Gsxr fråga.

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Passa en gsxr 750 motor från 85-86 i en 89:as ram?
Är det några övriga större skillnader mellan motorerna?
Har för mig att 85-87 har hydralisk koppling och 88- framåt har vajer.
Stämmer detta?
Tacksam för svar.
/Olle

varning för att 85an speciellt har en extremt högvarvig karraktär och är lam som fan annars.
Jag tror inte ramarna är likadana faktiskt, går gär det säkert men varför, det råder ju ingen brist på sånna här motorer?
en 1100 snurra kanske vore nåt?

Silwer skrev:
varning för att 85an speciellt har en extremt högvarvig karraktär och är lam som fan annars.
Jag tror inte ramarna är likadana faktiskt, går gär det säkert men varför, det råder ju ingen brist på sånna här motorer?

Absolut så hade en 1100 varit av intresse.
Vet du någon som säljer till bra pris?
Jag hittade en komplett motor från 85 som var billig.
Den är billigare än vad det kostar att köpa reservdelar till den motorn som jag har och därför så känns den intressant.

Men om den har den karaktären som du beskriver så är det kanske ett ordentligt nerköp och att laga min befintliga motor är ett bättre alternativ.

/Olle

Silwer skrev:

Det är 88-89 motorn som är hög varvig, då den hade kortare slag och större borr.

Och 85motorn passa förutom kopplingen som är hydralisk och tändningen är oxå annorlunda men den går att flytta över.

gixxer_1255 skrev:
Det är 88-89 motorn som är hög varvig, då den hade kortare slag och större borr.

Och 85motorn passa förutom kopplingen som är hydralisk och tändningen är oxå annorlunda men den går att flytta över.

Så det är inga problem att använda CDI-boxen från en 89:a till den äldre motorn?
Passar 89:ans topplock på en 85:a?

Tack på förhand.
/Olle

gixxer_1255 skrev:

är det inte bara 88an som har det korta slaget?

SkogsOlle skrev:
Så det är inga problem att använda CDI-boxen från en 89:a till den äldre motorn?
Passar 89:ans topplock på en 85:a?

Tack på förhand.
/Olle

88-89'an har större ventiler än 85-87 så risken är stor att ventilfickorna inte räcker till. Förbränningsutrymmet på 85-87 är 3 mm smalare så squishet blir väldigt konstigt med en 88-89 topp som har 73 mm borr jämfört med 70 mm borr på en 85-87.

andersbrink skrev:
88-89'an har större ventiler än 85-87 så risken är stor att ventilfickorna inte räcker till. Förbränningsutrymmet på 85-87 är 3 mm smalare så squishet blir väldigt konstigt med en 88-89 topp som har 73 mm borr jämfört med 70 mm borr på en 85-87.

Som folket har sagt innan, finns det något du inte kan om motorer? Särskilt gamla gixxers... :Bugar

SkogsOlle skrev:
Tack på förhand.
/Olle

Nä det går inte, flytta över tändplattan från 89 till 85 istället.

andersbrink skrev:

gixxer_1255 skrev:
Nä det går inte, flytta över tändplattan från 89 till 85 istället.

Tack för era svar. Nu har jag bättre koll på läget.

/Olle

SkogsOlle skrev:

Tack på förhand.
/Olle

Borde inte vara det. Jag kör en 1100 87a bottendel på CDI från en 92a rw 750. Dock så har jag tändplatta och pickup från en 1100 87a.

Qwerty skrev:
Borde inte vara det. Jag kör en 1100 87a bottendel på CDI från en 92a rw 750. Dock så har jag tändplatta och pickup från en 1100 87a.

Det borde inte funka, då det går 4kablar mellan tändplattan och CDIboxen på en GSXR 750 85-87, 1100 86-88 och GSXR 750 88- , 1100 89-98 har bara 2kablar.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!