Gsxr 750 startar ej, inte varit igång på fem år

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X
Tja! Som rubriken lyder, köpt en hoj som inte varit igång på ett tag. Har avrostat tanken, haft isär bensinpumpen och gjort rent, bytt olja ocv filter, gjort rent kylaren och bytt vätska, bytt batteri. Idag testade jag att starta den för första gången men den gick tyvärr inte igång.
Själva startmotorn lät exakt som min andra gsxr 750 (så troligen inga problem där), men den gick aldrig igång. Är ingen erfaren mekare så vänder mig till er för vart jag ska byta/fixa här näst, vad tror ni felet är? Stiften kanske?
Kan jag testa om den får bränsle?
 
Du får nog göra en rudimentar felsökning.
- har du gnista?
- blir stiftet blött (får den bensin)

Kollat så att det inte är någon dum spärr (stödet nere t.ex) på din modell?
 
Har du testat att hålla in kopplingen vid start?
Har för mig att Suzuki har/hade den säkerhetsfunktionen på vissa modeller...
 
Checka att inte bränsleslangar är täppta....+ stift får gnista........
-Prova med Startgas! Tänder den till på startgas? Får den ju ingen soppa.
 
Någon spärr är det troligen inte då det på min andra hoj inte händer något alls om man råkar ha en spärr i, här gör hojen ändå ett försök att starta. Det är en k1 2001 års gsxr. Skall testa stiften imorn!
 
Vad innebär "ett tag", snackar vi år så kan det vara läge att göra rent förgasarna.
Som tidigare nämnt, tänder den på startgas är det ju soppan som är problemet och det testet är ju lätt att göra.
 
2001 gsxr = insprut
Soppa till spridarbryggan?
Läst felkoder?
Friskt batteri?
 
Går soppapumpen när du slår på tändningen? Vad har du för polspänning när du kör startmotorn? Testa att kabla igång den från ett bilbatteri, eller att springa igång den.
 
Laddade du det nya batteriet innan du satte batteriet i hojen ?
Ett batteri som stått över vintern utan laddning hade inga problem dra runt motorn på min SV650S.
Men batteriet gav inte så mycket ström så motorn startade.
Efter laddat batteriet gick motorn igång.
 
Last edited:
När jag gjord i ordning svärfars MC som hade stått i 10 år hade jag också rengjort och bytt allt som har med bränsle och luft ö göra. Men den gick inte igång alls först, men med startgas kunde jag starta den och sedan hålla igång den med handgasen på 3000 varv innan den dog till slut. Visade sig vara bensnkranen som var täppt (inte tätt dock), och fick för lite flöde.

Byt även tändstift när du ändå håller på!

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top