GSXR 750 knackar/tickar

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date
hur kan den göra så att ja inte kan dra runt motorn utan växel i?

HanneZ skrev:
hur kan den göra så att ja inte kan dra runt motorn utan växel i?

Vad ja vet så snurrar den alltid med. På min sukka var det åtminstone så att den gick på kugghjul direkt från veven. Lätt att kolla. Men duhar ju nåt annat fel också i och med att ventilspelet är noll. Kolla korgen i vart fall.

hum ok, är inte riktigt med hur kopplingskorgen kan låsa motorn, lr ja kan men då måste den ju typ spricka o kila fast sig lr nåt, o då borde den ju va fastkilad hela tiden,

nu ska ja iväg ut o riva toppen!

Mvh. Hannes

Ibland är det grejor man inte gärna kan gissa sig till utan måste skruva isär o eliminera en möjlig orsak i taget.

OT: Oljetryckslampan tändes på min gamla volvo. Olja fanns. Kände på oljeslangarna att det inte fanns nåt tryck. Lossa filtret o provade. Sprutade olja, dvs. pumpen gick. Kollade allt utifrån o inåt sas. Letade oljeläckor inuti motorn. Blev tvungen att riva hela motorn till slut. En av dom sista grejorna jag tog bort var drevet som från kammen drev oljepump och fördelaren. Då ramlade drevet av från axeln den satt på ! En sprint hade gått av. Fördelaren gick eftersom den drevs av drevet direkt, oljepumpen gick bara lite grand, på friktionen mellan drev o axel. Visste inte innan att den bestod av 2 delar, var dessutom säker på att den var ok eftersom både pumpen o fördelaren gick. Passade på att renovera motorn när den ändå var i bitar.
/u

hehe, kan ju va bra o ha i bakhuvudet =P

nu har ja rivit dän toppen, inge fel på ventiler, men motorn går FORTFARANDE inte o dra runt, o nypit har den inte gjort, cylinderloppen ser ut som nya, Är det vevaxeln som gått i sönder då lr? Det skumma är att man kan dra motorn framåt, sen tar de stopp, sen så kan man dra den lite bakåt, sen om man drar den framåt så kan man komma längre än man kom senast. MYCKET skummt. Nån som har nån idé? Hade även isär kopplingen men såg ut som vanligt, kan inte tänka mig att det är den som hindrar motorn!

Mvh. Hannes

Blir bara mer o mer nyfiken. Vad drivs via vevaxeln ? Balansaxel, vatten-, oljepump, generator, startmotor; nåt mer, nån ?
Fastnar även m kopplinskorgen borta ?
/u

Lixom, om du har topplocket avtaget så ligger kamkedjan i botten (som en slak orm) mot vevaxeln och låser upp vevaxeln, rajt? Om du lyft upp kamkedjan och håller den sträckt och sen drar motorn framåt och/eller bakåt så kommer du att märka att kamkedjan helt plötsligt blir lite längre - då låser den inte vevaxeln längre.

Om ventilerna är hela behöver du bara justera spelet. Kolla RIKTIGT noga så att inte ventiltätningsytan på ventilen har blivit inbankad mot sätet (hela tätningytan ska vara en slät 45 graders vinkel) - då behöver du maskinslipa ventilerna eller montera helt nya ventiler.

tja vatten o olje pump drivs ju via den, startmotorn måste la va inkopplad där nånstans me, lika så generator. Men det konstiga är att den går o dra framåt, sen fastnar den, så går den o dra lite bakåt, o sen så går den o dra ännu mera framåt än tidigare. Så det är ju inget som är i vägen direkt utan det måste ju va nåt som kärvar på något konstigt sätt. lr??

Har ej testat o ta bort kopplingskorgen, men såg inget konstigt när ja lyfta bort kåpan o de. Nu vet ja inte riktigt vad jag ska riva, kan ju ta bort cylindern o kika ner om ja ser nåt under där, efter de måste ja ju klyva motorn. Start motorn bör det ej va för den rörde på sig senast ja testa, o de va efter skiten hade fastnat. Om man flummar tillbaka så rev jag ju skiten p.g.a. att det knackade från ventilkåpan, o sen visade de sig att det inte fanns nåt ventilspel på den cylindern. Men är detta två olika fel lr bör dom hänge ihop? När man drar runt motorn så känns de inget konstigt, känns ungefär som när jag drar runt den hela motorn, ungefär samma motstånd.

ideér??

Hannes

nja men ja hade en kompis som lyfta upp kedjen o vi kika även rakt ner så att den inte låste o så, så det va inte de som låste.

Ventilerna såg hela ut. Just nu har jag värre problem känns de som =)

Nu är ja me nyfiken om vad de kan vara, inga inlägg på ett tag har problemets löst eller lagts ner ?

/R

hehe, ojdu, de va en gammal tråd. Motorn såldes för några veckor sen till en här på forumet. Vet faktiskt inte vad som hade skitit sig. Hojen är krockad o va på väg till skroten men blev köpt för o plocka delar av!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...