gsxr förgasarproblen

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag har en 750 med 1100 spis som jag även monterat ett nos-system på. Då nosslarna sitter i 15mm tjocka alu plattor så förskjuts luftburken så mycket att den inte får plats. Och med bara kn-filter på fuggarna blir vakumet så dåligt att dom vacumstyrda trottlarna inte öppnar hela vägen vilket resulterar i ynkliga 112 kusar på slangen (utan nos så klart) för en jettad - 1100R maskin med helpipa. Då jag helst inte vill slänga på ett par RS38:or eller dyligt med vajerstyrda trottlar, då jag trots dom extra kusarna det skulle ge inte tycker det är värt besväret med en tögstartad hoj som lätt surar igen så fort någon klåfingrig jävel torrgasar den. Så jag undrar helt enkelt om man kan modifiera dom eller om det bara är kvar att sätta kapen i luftburken?

Jag har alltid satt mina nozzlar i insugsgummit. Borra med en 4 mm borr (hålet blir mindre än 4 mm) och tryck sen bara upp nozzlarna genom hålet. De kommer inte att ramla bort.

Jag har haft _riktigt_ elaka baksmällar genom förgasarna (2 förgasarbryggor åt pipan) så att spjällen i vacumförgasarna kroknat i en 45 gradig vinkel, totalt rensat de individuella luftfiltren och bränt av den tunna svarta NOS-slangarna men nozzlarna sitter kvar i insuget.

Vad för slags CV-förgasare är det och vilken storlek på huvudmunstyckena har du?

I någon lång CV-gasar-tråd före kraschen fick jag tipset av... urbantiger tror jag det var, att CV-trottelns lyftkapacitet skulle vara delvis beroende av volymen på vacuumkärlet, han verkade veta vad han pratade om i övrigt så jag trodde honom den gången iaf.

Om detta stämde så skulle man kunna ändra volymen ovanför trottelns gummimembran, ex-vis genom att lägga en ytterligare packning där, och på så sätt öka lyftet. Jag löste mina problem den gången utan att behöva prova dock, så jag har inga egna erfarenheter.

Lycka té / XJR

Hur högt kolven lyfter bestäms av tryckskillnaden, ytan, vikt o fjädertryck. Volymen ovanför kan bara påverka hur snabbt den lyfter. Hur mycket soppa den drar i sig beror på andra saker än bara lyftet.
Att cv är känsliga f ändringar av luftburken verkar vara känt. Varför, har jag aldrig sett nån förklaring på. Kan inte tillräckligt mycket strömningslära f gaser för att lycka klura ut det själv heller, tyvärr.

/u

Jag har personligen aldrig ens fattat exakt VILKEN tryckskillnad vi talar om, som är som störst vid fullgas, dvs fullt öppet spjäll, det kan ju inte vara tryckskillnaden mellan insug och atmosfär, för den är ju störst vid motorbroms, tomgång osv, dvs små spjällöppningar, är det tryckskillnaden mellan atmosfär och insugskanalen UTANFÖR spjället som avses, så att det bara är luftburkens begränsningar och allt fram till spjället som skapar tryckskillnaden, då kan man ju fatta varför det är så viktigt med burken, meeen, det verkar långsökt ?

Är det som sista teorin så skulle ju ett par insugsrör kunna påverka, mellan varje gasare och KN-filter ?

/XJR

Tack för dom goda råden, men då jag inget kan om flödeslära och inte har lust att prova mig fram med 200 olika ombyggnader av fuggarna så flyttar jag nog nozzlarna till gummina om dom håller, jag behöver alltså inte avnända gängsnittet utan bara pressa in dom, och kanske täta med lite epoxy?

Tack / Fredrik

XJR: Tryckskillnaden mellan trottelns undersida (där det finns borrade hål) och ovansida. Ovansidan är via en kanal förbunden m insugsröret (fortf i förg) mellan trottel o spjäll. I princip alltså tryckfallet vid passagen förbi trotteln.
Sen trycksätts flottörhuset via en kanal från förg.inlopp dvs. nära luftburken. Tryckskillnaden mellan inlopp o under trotteln + bränslenivå o nål/nålmunstycke styr soppa mängden.

Men exakt hur det där hänger ihop för olika insugen luftmängd har jag inte hittat nånstans. O varför luftburken påverkar fattar jag inte heller. Kanske tätheten blir lägre m strypt burk, men det påverkar ju även dynamiska trycket enl Bernouilli, och därmed soppamängden.
Leta gärna upp en bra beskrivning om hur man konstruerar cv förg.
/u

Hightuned skrev:
så flyttar jag nog nozzlarna till gummina om dom håller, jag behöver alltså inte avnända gängsnittet utan bara pressa in dom, och kanske täta med lite epoxy?

Ingen tätning behövs, när du pressar in nozzlarna i det lilla smala hålet så förstår du varför. Var uppmärksam på var bakeliten i flänsen börjar och slutar, dvs den del som gummit är vulkat runt. Det vill du inte borra i. Rikta sprutet rakt mot portdelaren (dvs lite snett) för bästa "swirl".

ulf_lundin skrev:
XJR: Tryckskillnaden mellan trottelns undersida (där det finns borrade hål) och ovansida. Ovansidan är via en kanal förbunden m insugsröret (fortf i förg) mellan trottel o spjäll. I princip alltså tryckfallet vid passagen förbi trotteln.

Ponera att man kör på lågt varv, med nästan stängt spjäll, du har trotteln i visst läge där, troligen ganska stängd, sen ger du rullen helt plötsligt, spjället öppnas helt, och du har nu betydligt högre tryck, i princip atmosfär, mellan spjället och trotteln, medans det fortfarande är ett stort undertryck under/bakom trotteln, enligt mina funderingar skulle ju i så fall den tryckskillnaden dra ner trotteln snarare än att dra upp den ???

Var missar jag ?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...