GSXR-Kammar i Bandit 1200

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har en uppsättning GSXR kammar liggande och en Bandit 1200. Planerna är väl att plocka i dessa kammar i hojen till nästa sommar.

Är det bara Remove-replace eller måste något mer göras, maskinbearbetning eller dylikt.
Alla säger att hojen kommer att ”vakna upp” med dessa kammar, hoppas det är så.
 
Det är såvitt jag vet plug´n´play, maskinen är i stort sett samma. kika dock om det är shimskammar eller vanliga, vill minnas att det är skruvjustering av ventilerna i Banditen?
 
Japp, "skruv" kammar och "skruv" maskin.

Då tar vi och skruvar lite då.
 
Det är bara att byta rätt av. Sätt "ettan" på avgasdrevet mot framkanten av topplocket. Dutta sen på lite vit färg både på kamkedja och kamdrev så hittar du rätt igen vid monteringen och det är helt omöjligt att sätta dom fel annat om du har råkat pilla bort de vita färgklickarna.

Var observant på att siffrorna på kamdreven står i paritet med nitarna och inte länkplattorna (dvs kuggarna på dreven).
 
Skulle inte satt dit både insug och avgas kammen på en gång, motorn kommer tappa sitt fina låg/mellan register.

Skulle ha börjat med insugs kammen du kommer tappa även då men inte lika mycket.

Om jag skulle ha använt båda kammarna så hade jag höjt kompan i motorn, eller höjt kompan skulle jag gjort i vilket fall som helst :)
 
Att installera båda gsxr-kammarna istället för bara insuget gör att man tappar nån enstaka Nm på varvtal under 4000.

Installera båda när du ändå är där och bökar. Med original krökar, effektdämpare, öppnad (2" hålet) förgasare hamnar du på ca 128 på slangen. En ökning med ca 8 hästar. Är kammarna värda det?

/anders

Bandit skrev:
Skulle inte satt dit både insug och avgas kammen på en gång, motorn kommer tappa sitt fina låg/mellan register.

Skulle ha börjat med insugs kammen du kommer tappa även då men inte lika mycket.

Om jag skulle ha använt båda kammarna så hade jag höjt kompan i motorn, eller höjt kompan skulle jag gjort i vilket fall som helst :)
 
andersbrink skrev:
Med original krökar, effektdämpare, öppnad (2" hålet) förgasare hamnar du på ca 128 på slangen.

/anders
2" hålet??? Förgasare???

Ska köpa min tredje Bandit och tänker vässa lite den här gången.


//Fredrik
 
Exakt vad man gör skiljer lite mellan gen 1 96 -00 och gen 2 01 -. Men i princip så är det att se till att banditen andas lättare. Dvs annat avgassystem, större munstycken i förgasarna, mer luft in genom luftburken. Sedan kan man ta till tändförställare, kambyten, Portning m m.
Min lågbudget trimning totalt 3100:- har gett ytterligare ca 13 hästar på bakhjulet.
 
Har en -97:a (dvs G1) o har gjort 2" modden vilket innebär ett extra hål i luftburken (diam 50mm) lämpligt ställe är t.h om org.hålet, är plant o fint där. "snorkel´n på org.hålet kan avlägsnas då dess enda uppgift är att minska insugningsljudet (såvitt jag vet). Luftburken på 1200:an är densamma som till 600:an men 1200:an behöver förståss mer luft än så, speciellt med ett öppet avgas, därav 2" hålet... Dessa åtgärder kräver ombestyckning av gasarna om det ska bli optimalt. Gav ca 16-17 hk på min.
B12:an är i sitt org.utförande rejält nerstrypt jf med den prestanda den har potential till! Org.ljudämparen o luftburken tex är en mycket effektiv hämmning av luftflödet på just Banditen! Kamaxlarna är oxå mkt "snälla" har jag förstått, att skifta till gsxr kammarna ger en vassare toppeffekt, att höja kompan en smula kan oxå vara idé, då B12:an i org. kompar 9.5:1. Kan inte ge nåra närmare upplysningar om de sistnämda åtg. då jag inte gjort detta på min ännu...är planerat som vinterprojekt för min del.
 
Last edited:
Formel vid kompressionshöjning:
New_Power = Old_Power x ((New_CR / Old_CR) to the power 0.4)

Exempel på Pascal-kod:

function Power(base,p : real): real;
{ compute base^p, with base>0 }
begin
power := exp(p* ln(base))
end;

begin
new_power := old_power * Power(new_cr/old_cr,0.4);
end.

Att gå från 9.5:1 till 10.2:1 (0.50 mm planing av toppen) ger 3 hästar.
Att plana 1.00 mm (11:1) ger 6 hästar.

Detta gäller för en Bandit 1157 med 115 hästar på slangen.
 
Last edited:
Tack för info'n.

Vilka munstycken ka man byta till när man gör 2"modden?

(tänker snika lite å skita i att köra i bänk)

Gör det stor skillnad att koppla ur läges givaren som stryper tändningen?
 
Med 2" modden exakt som den står beskriven ska du använda 132.5 under hösten, dvs under 15 grader och #130 sommartid.

Kapa allt som inte har med neutralen (grön?) att göra i kablaget upp från givaren under framdrevet.
 
Fredde Meck skrev:
Tack för info'n.

Vilka munstycken ka man byta till när man gör 2"modden?

(tänker snika lite å skita i att köra i bänk)

Gör det stor skillnad att koppla ur läges givaren som stryper tändningen?

OBS detta gäller alltså min -97:a vet inte hur de är me G2 modellerna....du kan kolla: http://members.accesstoledo.com/fastlarry1/banditfaq.htm
för båda modellerna förresten..

Alltså, 127.5 el 130 borde funka, 127.5 är väl den storlek dom flesta verkar hamna på, hamnade på 130 i min (bänkjust.) vet inte varför egentligen-har dock ett KN filter i, misstänker att det påverkar litet. lågfartmunstycken har ja orginal 37.5 -vet att det är brukligt me 35 men de funkar ok me org. i min iaf. blandskruvar ut 1.5 varv o nålhöjderna på "högsta". Finns ett litet problem, på min, me den tuningen - den svarar inte fullt ut om ja ger full gas under ca 2-3000rpm, har blivit rekomenderad att köpa dynojetkit då det bla medföljer nålar som går att justera högre än org. och även en borr (med speciell dimension) som man då borrar upp hål i trottelbottnarna med så att de inte svarar "för snabbt" på luftsignalen - jag tycker inte att det egentligen är ett störande problem då det knappt är märkbart. Tveksamt om det är värt att kosta på ett dynokit för ca 1500 spänn...

växellägesgivaren har ja provat att disconnecta (sitter en koppling under sadel´n/sidokåpan vä sida,två kablar - grön+röd/svart, busenkelt att dra isär kopplingen bara, är du osäker på rätt kablar så "följ" kablarna från givaren under drevkåpan uppåt, den blå är till neutralampan) MEN jag tyckte inte det "hände" ett skit, iaf inte märkbart!!! Provade oxå att koppla ur TPS:en kanske gav ett liiite piggare driv på 2:an men isf så lite att de knappt märktes de heller... Om du provar dej fram och tycker de gav nå´t så hör gärna av dej...om du hittat nå´t ja missat...

EDIT: ser att AndersBrink hann före...och har betydligt mer kunskap om grejorna än mej oxå, så kolla hans svar i 1:a hand......Förresten Anders vet du hure är me det där me dynokitet?
 
Last edited:
andersbrink skrev:
Formel vid kompressionshöjning:
New_Power = Old_Power x ((New_CR / Old_CR) to the power 0.4)

Exempel på Pascal-kod:

function Power(base,p : real): real;
{ compute base^p, with base>0 }
begin
power := exp(p* ln(base))
end;

begin
new_power := old_power * Power(new_cr/old_cr,0.4);
end.

Att gå från 9.5:1 till 10.2:1 (0.50 mm planing av toppen) ger 3 hästar.
Att plana 1.00 mm (11:1) ger 6 hästar.

Detta gäller för en Bandit 1157 med 115 hästar på slangen.


He he den där formel´n va nå´t å bita i....är rädd för att ja återkommer i ett senare läge ang. lite toppmassage - hittade förresten din hemsida sent om sider - bra info där! Blir du kvar i trakten över vinter´n eller köra i US ? (tänkte om de är brådis att höra av sej om du kan ta jobb??)
 
B 12 skrev:
......Finns ett litet problem, på min, me den tuningen - den svarar inte fullt ut om ja ger full gas under ca 2-3000rpm, har blivit rekomenderad att köpa dynojetkit då det bla medföljer nålar som går att justera högre än org. och även en borr (med speciell dimension) som man då borrar upp hål i trottelbottnarna med så att de inte svarar "för snabbt" på luftsignalen - jag tycker inte att det egentligen är ett störande problem då det knappt är märkbart. Tveksamt om det är värt att kosta på ett dynokit för ca 1500 spänn...
Om det är som jag tror så finns det två hål i botten på trotteln, ett i mitten för nålen såklart och ett vid sidan om ( för att suga ihop membranet och därmed hissa trotteln). Borra ett likadant hål på andra sidan nålen , det är det dynojet borren är till för.

Den svarar mycket snabbare på gas då men blir lite nervösare.
Det löser nog ditt problem.

skit i dynojet, orginal nålarna brukar fungera lika bra.

Jag har gjort den här modden på min DR650 (hade samma problem som dej), det blev en helt annan hoj!
 
Om det är som jag tror så finns det två hål i botten på trotteln, ett i mitten för nålen såklart och ett vid sidan om ( för att suga ihop membranet och därmed hissa trotteln). Borra ett likadant hål på andra sidan nålen , det är det dynojet borren är till för.

Den svarar mycket snabbare på gas då men blir lite nervösare.
Det löser nog ditt problem.

skit i dynojet, orginal nålarna brukar fungera lika bra.

Jag har gjort den här modden på min DR650 (hade samma problem som dej), det blev en helt annan hoj![/QUOTE]



Oki, Tack för tipset! ska kolla upp det :tummenupp Haru (eller skaru ha) en B12 -00 el 01- förresten? Planerar du fler justeringar än avgas/luftburk/ombestyck. ? Bara nyfiken..håller själv på å lurar på vilka modds ja ska satsa på :banana
 
Jag har haft två -96:or vid olika tillfällen,
Kommer att åka till Tyskland och hämta en -96 -98 snart, tredje gången gillt??

Kanske väntar till våren men helt klart så blir det en till!

Det blir nog inte lika mycket trim som Mr Brink, men man vet aldrig.....
 
Last edited:
Fredde Meck skrev:
Jag har haft två -96:or vid olika tillfällen,
Kommer att åka till Tyskland och hämta en -96 -98 snart, tredje gången gillt??

Kanske väntar till våren men helt klart så blir det en till!

Det blir nog inte lika mycket trim som Mr Brink, men man vet aldrig.....


Schysst, då har du goda erfarenheter av Boven eftersom du satsar på en 3:dje! Har haft min i en säsong nu och trivs kanon (ja, förutom att den behöver utvecklas lite på effektsidan...) kul om vi kunde utbyta erfarenheter när det har moddads lite //Mats
 
B 12 skrev:
Blir du kvar i trakten över vinter´n eller köra i US ?

Jag är så fastbultad i Hedesunda/Gävle som man nånsin kan bli. Det är rätt lugnt just nu. Har precis fixat Ulf Stadig's gixxer topp, han som är med i Nilssons ProMod team. Det brukar bli lite mer efter nyåret men nu är jag iaf frisk(are).

Du är medveten om att det bara är 14 veckor till Jul! :tomten

Jag kör med B12'ans insugskam och en -88 gsxr avgaskam i min turbosnurra f.t, funkar rätt bra faktens - om man kommer ihåg att växla vid 9500.
 
andersbrink skrev:
Jag är så fastbultad i Hedesunda/Gävle som man nånsin kan bli. Det är rätt lugnt just nu. Har precis fixat Ulf Stadig's gixxer topp, han som är med i Nilssons ProMod team. Det brukar bli lite mer efter nyåret men nu är jag iaf frisk(are).

Du är medveten om att det bara är 14 veckor till Jul! :tomten

Jag kör med B12'ans insugskam och en -88 gsxr avgaskam i min turbosnurra f.t, funkar rätt bra faktens - om man kommer ihåg att växla vid 9500.


OK, ja bär emot som f-n att snart ställa in hojen o invänta :tomten har iaf fått tag i ett par 750 kammar att trösta med så länge, lurar vidare på toppen o de, blir lixom lite mer modds att önska ju mer man tänker he he, läre välan bestämma mej nå´t tag va de ska bli, måste läsa på lite mer.
Gixxer´n med B12 på insug o org? på avgas alltså, blir lixom tvärtom mot sugvarianten?..banditens korta öppning mer tillräcklig vid övertryck - alltså lägger större delen av laddningen i mellanregisteret = dundervrid , fattat rätt?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top