Gsxr kammar och kolvringar?

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Hej!
Det gäller en gsxr 750-89
Skulle montera nya kolvringar igår och upptäcker att de två övre ringarna är lite olika i dimensionerna. problemet är att jag bara har tillgång till mekhandboken för en 1100, och där står således inte vilken kolvring som skall vara överst osv. De är märkta med R och RN. Någon som vet vilken av dessa som skall sitta överst?

Och den andra frågan. Hur skall kammarna tajmas? Vet att 1100 har 104/103 men vad skall 750:n ha?

Tacksam för svar!
/Olle

Den blanka "kromade" kolvringen överst och den mörkare underst. Bokstäverna synliga uppifrån. Kolvring #2/undre har en fasad/sned tätningsyta.

Kamaxlar på luft/oljekylda (600, 750, 1052, 1127, 1157) är alltid tajmade 104 på insuget och 103 på avgas från fabrik.

andersbrink skrev:
Den blanka "kromade" kolvringen överst och den mörkare underst. Bokstäverna synliga uppifrån. Kolvring #2/undre har en fasad/sned tätningsyta.

Kamaxlar på luft/oljekylda (600, 750, 1052, 1127, 1157) är alltid tajmade 104 på insuget och 103 på avgas från fabrik.

Fan Anders, du är ju helt otrolig, och ovärderlig! :) :tummenupp

andersbrink skrev:

Det som ställer till det är att båda är mörka. Ingen av dem är kromade.
De skiljer lite i storlek på dem, en är lite bredare.
Men det med sned tätningsyta skall jag kolla närmare på.
Tack
/Olle

andersbrink skrev:

Här finns hittills första hälften av Suzuki's original-verkstadsbok för GSX-R750 88-89 :

http://suzuki.medial.com/gsxr/service-manual-88/

Förstår man bara lite japanese-english så finns alla detaljerna där om hur man går tillväga med kamtider, osv.

:fyllisar

Last edited:
"En är lite bredare" ? Vad är bredare, diametern eller tjockleken?

Hur ser dina kolvringar ut? Vilken typ är det?

Bifogat

• ringar.jpg
    ringar.jpg
    83.8 KB · Visningar: 197
andersbrink skrev:
"En är lite bredare" ? Vad är bredare, diametern eller tjockleken?

Hur ser dina kolvringar ut? Vilken typ är det?

Ytterdimametern är större för den ena av ringarna.
Jag skall kika på de övriga måtten som nämns i bilden du bifogade.
Spontant känns det som att det är antingen ringarna i bild XQ eller XK som är mest övernstämmande med de jag har.
Tackar :)
/Olle

gunnar_gt750 skrev:
Här finns hittills första hälften av Suzuki's original-verkstadsbok för GSX-R750 88-89 :

http://suzuki.medial.com/gsxr/service-manual-88/

Förstår man bara lite japanese-english så finns alla detaljerna där om hur man går tillväga med kamtider, osv.

:fyllisar

Tackar! Jag kikade precis igenom den sidan och hittade även hur kolvringarna skall placeras. Den märkt med R är den översta och den med RN är den undre!
Toppen :tummenupp

PS. Du har PM
/Olle

Last edited:
SkogsOlle skrev:
Ytterdimametern är större för den ena av ringarna.

DET måttet är helt ointressant. Vad som är intressant är ändgapet med kolvringarna instuckna i cylinder ca 1/3 från ÖD. Gapet ska vara någonstans mellan 0.20 och 0.30 mm. Vad som är absolut jätteviktigt är att gapet inte får vara mindre än 0.20 mm. Är gapet lite större än 0.30 gör inte det så mycket...

andersbrink skrev:
DET måttet är helt ointressant. Vad som är intressant är ändgapet med kolvringarna instuckna i cylinder ca 1/3 från ÖD. Gapet ska vara någonstans mellan 0.20 och 0.30 mm. Vad som är absolut jätteviktigt är att gapet inte får vara mindre än 0.20 mm. Är gapet lite större än 0.30 gör inte det så mycket...

Skall kika även på detta!
Varför är detta mått så vikigt? Plats för värmeutvidgning?
/olle

Last edited:
SkogsOlle skrev:
Plats för värmeutvidgning?

Tumregeln för ändgapet på kolvringar är 0.003 tum per tum borrning, dvs nåt i stil med 0.075 mm spel per 25 mm borrning. Ändgapet är resultatet av omkretsens förändring pga av temperaturen. En 80 mm kolv har ju en kolvring som är 25 cm lång.

andersbrink skrev:

Köpte orginalringar och "den övre" ringen märkt N är helt mörk samt "den undre" märkt 2N är "kromad" blank på slitageytan, enligt service-manualen skall den mörka (N) sitta överst, och 2N underst, rätta mig om jag har fel...??

Silverryggen skrev:
Köpte orginalringar och "den övre" ringen märkt N är helt mörk samt "den undre" märkt 2N är "kromad" blank på slitageytan, enligt service-manualen skall den mörka (N) sitta överst, och 2N underst, rätta mig om jag har fel...??

Den kromade kompressionskolvringen sitter överst på alla kolvar jag sett. Den mörka kolvringen är gjuten och behöver lite mer smörjning för att inte slitas i förtid.

Googla på 'piston rings cast' och du hittar massor med referenser till att den kromade rundande ska sitta överst och den mörka fasade ska sitta underst.

andersbrink skrev:
Den kromade kompressionskolvringen sitter överst på alla kolvar jag sett. Den mörka kolvringen är gjuten och behöver lite mer smörjning för att inte slitas i förtid.

Googla på 'piston rings cast' och du hittar massor med referenser till att den kromade rundande ska sitta överst och den mörka fasade ska sitta underst.

Ok, då bockar jag mig för överheten och sätter (tillbaka) den blanka överst, tack anders!

andersbrink skrev:

http://www.aa1car.com/library/ar293.htm :fakta

Du har så rätt min vän..

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8