GSXR med rs38:or svårstartad kall - blir sur

Smokey Hooker

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påryd - tre mil från Kalmar
Hoj
Hayabusa, GSX-R 1100 -88, GSX 1100 -82, Ariel 350 -46
Kompisens gsxr 1216, portad och utrustad med rs38:or måste man få igång vid första startförsöket annars är det kört. Blir full av bensin när man fortsätter startförsöken. Tänder lite men det blir det enda. Drar man ut choken orkar motorn knappt runt, kompressionen verkar då bli för hög.
Varm startar den hur lätt som helst. Går förövrigt mycket bra. Vad göra?
 
Hur mår batteriet? Jag vet inte vilket komp du har, men att inte orka dra runt motorn tyder på ett rätt kasst batteri eller något mekaniskt fel. Hur har han ställt sin "Extragas" (vet inte vad den heter, men den lilla pinnen som du kan ställa så att den ger en extra boost med bensin i ett visst intervall) - den kanske dränker motorn?

Om batteriet är schysst, pröva att starta den när den är kall genom att vrida på gashandtaget tre gånger och sedan vara beredd med choken när han trycker in startknappen.

/Freppa
 
Mellan 2:a och 3:e gasaren. Två skruvar, en som bestämmer när den börjar arbeta, och en som säger när den slutar. Det KAN ju vara så att den är ställd på att börja flöda vid noll i gaspådrag (mer eller mindre)
 
Minska även gapet på tändstiften till 0.5 mm förrutom att ge hånken i att vrida på rullen så att inte ax-pumpen dränker stiften. Choke och 1/16 gaspådrag.
 
Min startar lättast med choke och helt stängd gas, men jag har hög tomgång. Säkert att cykeln inte går fett på lågvarven? Ställ tomgången på 2500 varv om det inte redan är gjort.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Min startar lättast med choke och helt stängd gas, men jag har hög tomgång. Säkert att cykeln inte går fett på lågvarven? Ställ tomgången på 2500 varv om det inte redan är gjort.

Om den går fett på lågvarv hur justerar man det?
 
Nja, det man börjar med är att skruva in lågfartsskruvarna, de sitter under gasarna längst bak, stora mässingsskruvar. Dra dem i botten och skruva ut den tre kvartsvarv ungefär, mina är utskruvade ett och ett halvt varv, tycker att det funkar bra nu när det är kyligt. Skruva inåt= magrare, skruva utåt=fetare.
 
Jaha du menar bland skruvarna... Skulle knappast tro att det hjälper så mycket och samt att du justerar inte bara lågfarten med dom :p
 
Har man rätt lågfartsmunstycke så hjälper det att justera lågfartsskruvarna. Det gör det på mina iallafall. Tändspolarna är klena på gsxr, har din kompis högre komp än std så brukar cykeln gärna vilja ha tex Dyna eller Accelspolar.
 
Gnistgapet kan minskas till 0.5 mm, då klarar originalspolarna på en gammal gsxr av att supporta 300 hästar.

Några direkt negativa effekter har jag inte hört talas om. Antagligen vill man ha ett större gap och större gnista för att kunna sparka igång en väldigt mager blandning - men hur många av oss med trimmat kör med en mager blandning?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top