GSXR 750 SRAD Startar men dör direkt efter..

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hej, jag och polaren skulle ut och köra idag men hans hojj startade inte.. han körde den i förrigår och allt var som det skulle han ställde den i garaget och nu idag så vill den inte starta, var lite förlite olja men vi hällde på fattades ca 0.3-0.4L. Det är inte förgasare utan direkt insprut..
Den startar och dör i princip direkt försöker man starta med gas så går den bara på startmotorn och inte mycket skillnad med choken i startar ännu sämre då..
Vad kan felet vara?

edit: årsmodell 98!

Last edited:
Testa att ladda/byta batteriet för att utesluta detta. Kasst batteri kan ge mysko fel.

Batteriet är det inte det är jag 100% det är hur friskt som helst
Kom nyss och tänka på vevaxel givaren detta påminner mycket om supran när vevaxel givaren gick sönder vad mer skulle ni kunna tänka er?

Min och många andras '98 SRAD har råkat ut för att en slang trycks av från bensinpumpen inne i tanken och det gav detta fenomen. Köp slangklämmor med skruv för att förhindra att det händer igen, ta av tanken, ta bort alla 8mm-skruvar och lyft ur pumpen. Slår vad om att slangen som gör en 180' böj har hoppat av i ena änden.

Orginalklämmorna är den fjädrande varianten och om man bara trycker på slangen kommer du att få göra om hela operationen igen. Ett meck man gärna slipper i vägkanten. Jag fick bittert erfara att verktygssatsen saknar en 8mm blocknyckel och köpa en dyrt i granngården sen mecka på en busshållplats. Jag var långt hemifrån... :(

Finns nog ett par trådar till med samma problem här i forumet om du vill dubbelkolla symtomen.

Om du tar bort skruven i änden på bränslematarröret som går tvärs över alla spjällhus och slår på tändningen så ska du få skapligt bränsletryck om slangen är på. Om inte rinner det bara lite.
Lite sulligt att hålla på med detta. Kanske lika lätt att ta ur pumpen. 3 mot 1 på att det är felet ;)

Berätta gärna vad det berodde på sen...

Last edited:
Min och många andras '98 SRAD har råkat ut för att en slang trycks av från bensinpumpen inne i tanken och det gav detta fenomen. Köp slangklämmor med skruv för att förhindra att det händer igen, ta av tanken, ta bort alla 8mm-skruvar och lyft ur pumpen. Slår vad om att slangen som gör en 180' böj har hoppat av i ena änden.

Orginalklämmorna är den fjädrande varianten och om man bara trycker på slangen kommer du att få göra om hela operationen igen. Ett meck man gärna slipper i vägkanten. Jag fick bittert erfara att verktygssatsen saknar en 8mm blocknyckel och köpa en dyrt i granngården sen mecka på en busshållplats. Jag var långt hemifrån... :(

Finns nog ett par trådar till med samma problem här i forumet om du vill dubbelkolla symtomen.

Om du tar bort skruven i änden på bränslematarröret som går tvärs över alla spjällhus och slår på tändningen så ska du få skapligt bränsletryck om slangen är på. Om inte rinner det bara lite.
Lite sulligt att hålla på med detta. Kanske lika lätt att ta ur pumpen. 3 mot 1 på att det är felet ;)

Berätta gärna vad det berodde på sen...

Får kika med honom imorgon eller någon dag nästa vecka
Hittar dock inga trådar alls om detta, letade i 2 timmar ungefär:p, har du någon där jag kan läsa om symtomen?

Tack för hjälpen!

Hittar inte heller men jag har svarat minst två andra samma sak tidigare vet jag. PM'a om ni har fler frågor. Jag bevakar inte denna tråd :)

Hittar inte heller men jag har svarat minst två andra samma sak tidigare vet jag. PM'a om ni har fler frågor. Jag bevakar inte denna tråd :)

Visade sig att det var slangen på pumpen innuti tanken som lossnat, satt på dubbla klämmor så lär inte hända igen. Inte speciellt kul om man är ett par mil hemifrån:P

Se där ja. Sa ju det.

Varsågoda för hjälpen :) ;)

Tack för hjälpen! uppskattas tur att internet finns... inte kul att sitta och leta efter fel i flera timmar :P Bra när man vet var man kan starta iaf!
:yoparty hoppas andra får nytta av tråden!

ni kan passa på att byta filtret i tanken också. finns ett bränslefilter på biltema som passar med lite små modifikationer. artikelnummer kommer jag inte ihåg, men sök här så ska du nog kunna hitta en tråd om ämnet där artikelnumret nämns. tror t.o.m. att det var jag som startade tråden.

lycka till med den fina maskinen :)

MVH Phille

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8