GSXR 750 problem

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
Min gixxer..haft den några dagar nu bara. Först började det med att den gick på 3 cyl idag. Jag märkte att ena headersen va ljummen och bytte stift till den. Då funka den finfint. En stund. Nu har det kommit tillbaka med hämnd. Alla grenrör är heta och jag trodde det va stiftet igen, när jag tog upp det var det helt svart av sot. Satte dit nytt stift. INgen skillnad. Nu däremot går den riktigt dåligt om vartannat riktigt bra, men mest dåligt så dåligt att den dör helt. Får inte igång den direkt. Lite liv men när jag sätter på "pri" så startar den ganska direkt. Höga varv bra ibland men mest pludder och svart moln och små eldsflammor. Nu pluddrar den bara och går knappt alls stannar.
Det är dynojet kit och 4-1. Förra ägaren körde den tom igår men det finns filter. En teori kan ju vara att jag menar eftersom stiftet på 2an var sotigt..dvs enl mig fått bränsle men inte kunnat förbränna det. Kan spolen vara slut?

Ok ska försöka.
Var just ut och skruva ur bottenskruvarna i förg. och det som rann ut va rent och snyggt. Sen starta jag upp och den går igång men har ingen "ärtighet" som den annars har...motorn skakar lite grann och den går ojämnt. När jag drar på så varvar det nog upp men inte alls med samma snabba reaktion som den hade tidigare idag. Den pluddrar! och ibland när man drar snabbt på gasen så säger den ett kort "baaah" sen varvar den upp men som sagt som den skulle gå på 3 cyllar. Jag ha kolla tändstiften och grenrören dom är nya och heta. Förra ägaren säger att det antagligen är skit i förgasarna och vad jag såg nu så är det inte något filter där (inte eftermonterat iaf). Skiten sitter antagligen i munstycket och har fastnat där därför kommer det inte ut när jag dränerar dom heller, det e min teori. Jag har haft bort 4pack med förgasare förut men på äldre kawasaki med samma problem och det va skit i munstyckena. Men det va betydligt enklare att skruva på den. Vet inte om jag vågar mig på den här. Säkert samma skit fast mera plast tjafs att skruva bort antar jag. Alltså jag är helt inne på att det kan va skit i föggarna...men det enda som stör mig med den teorin är att tändstiftet som jag bytte idag som hade farit slut var efter nån timmes körning var helt sotigt. Ska inte det betyda att den får bränsle men inte tänder som den ska? Och om den får bränsle så är det ju inte skit i munstyckena. Jag blir tokig. Har inte kollat alla tändstift bara det jag bytte. Jag bytte det en gång till ikväll men som sagt så blev det ingen skillnad. När jag far ut och kör så går den ojämnt och tappar kraft..tills tills slut efter nån km så dör den helt och då måste jag slå på PRI för att få igång den och då går den verkligen dåligt (på 3 typ).

Hmm.. jag tror jag hittade felet. Jag kollade de andra tändstiften och dom var gyllenbruna precis som ska vara tills jag kollade sista tändstiftet som oxå var sotigt. Sen märkte jag oxå att dom två var kopplade till samma tändfördelare och på den såg jag tjocka beläggningar med vitt pulver (ärjat) på båda polerna. Så nu hoppas jag att det är det som är problemet... ska fixa det imorgon, nu e jag för trött för det. Men det är en mycket sannolik orsak enligt min mening.

Ute och kört hela dagen och den går nu perfekt. Stora orsaken till att den gick skit var att vacuumslangen till bränslet under tanken hade hoppat ur vid mitt tändstiftsbyte. Fick föggarna rena i alla fall. Tack så mycket för alla inlägg och problemlösningsideér som alla har tagit sig tid att skriva. Mycket uppskattat. :arsele :fatta!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...