GSXR Neutral-lampan lyser svagt trotts växel i

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Har en gsxr 1000 03 som neutral-lampan lyser svagt när jag har växel i, men lägger jag i friläge så lyser den starkare som den ska göra. Spelar ingen roll vilken växel jag har i lyser svagt ändå. Slocknade vid 2 olika tillfällen när jag låg på motorvägen idag med högre växlar men började lysa svagt igen efter en stund.

Detta hände i onsdags när jag körde rätt länge i sthlms trafiken, fläkten jobbade nästan hela tiden.

Hojen går bra och allt funkar som det ska, bara störande att lampan aldrig släcks.

Provade att koppla bort Tre-moden, men problemet kvarstod.

Har ledblinkers och bytt relät till ett sådant relä som är lastoberoende, när jag blinkar lyser blinkerslampan svagt mellan varje blinkning, vet inte om detta har nåt med neutral-lampan att göra.

Vart ska jag börja felsöka?

Last edited:
Felsök växellägesgivaren, förmodligen ligger den och smygjordar trots att du inte har friläge i.

Mät mellan den blå och den svart/vita om du har kontakt när du har växel i, förmodligen har du lite kontakt eftersom lampan lyser svagt.

Hur ser den ut? är det den givaren som har en sladd som går ifrån motorkåpan vid växelpedalen?

Nej det är hastighetsgivaren som du menar. Själva givaren sitter strax bakom vattenpumpen och kontakten sitter under tanken. Det är en trekantig kontakt med en blå, en rosa och en svartvit kabel. Samma kontakt som du kopplar in tremod i. Du ska mäta på givarens sida om kontakten, inte kabelstammen.

Nej det är hastighetsgivaren som du menar. Själva givaren sitter strax bakom vattenpumpen och kontakten sitter under tanken. Det är en trekantig kontakt med en blå, en rosa och en svartvit kabel. Samma kontakt som du kopplar in tremod i. Du ska mäta på givarens sida om kontakten, inte kabelstammen.

Har ej mätinstrument eller vet vilka värden den ska visa. Får plocka loss den och kolla så det är ok, kolla igenom kablarna och kontakten. Hittar jag inget fel eller den funkar som den ska efter det köper jag en ny.

Last edited:
Som skrevs ovan, det är nog lite jordfel. Det blir alltid så här för mig när jag tvättar min FZ6N på tvättstationen (med högtryckstvätt) då blir de fukt överallt och jag misstänker att det är därför min lampa lyser svagt när jag inte är i neutralt. Du kanske oxå har fukt? men troligen inte, i alla fall samma symtom och troligen anledning (fast av olika orsaker).

kolla runt den neutrallägegivarens kontakt. Det kan vara mycket kol eller grafit (som leder ström förstås på något sätt).
Vad annat KAN du prova e att du sätter i armaturen en starkare 12V lampa (så att om det var 2W, du sätter 5W lampa, men inte kraftigare). ;) Teori bakom det är att för svagare lamp räcker tjuvström genom grafit också för att det ska lysa, medan för kraftigare lamp det räcker inte och det behöver en klar kontakt att det ska tänds.

Om lysdiodblinkers kan det vara att javisst... reläer är belastningsberoende, men det har inget med neutrallampa att göra (för att de har helt olika kablar till batteriet).

Så idag fick jag den beggade växelgivaren och glad gick man ner till hojen och började skruva. Nu är givaren bytt men problemet kvarstår :( Testade med och utan Tre-mod. Förbannad och bevisken monterade jag bort tank och bakkåpan för att börja leta fel. Nu har nästan varenda jävla kontakt monterats loss och 5-56 sprutats i/på dessa.

Vad kan vara på tok? Någon som varit med om detta på just en gsxr?

Enligt kopplingsschemat går kabeln till neutrallampan (LED-diod) via fuseboxen och där sitter det dioder (envägs), förmodligen är denna trasig och skickar upp spännig till lampan. Är inte vid min hoj nu och kan kolla hur det ser ut. Men där säkringarna sitter (fusebox) ska det sitta ett relä, och inne i denna sitter dessa dioder. Allt hör ihop med Interlock-systemet (så man inte kan starta med växel i och sidostöd nere).

Enligt kopplingsschemat går kabeln till neutrallampan (LED-diod) via fuseboxen och där sitter det dioder (envägs), förmodligen är denna trasig och skickar upp spännig till lampan. Är inte vid min hoj nu och kan kolla hur det ser ut. Men där säkringarna sitter (fusebox) ska det sitta ett relä, och inne i denna sitter dessa dioder. Allt hör ihop med Interlock-systemet (så man inte kan starta med växel i och sidostöd nere).

Bytt ett relä som sitter precis vid fuseboxen, det är blinkersrelät. Det relät jag petade i är gjord för diodblinkers, kan det vara denna som get upp? eller pratar du om ett helt annat relä?

Bytt ett relä som sitter precis vid fuseboxen, det är blinkersrelät. Det relät jag petade i är gjord för diodblinkers, kan det vara denna som get upp? eller pratar du om ett helt annat relä?

Ja det är det relät jag pratar om, sjukt dumt att lägga ihop blinkers med interlockrelät i samma. Om du har kvar det gamla, prova det.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti