Gsxr Nypt

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!

Min Gsxr 750 92a har gått skit en längre tid gick skit under 5000v rev förgasarna o såg att nålarna e kass beställde nya. under tiden jag väntade på nålarna gick hojen ibland på 3 cylindrar o ibland på alla. sen när jag fick nya nålar monterade jag dom o hojen gick som en dröm har aldrig gått så bra. stängde av den. sen när jag skulle starta igen var de stopp. allt slog bara ifrån o sen rann det soppa ur avgassystemet i skarven mellen grenrör och avgassystemet. kul tänkte jag vad har hänt nu något fel på vacumet. tog bort tändstift helt torra.
ska rulla igång hojen den låser bakhjulet f**n säger jag då den har nypt väldigt kul lägger i 6an o springer fortfarande låst. drar hojen sakta bakåt på 6an då släpper de. sen har jag inte gjort mycket mer.

vad kan det bero på?
hojen var lite varm när jag stängde av den men långt ifrån rött.
har den nypt eller vad kan det annars vara?

tacksam för tips

Mvh
Martin

Last edited:
martin_642 skrev:
Hej!

Min Gsxr 750 92a har gått skit en längre tid gick skit under 5000v rev förgasarna o såg att nålarna e kass beställde nya. under tiden jag väntade på nålarna gick hojen ibland på 3 cylindrar o ibland på alla. sen när jag fick nya nålar monterade jag dom o hojen gick som en dröm har aldrig gått så bra. stängde av den. sen när jag skulle starta igen var de stopp. allt slog bara ifårn o sen rann det soppa ur avgassystemet i skarvet mellen grenrör och avgassystemet. kul tänkte jag vad har hänt nu något fel på vacumet. tog bort tändstift helt torra.
ska rulla igång hojen den låser bakhjulet f**n säger jag då den har nypt väldigt kul lägger i 6an o springer fortfarande låst. drar hojen sakta bakåt på 6an då släpper de. sen har jag inte gjort mycket mer.

vad kan det bero på?
hojen var lite varm när jag stängde av den men långt ifrån rött.
har den nypt eller vad kan det annars vara?

tacksam för tips

Mvh
Martin

Då har förgasarna antaligen flödat över eftersom det rann soppa ur avgasröret. Mao så har det runnit in en massa soppa i förbränningsrummet, om så är fallet så kan det bli så att motorn inte går runt efter ordning.
Ta bort stiften och snurra runt motorn, kommer det soppa ur stifthålen så är det dags att kolla över nålventiler eller kanske bara justera flotörnivån.

Hoppas den inte hann gå igång på ngn burk innan det tog stann?
För vätskeslag= :död motor

Men det klarade sig nog ska du se!

Det skulle kunna vara något fel på vacumet för när man plockar bort tanken nu så rinner soppan ur bara som om det skulle stå på PRI fast den står på ON .

Den tände inte äns när jag stängt av den det rann bara ut soppa.
så cylindrarna borde klarat sig om det är soppa som runnit ner.

martin_642 skrev:
Det skulle kunna vara något fel på vacumet för när man plockar bort tanken nu så rinner soppan ur bara som om det skulle stå på PRI fast den står på ON .

Den tände inte äns när jag stängt av den det rann bara ut soppa.
så cylindrarna borde klarat sig om det är soppa som runnit ner.

nhaaa
Hur du än vrider och vänder på det så har du nålventiler i förgasarna som ska hindra soppan att rinna igenom, dessa stängs men flotörerna. Har dom hängt sig eller om nålventilerna inte tätar så rinner det soppa rak igenom.
Visst! soppakran kan vara paj också men det ska iaf inte rinna ner till förbränningsrummen.

Rätta mig om jag har fel

Mvh
Gm

Last edited:
Gildemeister skrev:
nhaaa
Hur du än vrider och vänder på det så har du nålventiler i förgasarna som ska hindra soppan att rinna igenom, dessa stängs men flotörerna. Har dom hängt sig eller om nålventilerna inte tätar som rinner det soppa rak igenom.
Visst! soppakran kan vara paj också men det ska iaf inte rinna ner till förbränningsrummen.

Rätta mig om jag har fel

Mvh
Gm
Ja, det hade jag gjort isåfall. Men nu har du ju inte fel. :3freak

Jag har nya nålventiler på men jag köpte inte nya spridarrör. tyckte inte dom såg slitna ut. men det kan vara så att jag fått dit nålarna fel. hur kontrollerar man det på enklaste sättet? tar bort förgasarna o häller i soppa i slangen o ser om det rinner eller?

martin_642 skrev:
drar hojen sakta bakåt på 6an då släpper de. sen har jag inte gjort mycket mer.

Det som slår mig, fråga inte om det är möjligt, eller hur det nu gått till, är att om en cylinder är fylld med soppa, så borde det gå att backa, eftersom kolven är på väg ner igen, men att få den uppåt lär inte lyckas. Dock tänker jag inte ge mig på att förklara hur stiften kan vara torra.. Låter som någon var inne på som det kan vara någon av fuggarna som flödar, det tillsammans med att en insugningsventil står öppen borde resultera i soppa i burken. Hur den sedan kommer ut på andra sidan? :va Bra fråga.

// Wip

Idag var jag o kollade till hojen lite o den har stått i ca 3 v sedan det hände så jag luktade på oljan o det luktade typ bara bensin. så det har väll tagit sig från förbränningsrummet ner dit. hur går men enklast bort soppan från förbränningsrummet om det är något kvar där?

mvh
Martin

martin_642 skrev:
Idag var jag o kollade till hojen lite o den har stått i ca 3 v sedan det hände så jag luktade på oljan o det luktade typ bara bensin. så det har väll tagit sig från förbränningsrummet ner dit. hur går men enklast bort soppan från förbränningsrummet om det är något kvar där?

mvh
Martin

Plocka ur alla stift och kör den på starten, men stäng av soppakran om du kan.

Btw
Byt olja innan du kör med den.

Mvh
Gm

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka