt går den verkligen INTE BRA. Och då menar jag inte att på snabbast tid nå 100, utan bara att ta mig iväg utan krångel.
Känns som man blir dumförklarad av vissa:confused:

mvh/mattiasrapp
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Det jag menar är att du inte ska köra under 2000 varv då går motorn inte bra eftersom den inte har något vridmoment. Sporthojar har också hög utväxling på 1:an så ja, stadskörning är knepigt men de är inte gjorda för det heller, håll varv i snurran så går det nog bättre nästa gång!

edit: stavfel och sorry om du blev lesen men nu vet du iafalla hur du ska köra den, varva ! :)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det jag menar är att du inte ska köra under 2000 varv då går motorn inte bra eftersom den inte har något vridmoment. Sporthojar har också hög utväxling på 1:an så ja, stadskörning är knepigt men de är inte gjorda för det heller, håll varv i snurran så går det nog bättre nästa gång!

edit: stavfel och sorry om du blev lesen men nu vet du iafalla hur du ska köra den, varva ! :)

Du är ett geni...
 

Berra brus

Tja varför inte
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha RD125LC -83 Och Honda XR600R -94
Stannar motorn tvärt när du ligger å puttrar på tomgången å de blir påfrestning tror ja de e normalt, eller om du kör på tomgången å vrider på ganska mkt på en gång så e min uppfattning att de också e normalt (om du inte har vacuum fuggar?).

Ja har aldrig kört sport mc, men på 4-T enstånka crossar brukar de iaf vara så att man inte kan dra på fullt eller relativt mkt på låga varvtal för att motorn får för mkt blandning och kan därmed inte förbränna allt (å nu pratar ja om crossar utan vacuum förgasare).
Men e de vacuum förgasare så har dom en trottel som stryrs av varvtalet på motorn. Å i förgasarna finns de olja som gör så att trottlarna inte flyger i topp så fort du gasar, så om du inte har olja i förgasarna kan de kanske va de?

Om du nu har vacuum fuggar kan de stämma att allt som behövs göras är att rengöra lågfarts munstyckena.
Om inte annat kan du behöva bestycka om eller som ovan rengöra:).

De ska nämnas att ja inte är säker å ja vet inte inte riktigt hur vacuum förgasare funkar riktigt!!! Å ja vet inte nåt alls om gsxr

Men ja försöker:)
MVH jonas
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top