Gsxr 750 Tickar varm

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Gav mej på att justera ventilspelet själv på min gixxer. Efter att jag har justerat det börjar den ticka litegrann när den är varm, har skruvat isär en gång till bara för att mäta ventilspelet och det är okej! Känns som den går lite bättre än förut i alla fall... men varför börjar den ticka när den blir varm? :va just ja, det låter som tickandet kommer från vänster sida på motorn

Varm olja är tunnare än kall. Så länge spelet inte ändrar sig våldsamt över tid är tickandet inget att bry sig om. När den INTE tickar (lite lätt) fullt uppvärmd kan du möjligen börja bekymra dig.

Undersökt kamkedjespännaren? Den sitter iofs på höger sida om man sitter på hojen. Den brukar kunna bli dålig på dessa hojar, dock inte säkert att det är den.

Testa att stå på tomgång, gasa till lätt och lyssna. Försvinner ticket när motorn varvar ner? Då kan det vara en avgasläcka från grenröret. Om tickandet är konstant är det troligtvis ventilspel. Som tidigare författare skrivit så är det ingen fara så länge ljudet inte förändras under kort tid.

Hur kollar man smartast om kedjespännaren är dålig? när jag satte tillbaka den så va man ju tvungen att skruva upp den å den verkade iaf inte ha några problem att snurra ut.. är det att den inte trycker på ordentligt om den är dålig?

Jag hade en vippa som var toksliten som orsakade ett tydligt tick, i övrigt tickar ventilerna lite hela tiden. Jag bytte till bättre begagnade kammar, de gamla var fulla med "pitting", och ett antal nya vippor, nu har jag inget tick som utmärker sig.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard