GSXR -92 kopplar ej ur ordentligt

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Hej!

Min GSXR750W från 92 kopplar inte ur riktigt. Jag känner att när ja växlar ner och håller inne kopplingen så går varven upp en aning. Det känns även trögt att växla och det smäller när ja lägger i 1:an. Fick tipset att det kunde va skivorna som låg mellan lamellerna som kan vara vinna. Nån som har någon annan ide? Spänner jag kopplingen mer så slirar den istället.

Mvh. Hannes

men.. om lamellerna vore slut, borde den inte slira då istället, nu verkar de ju va tvärtom...

/ Hannes

Är det svårt att få i friläge när du stannat?
Det kan utöver skeva stålskivor vara att kopplingskorgen är sliten i spåren där lamellerna sitter. Fila spåren så att de blir jämna, men ta exakt lika mycket på alla spår, eller helst byt korgen.

HanneZ skrev:
men.. om lamellerna vore slut, borde den inte slira då istället, nu verkar de ju va tvärtom...

/ Hannes

Jo, men eftersom att wiren är så ospänd så slirar den inte. Som du säger, när du spänner wiren så slirar den. I vilket fall så måste du riva bort det. Du behöver nog inte ens ta bort motorn, bara att ta bort högra motordelen antar jag.

hej!
Ok, får riva isär och kolla, men kopplingkorgen, är inte den gjuten i själv motorn? lr e ja fel ute? Får hur som helst riva de o undersöka. Har ett problem till, ska dra åt dom där skruvarna som sitter utanför fjädrar med 11-13 nM, men min moment nyckel klarar bara mellan 30 o 210, hur faan vet ja hur mkt 11-13 nM e?

Mvh. Hannes

... och ja de kan va lite svårt o få i friläge... hur som helst så raslar de till som helvete när man lägger i 1:an, vet ej om detta har med kopplingen o göra dock, men kan tänka mig att de smäller till när man lägger i 1:an när man står still om den inte har kopplat ordentligt...

/ Hannes

kom o tänka på att ja förmdoligen inte kör med rätt olja, kör 20w50 (lr hur de nur står), o ja ska nog köra 10w40, kan detta ha betydelse för kopplingen.Använde denna oljan enbart p.g.a. att aj ska byta olja upprepade gånger p.g.a. reparation.

Mvh. Hannes

HanneZ skrev:
hej!
Ok, får riva isär och kolla, men kopplingkorgen, är inte den gjuten i själv motorn? lr e ja fel ute? Får hur som helst riva de o undersöka. Har ett problem till, ska dra åt dom där skruvarna som sitter utanför fjädrar med 11-13 nM, men min moment nyckel klarar bara mellan 30 o 210, hur faan vet ja hur mkt 11-13 nM e?

Mvh. Hannes

nä. korgen är inte gjuten i motorn, luta hojjen åt andra hållet, ett aning.. så inte oljan rinner ur för dig när du skruvar av kåpan.
som sagts tidigare.. kolla skivorna i mellan lamellerna, och om det finns spår i korgen... det är svårt att få det bra med att slipa...
byt korg om den är dålig... så ska du se att problemet försvinner.

GP 20-50 mineralolja är alldeles utmärkt att åka på... har själv den i... bytes dock var 500:e mil...
Fjädrersskruvarna dras till dom tar stopp.. o liite till, de är lagom.

ahh ok, låter ju bra, va faan går en kopplingkorg på då? jag ser väl om den e sliten misstänker ja, får la åka iväg me den te mc firman o se vad dom säger.

tack alla för tipsen!

Mvh. Hannes

HanneZ skrev:
ahh ok, låter ju bra, va faan går en kopplingkorg på då? jag ser väl om den e sliten misstänker ja, får la åka iväg me den te mc firman o se vad dom säger.

tack alla för tipsen!

Mvh. Hannes

ja till din lär de knappast va nå problem att hitta en bättre beg om så skulle va fallet, de vimlar ju av delar till gsxr....
men som sagt, de kan va stålskivorna, ta ur allt ur kopplingskorgen o kolla... lägg skivorna på en spegel el en annan plan yta... så ser du om dom är skeva.

Hej! slet isär kopplingen ida, det såg faan som nytt ut där inne, fjädrarna va som dom skulle, fick abra loss en lamell fock för kunde ju inte få bort allt, behövdes nån jävla cp verktyg som ja fatta de som, men fick bort en lamell och en som där mellan platta o dom va bra!

Nån som har nån mer ide?

Mvh. Hannes

HanneZ skrev:
Nån som har nån mer ide?
Har du väl fått loss en lamell och en stålskiva så är det bara att ta bort nästa lamell, nästa stålskiva osv.
Om du inte får loss lamellen så beror det enbart på att oljan gör så att den "häftar fast" i nästa stålskiva som häftar fast i... osv.
En liten skruvmejsel (ev lite böjd) från sidan och _försiktigt_ bänd isär lamellen och stålskiva. Du får _inte_ (behöver inte ens) ta i hårt!

mjo ja kunde väl fått ut dom om ja pilla lite men som sagt dom yttersta verka väldigt fräsha, men dom kanske slits minst?

Det är ju bara och riva isär igen.. =)

/ Hannes

för att kunna kolla kopplings korgen å hubben måste du ta ut alla lameller å stålskivor man kan använda magneter också

/Mattias

japps, har förstått de nu, får ta o riva igen!

hubben? va e de?

/ Hannes

Hm, du testade aldrig med en ny olja eller ?;) Momentnyckel är överskattat ;) Vrid tills det blir trögt, sen lite till.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back