GSXR 99'a som tappar ork vid gaspådrag

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Min gixxer 750 -99 har börjat bete sig skumt. Idag körde jag på Gelleråsen, och dom två första passen gick den klockrent, men pass 3 började den strula, när jag kommer över 9-10k varv blir den orkeslös om jag gasar fullt, den klarar kanske 50-75% gas, gasar jag mer så motorbromsar den bara :va Om jag smyger med gasen så kan jag få den att varva mer, men det händer inte mycket. När jag slår av drar den dock till ett kort ögonblick.
Med friläge i går det att varva i botten, dvs det är bara under belastning den är dum!
Vad kan vara fel? :va

Tja!

Min gixxer 750 -99 har börjat bete sig skumt. Idag körde jag på Gelleråsen, och dom två första passen gick den klockrent, men pass 3 började den strula, när jag kommer över 9-10k varv blir den orkeslös om jag gasar fullt, den klarar kanske 50-75% gas, gasar jag mer så motorbromsar den bara :va Om jag smyger med gasen så kan jag få den att varva mer, men det händer inte mycket. När jag slår av drar den dock till ett kort ögonblick.
Med friläge i går det att varva i botten, dvs det är bara under belastning den är dum!
Vad kan vara fel? :va

Låter som bränslefel, dvs det kommer ej fram nog mycket när du belastar motorn.

blir de lika i högre o lägre hastigheter?
har nå likn problem på min dr just nu men bara i högre hastighter då motståndet blir lite mer.
antingen lite bränsle el feljusterade ventiler för mig :gnissla

Jag inbillar mig att det blir mer påtagligt i högre hastigheter, som sagt blir ju motståndet högre då.
Iom att första passen gick den som ett troll, så jag inbillar mig att det är något elektroniskt som har gett upp :( Ingen som har några idéer? :va
Ska börja med att byta soppapump så fort jag hinner, å se vad det ger.

Kolla laddningen först. Om du har dålig laddning kan du få exakt dom där felen. Har själv haft sånt problem, då var det jordskruven som lossnat.

Kolla laddningen först. Om du har dålig laddning kan du få exakt dom där felen. Har själv haft sånt problem, då var det jordskruven som lossnat.
Ah, där sa du något! På batteriet såg det ju sjysst ut, men det finns ju fler ställen det kan lossna på :huvet Vars hade det lossnat för dig?
Jag kollade alla andra kontakter och kablar, men det verkade sitta ihop, så mycket man nu kommer åt med tanken uppfälld... :rolleyes:
Just ja, en brunsvart sladd till CDI'n var av, såg iofs klippt ut :va Men det hände inget när jag fulmeckade ihop den.

Ah, där sa du något! På batteriet såg det ju sjysst ut, men det finns ju fler ställen det kan lossna på :huvet Vars hade det lossnat för dig?
Jag kollade alla andra kontakter och kablar, men det verkade sitta ihop, så mycket man nu kommer åt med tanken uppfälld... :rolleyes:
Just ja, en brunsvart sladd till CDI'n var av, såg iofs klippt ut :va Men det hände inget när jag fulmeckade ihop den.

Jordskruven på motorn. Den bruna sladden är säkert den som klipps av för att få full effekt. Mät med en voltmeter hur mycket den laddar. Ska vara ca 13 volt på tomgång och runt 14 när du varvar.

Sådär, då har jag felsökt lite! Jordningen verkar vara helt ok, men spänningen ligger på ca 13,6V vid tomgång, men sjunker till ca 13,0 när man gasar :va Jag mätte spänningen från generatorn, och fick 60V på mellan alla tre stiften vid ca 4k varv, inbillade mig att jag kom lite högre vid 5k varv. Det verkar vara sjysst resistens mellan stiften, men oändlig mellan stiften och jord, oavsett vilket jag tar.
Är det generatorn som har gett upp måntro? :va

Nix, din generator är i fullgott skick, det var ju jag som köpte din laddregulator :D

Så som du beskriver flödet i generatorn, så ska det vara enligt verkstadshandböckerna.
När du mäter mellan stiften (Volt) så får du vad generatorn/lindningarna ger vid belastning med bortkopplad regulator vid varvtal på 5000 rpm.
Mäter du mellan stift och jord (resistans) så ska du inte få utslag, får du det så är lindningarna kortslutna till jord. Så den generatorn låter frisk av texten att döma.
Mätning av resistans mellan stiften ska ge cirka 0 ohm i bortkopplat läge.

Nä det låter bränslefel det där. Alternativt luftfel.

Hur e det med TPS? Trottel positions sensor. Rätt inställd? Igensatt luftfilter? soppapumpens funktion vid högre varvtal? Bränsletryck? Droppande insprutare? Lufttrycksgivaren?

Alla jordkablar som dom ska??
Felkoder??

Last edited:
Hehe, från fel hoj bara :p

Jag har testat med en annan tank + pump, samma fel, bytt CDI, samma fel. Det känns inte som att spänningen ska sjunka när man varvar om det är bränslefel? :va Det luktar ju soppa om hojen, så det känns mer som att den inte tänder som den ska = för låg spänning?
En ny stator kostar 3091 kr :skrämd :gråta

Statorlindningarna borde gå att hittas på skroten för en 500 styvt. Jag hade tur som hittade en på blocket för 400 spänn med direktleverans hem till dörren från Sthlm. Kolla med alla mc-skrotar som finns. Flninge nere i Skåne har ett stort urval av delar, och gixxern är ju inte direkt ovanlig om man säger så.. så delar finns.

Jag hittade en på mc-skroten på Färingsö, han skulle också leverera hem till mig, men jag skulle inte va i krokarna den kvällen, så jag fick åka dit dag efter, men attans hyggligt gjort iaf :)
Nu går hojen som en klocka igen, varvar så fint så fint :)

Men, varför ger generatorn upp? :va Blir det bara så, eller beror det på något? :va

Jag körde nått pass på Mittsverigebanan, och sen återkom fenomenet :huvet Ok, batteriet då, dom kan ju ge konstiga fenomen om dom ger upp. Så det blev ett sprintrace till Biltema, böt så det glödde om fingrarna och iväg på provtur. Nix, exakt samma fenomen :gråta
Så jag lånade dels Elektrons laptop och dels sökte jag på SH via Polka i telefon, känns skönt att få hjälp av två kvinnor i de mörka stunderna i livet :hihi En hypotes blev att TPS'en satt lite snett. Och efter att ha slagit på dealer mode så blev det bekräftat, den stog mycket riktigt snett :huvet
Japp, bara att justera då! Men, och det var ett stort MEN, det var torx med stift i mitten, såna som låg i allas garage, men ingen hade med sig :4skrika Så jag räknade sekundrarna tills Biltema öppnade dagen efter, kl 11 :mad: Ett till sprintrace och efter ett litet snabbmeck gick hojen som en klocka igen :tummenupp

Ett extra stort tack till Elektron dock som lånade ut sin hoj så jag kunde åka ett pass i lugna gruppen :Bugar Kul att känna på nästa generations Gixxer 750, fast ha-begäret växte ganska radikalt :hihi

Väcker lite liv i min tråd igen. Felet försvann inte alls, det gömde sig bara lite :gråta
Motorn har börjat vibrera mer, å imorse upptäckte jag att det kom olja från toppen någonstans. Det KAN ha kommit från när jag rev igår, att jag slaskade ner, måste kolla när jag kommer hem.
Kamkedjan ligger perfekt, allt är snyggt å fint i toppen, men samma fenomen.
Stiften är åt det ljusare hållet, lite rosaaktiga, och den drar betydligt mycket mindre soppa än den brukar. Men jag hade ju samma fenomen med en annan pump och tank. Alla stift har dessutom samma färg, vilket iofs jag ser som ett gott tecken.
Jag har en till insprutningsbrygga (till en 98'a, min är en 99'a), kan jag byta den rakt av, eller ska jag nöja mig med TPS'en? Kanske bättre att ta en del i taget iofs? :va
Jag ska även passa på att göra ett komptest, just in case. Funkar Biltemas kompprovare? :va

Knuffar lite... :rolleyes:
Jag har förresten inga felkoder, och en ny TPS gjorde ingen större skillnad :huvet
Hojen blir dessutom varmare, vilket väl hänger ihop med att den går magert? :va

Är det ingen som har några tips? :va

Slö gixxer

Känner mej hemma som handen i hansken med det prolemet.. och det är nu åtgärdat, tackvare gamla tips från dej.. Jag har förgasare dock, men bränlefilter bör du oxå ha, så byt det. Det gjorde jag jag och nu vill motorn varva som en vettvillig igen! :D

Så testa det, även om det inte ser täppt ut.

Sry om jag missat längre upp i tråden att du gjort de redan :)

/Berra

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...