Gsxr-r 750 vinterservice

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Tänkte serva upp min 750 -96 nu i vinter.
Vad behövs göras?

Den hade gått 3000 mil när jag köpte den, har nu kört ytterligare 1000 mil, så totalt 4000 mil.

Tänkte göra allmän service, fixa bromsar, byte av oljefilter, kolla ventilspelet. Behöver jag byta kolvringarna tro?

Något mer?

Nej jag undrade mest om när de behövs bytas rent generellt. Har ju ändå rullat ett par mil

4000 är inga mil på en gixxer (eller, med några få undantag, någon japansk motorcykel för den delen).

Bäst är att ha serviceintervallen på den, antingen den vanliga instruktionsboken eller hellre servicemanual. Men oljeringar byter man bara vid behov (höjd oljeförbrukning).

Olja + filter byter man varje gång man servar (och minst en gång per år), andra saker med fasta intervall är ventilspel, förgasarsync, byte av övriga vätskor ink olja i framdämparna. Vet du inte när detta har gjorts så är det kandidater till service. Bränsleslangen ska också bytas vart fjärde år och det är faktiskt behövt, min sprack på och började läcka på en -96a, höll på att kosta mig en bandag. Smörj alla wires (2* gas, choke, koppling). Smörjning på diverse pivåpunkter ska också göras (pedaler etc), Tändstift och luftfilter ska också bytas vid vissa intervall.

Andra saker som inte har fasta intervall men som ska kollas upp är drivpaket och bromsar, både belägg men även att skivorna inte blir för tunna (står stämplat tjocklek på originalskivorna), blir skivorna för tunna så går kolvarna längre ut ur ok än det är tänkt vilket sliter på packningar.

Men som sagt, skaffa en servicemanual och kolla exakt vad som ska göras vid vilka intervall, en billig investering (tyvärr följde min Haynes för SRAD gixxer med hojen när jag sålde den)

Last edited:
Nej jag undrade mest om när de behövs bytas rent generellt. Har ju ändå rullat ett par mil
Man ska inte laga saker som inte är trasiga :fakta Det är väldigt mycket jobb att byta kolvringar, motorn ska helst ut ur ramen, även om det går ändå, men det är inget för nybörjare, eller folk med dåligt tålamod att göra det med motorn kvar i ramen.

Gör ett kompprov innan du river en pryl, då har du ett bra facit på om något behöver bytas.

Dessutom, kolvringarna kostar 800kr i Sverige, per kolv...

Man ska inte laga saker som inte är trasiga :fakta Det är väldigt mycket jobb att byta kolvringar, motorn ska helst ut ur ramen, även om det går ändå, men det är inget för nybörjare, eller folk med dåligt tålamod att göra det med motorn kvar i ramen.

Gör ett kompprov innan du river en pryl, då har du ett bra facit på om något behöver bytas.

Dessutom, kolvringarna kostar 800kr i Sverige, per kolv...

Har läst nåt 5000 mila test där de rev motorn helt och mätte slitage.Och där var inga större slitage

Synka förgasarna kan vara bra, finns billiga klockor att köpa eller låna av någon.

Har läst nåt 5000 mila test där de rev motorn helt och mätte slitage.Och där var inga större slitage

Motorad kör 5000 mila tester regelbundet där dom flesta motorer inte har några problem med 5000 mil.

MEN, det är inte bara milen som ger slitage utan även tiden och körsätt. 15 år gammal hoj kommer ha slitage och har den gått många korta sträckor så lär den vara mer sliten än i motorads tester där det ingår en hel del långkörning.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back