GSXR 750 knackar/tickar

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date
jo du orkar inte trycka ner dem med fingret.
Har det blivit ventilkrock byts ventilen ut även om det är en liten skada, farligt tat försöka köra med dem på en motor som varvar mycket.
Men om allt är ok förstå jag inte hur du kan ha råkat ut för det du gjort, har vevaxeln vridit sig då?

tja, ingen aning, men ja kan väl tänka mig att en ventil har kärvat ihop på nåt sätt, nåt som är skummt är ju att ventilspelet va helt borta. Kam nocken låg emot ventiltryckaren hela tiden både på insugs ventilerna och utblås ventilerna. Har ingen aning om vad som hänt, får väl riva ner o byta ut dom o hoppas på att det va något tillfälligt. Motorn har inte varit igång på några år + att jag varit dum genom o dra den lite väl hårt när den inte riktigt varit varm. Kan kanske va nåt sånt? Lr e ja ute o cyklar?

Mvh. Hannes

Jag ska undersöka imorrn också exakt när det är som motorn kör fast, men ja kan tippa på att det är när den ska putta ner utblås ventilerna på cyliner 2.

/ Hannes

gah jävlar, läser i service manualen måste ju ha nått jävla special verktyg för o plocka isär ventilerna &#¤"#¤"¤#

nja en vanlig grej som en slags tving ser det ut, så du får bort knastren som håler fjädrarna på plats.
Det används på bilar med kolla med nån om du kan låna en bara.
Har du väl fått av toppen så ser du ju om nåt är tok.
Men observera att jag ju inet sett eller hört din motor, det bara låter på det du skriver tat det är läge för att lyfta på locket och titta efter.

ahh ok, fattar inte riktigt hur man får bort skiten bara, lyfta på en ventiltryckare ida men såg bara fjädern o en platta ovanpå, fatta inte hur man fick isär skiten, får väl åka o höra med mc firman, men tycker dom är enna dryga där

plattan är schimset du justerar spelet med.
Du får givetvis ta bort kammarna på den där om det är så den fungerar, under schimset sitter då ventiler med fjädrar.
Om jag förstår dig rätt här, men nån tryckare har du nog inte på en sån där.
Eller så är det schimset du lyft på och hittat ventilskaftet med en tallrik som håller kvar fjädern, denna tallrik hålls fast av 2 knsterhalvor, du måste trycka ner denna tallrik med verktyget för tt ta bort dessa, sen kan du få isär alltihop.
Med risk för att jag missförstår dig.

hum, först så lyfter man på ventiltryckaren, som ser ut som en kolv typ, innuti den så sitter chimset fastkletat i olja typ, så det som är kvar e typ en hatt som en fjäder trycker på under ifrån. Men jag ser ingen skruv på "hatten" så därför jag är lite osäker.

Hannes

ok nu är jag med, "hatten" är inte skruvad utan sitter med 2 små knasterhalvor som sitter i en spår i själva ventilskaftet, fjädern spänner "hatten" mot dessa och sammtidigt hålls då fjädern kvar, hatten måste tryckas ner med verktyget för tat du ska få loss knasterna, sen kan du ta loss fjäder och hatten, men observera ventilen kan du inte få ur utan att ta av toppen, så fippla inte för mycket med det där innan den är av.

Har tävlat hela helgen, därav min "frånvaro"... zonkade Banditen-motorn i lördags (vevstakslager, ventiler etc etc) men kom starkt tebax med en sunkig gsxr (åkte hem och swappade hoj, 110 mil totalt) men vann iaf den överladdade klassen på Björkvikring.

Om motorn har stått i ett par år så gissar jag på att insugventilerna kan ha rostat - det är bara avgas som är rostfria original, iaf på luft/olje. Det betyder att risken är stor att dom har nypt fast i styrningarna och slagit "huvudet" mot kolvtoppen och blivit krokiga och däremed läcker.

Enda rätta är att plocka av toppen och låta nån med erfarenhet kika efter exakt vad som har hänt. Justera ventiler kan man göra som första-gångs-meckare, men att dra slutsatser av ett ras bör man lämna till någon som har sett det mesta.

Kontrollera även cylinderfoder (efter repor från värmenyp eller härdsmälta) och kolvtopparna efter sprickor (från ventil-kyssar).

Lixom, det är ju snart vinter... skynda långsamt.

Hej!

hojen är vattenkyld! Den har ej värmenypt, den va igång o stog på tomgång senast den va igång, o jag stängde av med dödar knappen så den ska ej ha nypt. Får ta o riva de o åka iväg te mc verksta'n. Så får vi se vad dom säger.

O jag har inge bråttom med o få igång den så sätt, mellan kortet går över i tungt först den 28 juni 2004 =P, men det blir många sömnlösa nätter i vinter om den inte går som den ska innan dess, då ja har dåliga möjligheter o meka i vinter :/

Tack för alla tips! Ska riva toppen efter jag identifierat vilka ventiler det är som kärvat i och med att motorn inte går att dra runt!

Mvh. Hannes

Titta efter spår av nyp. Motorn är som den är helt oberoende av hur du tror att den är. Titta efter i stället. Så VET du sen.
Tror att en verkstadshandbok vore en bra investering.
/u

Hej!

Ok, har börjat kika över vad de kommer o kosta o byta ventiler o skit, blir enna dyrt, har en extra motor liggandes(fast 750 cc mindre:/), dock bra mkt fräshare, blir nog till o slänga på den, men ska lyfta på toppen o kika först. Men nån som ahr nån ide angående varför ventilspelet helt plötsligt försvunnit på en cylinder på alla dess ventiler?

Mvh. Hannes

HanneZ skrev:
Men nån som ahr nån ide angående varför ventilspelet helt plötsligt försvunnit på en cylinder på alla dess ventiler?
Hur vet du att det plötsligt försvunnit ?
Iaf, ta isär o titta. Blir iofs mer fakta än ide då.
/u

Tja de vet ja ju inte, men hojen har gått bra o så, hörde att hojen gick värdelöst om nocken ligger emot tryckaren hela tiden. Lr så kanske det är därför som skiten har fastnat? Nån som gjort en värdelöst ventiljustiering? Alla andra ventiler hade perfekt spel så ja tippar på att ventilspelat är justerat för itne allt för länge sen. Som sagt ska riva de ida så vet jag mer. Men jag tycker de verkar osannolikt att ventilspelet skulle försvunnit på alla ventiler på just en cylinder!?

Hannes

HanneZ skrev:
Men jag tycker de verkar osannolikt att ventilspelet skulle försvunnit på alla ventiler på just en cylinder!?
Tvärtom, sannolikheten är 100 % eftersom det faktiskt hänt.......
Nåt knas är det uppenbarligen. Om inte spelet var felställt el nockarna gått ner så måste det ju vara ventilerna som åkt upp sas. Vore kul om du tog isär toppen o kollade. Börjar bli riktigt nyfiken. Ta bort ventilerna brukar gå att fixa utan ventilbåge, men inte sätta tillbaka dom igen. Men ventilbåge f DOHC motor har t.ex. Biltema för inte så mycket pengar, 2-300 kanske.
/u

spelet justeras med schims, tror knappast nån pulat i för tjocka sådana.
Det sades ju att rost kunnat uppkommit på ventilerna och att de då totalskurit i styrningarna, plocka av o glo bara.
Det där är inget svårt jobb om du tar det lungt och går igenom prylarna, tror jag.

hehe, ok ja tar med digital kameran så ska alla få se hur det ser ut där innuti =)

skall iväg o mekas nu, blir lite enduro åka osså men till kvällen så ska ja nog ha bilder o visa upp =)

Mvh. Hannes

Du behöver inget specialverktyg för att demontera ventilerna.

Palla upp topplocket så att ventilerna har minst 50 mm avstånd mot underlaget. Använd en 14mm hylsnyckel med lång kropp och sätt an mot ventiltryckaren - skicka på ett redigt slag med hammaren så kommer ventilknastren att släppa och flyga omkring som projektiler. Använd skyddsglasögon. Använd INGET mothåll på ventilerna, dom kroknar för det minsta lilla!

Ahh ok, vi får se när ja ska riva ventilerna. Har rivit isär nästan allt ida, skulle precis ta bort pinbultarna så upptäcke jag att min vanliga 12 hylsa in nådde ner, så nu har jag varit o skaffat mig en längre sådan. Så imorrn kommer bilderna istälet =) Håller samtidigt på att skruva ihop den andra motorn, men ja får inte ner kammarna på plats, jag ger exakt enligt service manualen men då vägrar kammarna att hoppa i sina spår, och nockarna är inte i närheten av ventiltryckarna så det är inte de som felar, gör jag fel med kedje slacket? för kedjan blir jätte spänd mellan kammarna hur jag än gör!

Tack åter igen för all hjälp!!!!

Mvh. Hannes

PS. Motorn gick inte o dra runt även fast ja lossat på kammarn =) så de blir intressant o se hur de ser ut där under hehe DS.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...